2011-04-27, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
Som sagt, vissa tolkar följande styck som om mötet skedde i dec 10, andra som om det var för tre år sedan. (tänk att ett enda ord kan vända allt uppochner beroende på vad är det som det där pekar på!)

Tackar !

Blir så grötigt med alla rykten och när man använder gamla uppgifter att man blir helt matt.
Inte lätt få en korrekt bild här inte

Vårt språk är till för att användas, och man får se upp med hur man använder det.

Konstaterar då att den källan inte var nutidsorienterad.
Citera
2011-04-27, 10:05
Medlem
katamari.damacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legoboy
SB skulle vid ett tillfälle på en utlandsresa med en dåvarande flickvän. När det väl var dags ville/kunde han inte, hade inte råd. Han simulerade då en hjärtinfarkt fullt ut med akut intagning etc. Man hittade inga tecken på infarkt eller andra medicinska besvär.

Vad jag försöker säga är att SB kan vara av den personligheten som inte kan säga nej, som bara lovar, som vill framstå i ett bra dager, som inte vill vara en svikare, som charmar, ljuger och bedrar, som inte klarar konfrontationer. Klara psykotiska drag. Då uppstår ytterligare ett alternativ:

6: SB klarade inte av att göra slut. (Vilket ju gränsar till alternativen 1 och 3...)

Vet du ungefär när detta inträffade?
Citera
2011-04-27, 10:10
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haxan-10
Tackar !

Blir så grötigt med alla rykten och när man använder gamla uppgifter att man blir helt matt.
Inte lätt få en korrekt bild här inte

Vårt språk är till för att användas, och man får se upp med hur man använder det.

Konstaterar då att den källan inte var nutidsorienterad.

Så tolkar jag texten också, för mig beskriver väninnan ett scenario som skulle förklara Evas förvirring för tre år sedan, inte i dec 2010.
Citera
2011-04-27, 10:12
Medlem
PhDSalanders avatar
, ,
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det är min klara uppfattning här också.
Man har snackat såpass mycket skit om denna Eva men inte ett skit är belagt med något som styrker allt detta snick snack.
Stalker är det mest psykoinfantila av alla påståenden som finns.
Skvaller på byn är ett annat helt sanslöst rykte.
Och för att inte tala om att Eva gjort något fult *suck*pust*stön* tramsandet har inga gränser.

Finns det ett enda inlägg angående Eva som styrker ett enda ord av snacket har gått här?
Nej det finns inget angående Eva som misskrediterar henne över huvudtaget.
Stalker in my ass !

Nej du har inga källor och har aldrig haft varken du eller tantigheter, swepeer, hilda och co.
Det är bara snack utan grunder inget annat.
Hyenor är ordet för dessa illasinnade ryktena om den styckmördare Eva Magnusson från Nora.

Ja lögnerna och hans personlighet är en klockren analys förövrigt och ligger mer i närheten av sanningen än alla påhitt om Eva.

Words, jag signerar.
Ingen fup i denna tråden, be sure.

Ang referenser till bibeln och övrigt så: vore det inte för den och för människor som vidarebefordrar en kränkande kvinnosyn, skulle inte så många kvinnor ha fått betala med sina liv för männens skull under historiens gång, blivit marginaliserade osv, och brottsrubriken dödligt våld mot kvinnor i nära relation skulle idag inte varit så till den grad lågprioriterad inom rättsväsendet som den är.
Det finns en implicerad syn inom kristendom, och för all del övrig religion, att kvinnan är Roten Till Det Onda.

Forskning pågår och mycket har skrivits som en grundläggande kunskap om kristendomens betydelse för kränkningar av kvinnor som går att skaffa sig vidareutbildning i för de som önskar: kränkningar, våld och mord för att kvinnor råkar vara kvinnor och därför " farliga". För att de råkar vara kvinnor med en sexualitet och därför farliga. För det är det som är problemet. En kvinna som visar sexuella begär är ett potentiellt hot mot mannen, eftersom mannens "lust" är av naturen och kvinnans INTE.
Adam och Eva i paradiset liksom.
I det västerländska samhället har historiskt alltid funnits röster som de i tråden som fördömer en ogift kvinnas sätt som Evas att visa uttryck för emotionella som sexuella behov , röster som framstår som mönsterexempel ur verkligheten på hur omgivningens vanföreställningar om kvinnor ser ut.
En intressant vinkel är att älskarinnan begår ett moraliskt "brott" då hon anses "hänsynslöst" ha en relation med den man som är en "upptagen" man, alltså - man anser att det är kvinnan som per definition styr relationens art. "Upptagen" - det är av kvinnan det.
Det bygger på tron att mannen inte har motståndskraft mot kvinnans lockelse, eller hur?
Var i sammanhanget kommer Börjessons egen vilja, egna val in här ? Hade han ingen egen vilja, har han helt hjälplöst fallit i kvinnors garn ? Kunde han inte bärga sig för de sexuella hyndorna som omgett honom under hela hans vuxna liv och som lockat honom in i fördärvet? Till slut visste han ingen utväg än att döda den som varit mest provocerande och åsamkat honom mest huvudbry vem han skulle stoppa snorren i. ( grovt sagt)
Det är gammal folktro, som liknar ett skillingtryck som "Jungfrun i Hindhamn" på det sättet.

En iakttagelse ang dödsannonsen:
originalet lyder så här:
Hans resa har bara börjat

Tänk Er inte honom som någon som givit sig av
Hans resa har bara börjat.
Vi lever många liv.
Och det på jorden är bara ett
Tänk Er att han vilar från sorger och tårar
På en plats fylld av värme och trygghet
Där man inte räknar dagar eller år.

Tänk Er hur han önskar att ni visste
Att inget utom Er sorg kan dö.
Och tänk Er honom levande I hjärtat
På dem han vidrört.
För ingenting älskat kan någonsin gå förlorat
Och han var oändligt älskad!

E. Brenneman
Org: "His journey has just begun"

Dödsannonsen i NA börjar:

Tänk er Honom som någon som givit sig av. Utan "inte". Tänkvärt.

Innebär att man markerar att han själv valt att ta sitt liv I guess.
Senast redigerad av PhDSalander 2011-04-27 kl. 10:19.
Citera
2011-04-27, 10:39
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haxan-10
Är det korrekt att samtalet mellan E och hennes väninna skedde för flera år sedan?

Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
Som sagt, vissa tolkar följande styck som om mötet skedde i dec 10, andra som om det var för tre år sedan. (tänk att ett enda ord kan vända allt uppochner beroende på vad är det som det där pekar på!)

Jag fick verifierat strax efter inlägget av postaren att mötet syftar på att ha skett under 2007.
Senast redigerad av PhDSalander 2011-04-27 kl. 10:42.
Citera
2011-04-27, 10:45
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag tar mig friheten att svara för det jag känner till:

Ja. Flera av SBs närstående samt även vänner. Jag har mycket trovärdig info om detta från väl insatta källor. Jag har fått namn på dem som blivit utsatta men har blivit ombedd att inte skriva ut dessa i tråden.

Sedan tycker jag personligen inte att dessa händelser är av så allvarlig art (det handlar inte om fysiskt våld eller hot) att de skulle föranleda våld eller vedergällning av någon sort. Och faktum är att ingen heller gjort någon anmälan. Och det får mig att tro att antingen hade de ingen eller marginell betydelse när det gäller mordet. Eller också kunde/ville SB av någon anledning inte göra något åt dem.

Finns naturligtvis också möjligheten att SB höll masken och inte brydde sig men att han så småningom kokade över inombords. Men njaa - jag vet inte - då borde det ha varit allvarligare saker.

Edit: Min gissning är att huvudmotivet måste vara något annat än detta.

Du skriver att dina källor har uppgett att EM kontaktat vänner och anhöriga om ett påstått missbruk som SB skulle ha. "Vänner" kan väl inbegripa även arbetskollegor och ev. chefer? Det kunde givetvis gett SB ett och annat problem förstås. Vi är nog många som är intresserade av vilken typ av missbruk det skulle handla om, kan du dela med dig? OM EM spridit ut att SB hade ett missbruk så kan det vara "grunden även för polisens antagande" att SB hade ett missbruk. Som sagt, ett rykte sprider sig lätt och blir snart taget som ett fakta...

OM EM spridit detta rykte om missbruk behöver detta inte vara det första eller sista i den vägen. Det kan ju varit en lång rad av dylika händelser under en längre period, som till slut nådde ett kulmen då SB inte stod ut längre. Han fick ett psykbryt. Åklagaren som varit så fåordig uppgav inte det laddade uttrycket "intensiv" om EM`s relation till SB utan anledning givetvis.Hon hade sannolikt mycket noga valt vad hon skulle delge allmänheten och gått igenom detta mycket ordagrant.

Mr Magoo och kompani anser det helt okey att beskriva SB`s personlighet och ev.diagnoser utan någon som helst fakta. Däremot verkar de inte vara intresserade av de bakomliggande orsakerna till vad som kan ha legat bakom denna tragedi.
Citera
2011-04-27, 10:46
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Jag får lite dålig smak i munnen här...
Jodå... det är många som försöker få det till att Eva har sagt, gjort osv... och dom låter precis som dåren i Huskvarna som mördade Carla... https://www.flashback.org/t1373941
Han skyllde ju på att om Carla inte hade kommit just då... grannarna hade kommit tidigare... någon hade skrikit osv... så hade han inte mördat henne... med 27 knivhugg!
Carla blev mördad för att hon ville gå vidare i sitt liv men det kunde exet inte tåla... och jag tycker mig se ett liknande scenario här.

Min speklulation är att... oavsett vad Eva hade gjort eller inte gjort så hade han mördat henne... för SB var sjuk i huvudet.
I fallet Carla, så kan polisen helt skyllas för att hon behövde sätta livet till, iaf just då. Troligt är väl att han, om han inte hade omhändertagits, hade dödat henne vid ett senare tillfälle.

I det fallet är det ju GM som radar upp tänkbara scenarion, som skulle ha förhindrat Carlas död. Och det är väl tänkbart att han hade hejdat sig om någon hade dykt upp, eller också hade fler strukit med.

I fallet med EM så försöker vissa av oss att se en motivbild, och i den ingår faktiskt EM själv, vilket ni gillar det eller ej.
Och jag tycker att det är att göra det enkelt för sig att, som i det fetade i ditt citat, påstå att inget hade spelat nån roll, han hade dödat henne oavsett hur hon hade agerat.
Det tror inte jag, inte om de hade slutat att ha kontakt med varandra. EM hade väl chans att bryta med honom en gång för alla, men vad vi vet så gjorde hon inte det. Men därmed inte sagt att EM bar skuld till sin egen död, icke.

Och tror ni inte att Carlas anhöriga nån gång har tänkt tanken - "det bästa hade varit om hon aldrig hade träffat honom" eller "om hon hade lämnat honom för länge sen", utan att för den sakens skull tycka att Carla kunde skylla sig själv.
Och jag kan tycka att det var otroligt korkat av henne att, just när han skulle ha barnen hos sig, berätta att hon skulle begära enskild vårdnad om barnen. Jag skulle ha varit ängslig för att han, i panik och desperation, skulle hitta på nåt med barnen.
Jag kan tycka att hon borde ha aktat sig för att delge honom såpass känslig information, med tanke på hur han kunde tänkas reagera.
Men därmed inte sagt att får skylla sig själv, absolut inte.
Jag tror inte att han nånsin hade släppt greppet om henne

Ingen har väl uppfattat att SB utgjorde ett hot mot EM?
Carlas ex däremot, hade t.o.m. sagt att han skulle döda Carla, vilket också rapporterades till polisen.

Både Carla och EM blev dödade, men med de fakta vi har så tycker jag att likheterna slutar där.
Citera
2011-04-27, 10:47
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
, ,
Words, jag signerar.
Ingen fup i denna tråden, be sure.

Ang referenser till bibeln och övrigt så: vore det inte för den och för människor som vidarebefordrar en kränkande kvinnosyn, skulle inte så många kvinnor ha fått betala med sina liv för männens skull under historiens gång, blivit marginaliserade osv, och brottsrubriken dödligt våld mot kvinnor i nära relation skulle idag inte varit så till den grad lågprioriterad inom rättsväsendet som den är.
Det finns en implicerad syn inom kristendom, och för all del övrig religion, att kvinnan är Roten Till Det Onda.

Forskning pågår och mycket har skrivits som en grundläggande kunskap om kristendomens betydelse för kränkningar av kvinnor som går att skaffa sig vidareutbildning i för de som önskar: kränkningar, våld och mord för att kvinnor råkar vara kvinnor och därför " farliga". För att de råkar vara kvinnor med en sexualitet och därför farliga. För det är det som är problemet. En kvinna som visar sexuella begär är ett potentiellt hot mot mannen, eftersom mannens "lust" är av naturen och kvinnans INTE.
Adam och Eva i paradiset liksom.
I det västerländska samhället har historiskt alltid funnits röster som de i tråden som fördömer en ogift kvinnas sätt som Evas att visa uttryck för emotionella som sexuella behov , röster som framstår som mönsterexempel ur verkligheten på hur omgivningens vanföreställningar om kvinnor ser ut.
En intressant vinkel är att älskarinnan begår ett moraliskt "brott" då hon anses "hänsynslöst" ha en relation med den man som är en "upptagen" man, alltså - man anser att det är kvinnan som per definition styr relationens art. "Upptagen" - det är av kvinnan det.
Det bygger på tron att mannen inte har motståndskraft mot kvinnans lockelse, eller hur?
Var i sammanhanget kommer Börjessons egen vilja, egna val in här ? Hade han ingen egen vilja, har han helt hjälplöst fallit i kvinnors garn ? Kunde han inte bärga sig för de sexuella hyndorna som omgett honom under hela hans vuxna liv och som lockat honom in i fördärvet? Till slut visste han ingen utväg än att döda den som varit mest provocerande och åsamkat honom mest huvudbry vem han skulle stoppa snorren i. ( grovt sagt)
Det är gammal folktro, som liknar ett skillingtryck som "Jungfrun i Hindhamn" på det sättet.

En iakttagelse ang dödsannonsen:
originalet lyder så här:
Hans resa har bara börjat

Tänk Er inte honom som någon som givit sig av
Hans resa har bara börjat.
Vi lever många liv.
Och det på jorden är bara ett
Tänk Er att han vilar från sorger och tårar
På en plats fylld av värme och trygghet
Där man inte räknar dagar eller år.

Tänk Er hur han önskar att ni visste
Att inget utom Er sorg kan dö.
Och tänk Er honom levande I hjärtat
På dem han vidrört.
För ingenting älskat kan någonsin gå förlorat
Och han var oändligt älskad!

E. Brenneman
Org: "His journey has just begun"

Dödsannonsen i NA börjar:

Tänk er Honom som någon som givit sig av. Utan "inte". Tänkvärt.

Innebär att man markerar att han själv valt att ta sitt liv I guess.

Du skulle ju kunna ta och kolla in hela originaltexten till att börja med. Dessutom tycker jag det är lågt att gå in och försöka göra en analys av en text i en dödsannons.

Citat:
Don't think of him
as gone away-
his journey has just begun
life holds so many facets-
this earth is only one...

http://www.heavenlywhitedoves.net/hi...ust-begun.html
Citera
2011-04-27, 10:52
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legoboy
SB skulle vid ett tillfälle på en utlandsresa med en dåvarande flickvän. När det väl var dags ville/kunde han inte, hade inte råd. Han simulerade då en hjärtinfarkt fullt ut med akut intagning etc. Man hittade inga tecken på infarkt eller andra medicinska besvär.

Vad jag försöker säga är att SB kan vara av den personligheten som inte kan säga nej, som bara lovar, som vill framstå i ett bra dager, som inte vill vara en svikare, som charmar, ljuger och bedrar, som inte klarar konfrontationer. Klara psykotiska drag. Då uppstår ytterligare ett alternativ:

6: SB klarade inte av att göra slut. (Vilket ju gränsar till alternativen 1 och 3...)

Ja, han kan varit feg och haft svårt att säga NEJ i vissa situationer. Han kan ju även dragits till starka drivande kvinnor och då kan konfrontationer av olika slag vara ännu obehagligare för en "snäll" person.
En stark ångestattack kan upplevas som en hjärtinfarkt så det behöver inte alls ha varit fejkat.
Citera
2011-04-27, 11:02
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
Du skulle ju kunna ta och kolla in hela originaltexten till att börja med. Dessutom tycker jag det är lågt att gå in och försöka göra en analys av en text i en dödsannons.

http://www.heavenlywhitedoves.net/hi...ust-begun.html

Jag har självklart läst originalet, det ändrar inte ordalydelsen.
Jag gör en iakttagelse, ingen värdering. skillnad?
Antingen har man missat ordalydelsen , eller så är det medvetet.
Betydelsen blir att den avlidna inte har blivit "hämtad" av Gud, utan har tagit sitt liv och därmed själv bestämt över liv och död.
Intressant i min mening.
Är det lågt att notera, ja varsågod.
Varför tar du in hela min postning om du inte har något annat att anmärka?

(Det är ungefär att jämföra med att man spelar " I will always love you" på ett bröllop då
texten handlar om en skilsmässa.)
Citera
2011-04-27, 11:33
Medlem
allegragellers avatar

Tack för ett klarsynt och bra inlägg. Det finns en begriplig önskan att se verkligheten i svart och vitt,
men varje sekund är komplex och våra val i livet ibland besynnerliga men klart värda att analyseras.
Citera
2011-04-27, 11:35
Medlem
katamari.damacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
I fallet med EM så försöker vissa av oss att se en motivbild, och i den ingår faktiskt EM själv, vilket ni gillar det eller ej.
Och jag tycker att det är att göra det enkelt för sig att, som i det fetade i ditt citat, påstå att inget hade spelat nån roll, han hade dödat henne oavsett hur hon hade agerat.
Det tror inte jag, inte om de hade slutat att ha kontakt med varandra. EM hade väl chans att bryta med honom en gång för alla, men vad vi vet så gjorde hon inte det. Men därmed inte sagt att EM bar skuld till sin egen död, icke.

Jag har personligen (och kanske fler med mig) inte uteslutit att just det skulle kunna vara motivet - att hon faktiskt försökte bryta en gång för alla. Så inkludera inte mig i ditt "vad vi vet". Jag vet inte säkert att hon inte försökte bryta.
Senast redigerad av katamari.damacy 2011-04-27 kl. 11:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in