2011-04-05, 11:37
Medlem
Idunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
Är det någon som vet var AA befann sig. Hon kan faktiskt vara inblandad på något sätt. Varit behjälplig.

Inte alls otänkbart. Det är väl inte ett otänkbart scenario att AA tog livet av EM, att SB upptäckte det hela, och att han tog på sig jobbet att stycka kroppen för att "rädda" sin sambo, och därefter tog livet av sig för att skydda henne och dottern.

Jag menar, bara för att man kan binda honom till styckningen - om man nu kan det -, så innebär ju inte det automatiskt att han också är mördaren.

Har f.ö. litet svårt att tro att AA inte skulle ha märkt att SB var otrogen med EM under flera års tid ...så som min tjej håller efter mig vore det omöjligt för mig att hitta på saker som att "jobba över" och andra lögner...hon skulle naturligtvis ha kollat upp det! Gjorde inte AA det?
Senast redigerad av Iduna 2011-04-05 kl. 11:42.
Citera
2011-04-05, 11:42
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iduna
Inte alls otänkbart. Det är väl inte ett otänkbart scenario att AA tog livet av EM, att SB upptäckte det hela, och att han tog på sig jobbet att stycka kroppen för att "rädda" sin sambo, och därefter tog livet av sig för att skydda henne och dottern.

Jag menar, bara för att man kan binda honom till styckningen - om man nu kan det -, så innebär ju inte det automatiskt att han också är mördaren.
Menar du att SB var tankeläsare och visste att AA skulle ta livet av EM så därför var det bäst att han köpte sopsäckar och tejp att ha till hands?
Citera
2011-04-05, 11:54
Medlem
Att AA på något sätt skulle känt till planerna, eller varit behjälplig i styckmordet på Eva i hennes eget hem håller jag för fullständigt osannolikt. Att de båda skulle visa sig vara kapabla till en sådan vedervärdig gärning ser jag som helt uteslutet. Vilken framtid väntar ett par som delar en sådan mörk hemlighet? Det är ju en händelse som aldrig går att lägga bakom sig, och därmed finns ingen lycklig framtid att se fram emot. Vem skulle kunna sova gott bredvid en styckmördare för resten av livet? Man får väl utgå ifrån att hon är noga kollad och har alibi för den aktuella tiden. Stackars människa! Det finns många offer i denna fruktansvärda historia.
Citera
2011-04-05, 12:06
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findmypast
Förundersökningen kommer snart att läggas ner enl. åklagaren, hon skall bara knyta ihop säcken. Om det finns alt. gärningsman eller medhjälpare får vi aldrig veta.

Den nu döde är dömd som ensam skyldig, dock inte i rätten, han dömdes postumt av åklagare och polis. Ett konstigt förfarande kan man tycka, men till skillnad från den misstänkte så har polis och åklagare en framtid att tänka på.

I kriminalhistorien kommer fallet, hur som helst, främst att omnämnas som en stor skandal för rättsväsendet.

De här fallet kommer att gå till historien pga det fruktansvärda brottet. Han har själv satt stopp för en kommande dom och på så sätt sluppit ta ansvar för sina handlingar.
Att gärningsmannen valde att ta sitt liv först när det blev helt uppenbart att han inte skulle komma undan förringar inte det han har gjort. Tvärtom borde man egentligen haft en rättegång ändå... det borde inte vara så enkelt att slippa stå till svars. Han har haft möjligheten att välja, det hade inte Eva. I det här fallet tar jag mer hänsyn till Eva/hennes anhöriga än SB - som man uppenbarligen har bindande bevis mot. Det är inte synd om honom och hans anhöriga är inte ansvariga för hans handlingar.
Citera
2011-04-05, 12:07
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Min begäran hos Åklagarkammaren om digital utlämning av handlingar från förundersökningen som kommer att offentliggöras enligt meddelandet från Flodin
har idag diarieförts.

Hoppas på ett bra könummer

Väntar också på svar på korrespondens med Tingsrätten och jurist.
Återkommer om det.
Här med, och det vore bra om så många som möjligt skickar iväg samma önskemål:

registrator.ak-orebro@aklagare.se
Citera
2011-04-05, 12:15
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iduna

Har f.ö. litet svårt att tro att AA inte skulle ha märkt att SB var otrogen med EM under flera års tid ...så som min tjej håller efter mig vore det omöjligt för mig att hitta på saker som att "jobba över" och andra lögner...hon skulle naturligtvis ha kollat upp det! Gjorde inte AA det?

Jag har också svårt att tro att AA inte fattat något om otroheten. Men att hon skulle vara skyldig till detta tror jag inte ett dyft på... Skulle SB ha köpt säckar innan dådet "just in case" att han sambo hittat på något dumt menar du? Man kan binda honom till att ha hämtat henne utanför arbetsplatsen, paketen och inhandlande av sopsäckar innan... Han måtte varit oerhört försigkommen om han inte hade varit skyldig och därtill försökt fixa alibi. Att han inte var så försigkommen säger ju det att han fastnat på film om sina förehavanden samt lämnat fingeravtryck.
Citera
2011-04-05, 12:22
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Här med, och det vore bra om så många som möjligt skickar iväg samma önskemål:

registrator.ak-orebro@aklagare.se

Ja, det vore kanon om många bombarderade ÅK.

Här är ett förslag hur man kan skriva: glöm inte ärendeämne i mailrubriken :

Begäran om utlämning av material /förundersökning på digital väg gällande målet Stefan Börjesson och mordet på Eva Magnusson.

Hej,
Jag vill göra en begäran om att det material från förundersökningen , som åklagare Flodin anger ska göra offentligt i slutet av veckan och framåt, kommer att bli tillgängligt på digital väg.
Min begäran gäller också utlämning av hela förundersökningsmaterialet enligt offentlighetsprincipen.

Vore mycket tacksam att få en bekräftelse om min begäran och dess eventuella kostnader för digital publicering så snart som möjligt från Er.

Med vänlig hälsning
Senast redigerad av PhDSalander 2011-04-05 kl. 12:24.
Citera
2011-04-05, 12:27
Medlem
Kommer SB att obduceras?
Kommer i så fall resultatet att inkluderas i brottsundersökningen?
Kommer det i så fall att offentliggöras?
Citera
2011-04-05, 12:28
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Men hur man ens kan komma på tanken att stycka en person i en lägenhet som man delar med en kvinna och en ungdom övergår i alla fall mitt förstånd, man kan ju faktiskt få besök av andra släktingar eller vänner om de närmaste nu var bortresta, hur vågade han ????

Hur man kan komma på tanken att stycka någon man haft en relation med övergår mitt förstånd... Han var sannolikt ganska säker på att ingen skulle dyka upp just då. Det var ju på dagen. Det talar ju för att åtminstone dottern och sambon måste varit på "säker plats". Han kan ha fått bekräftat innan att de var i en stad där det tar åtskilliga timmar att ta sig hem. Övriga släktingar/vänner kanske inte brukar dyka upp ovarnat?
I mordet på Christian Larsson mördade de ju honom i en lägenhet där det borde varit stor risk att någon skulle ha dykt upp (mycket trafik i lägenhete/många "vänner"). Det hindrade inte de tre skyldiga där. De som gör sådana här brott är kanske mer "kalla" än vad vi ens kan fantisera om.

Om han nu planerat detta innan har han ju antingen valt just detta tillfälle beroende på att de skulle träffas alternativt bestämt träff med henne för just denna handling. Jag förstår inte hur han vågade ta dit henne. Var han inte rädd att grannar etc. skulle sett henne och "skvallrat" till sambon? Hade hon varit i lägenheten innan? "Smög" de in i lägenheten? Ja, frågorna är många...
Citera
2011-04-05, 12:33
Medlem
Timeouts avatar
Jag har läst ledaren i NA i dag med rubriken.. Död man skändad?... och tycker att skribenten har helt rätt.

Delar från artikeln.
Författaren och journalisten Lars Ragnar Forssberg skriver i ett inlägg på Newsmill att åklagaren i styckmordsfallet ägnar sig åt att ”skända den döde mannen”. Kriminologen Leif GW Persson skriver i en krönika att det var ”enastående enfaldigt” av åklagaren att avslöja detaljer ur förundersökningen.

Lite längre ner...
Så vad skulle åklagaren göra när den misstänkte tog livet av sig? Skulle hon bara konstatera att ”fallet är avslutat” och därefter inte säga någonting?
Det hade knappast varit ett realistiskt alternativ. Allmänheten – och de anhöriga till den mördade kvinnan – måste få veta vad åklagaren grundar sitt beslut på. En svag bevisning leder till följdfrågan: Kan det vara någon annan som begått brottet? I så fall skulle en styckmördare gå fri.
Men nu var bevisen konkreta och starka. Det förefaller vara ett rimligt beslut att lägga ner förundersökningen. Och kritikerna – sådana som Lars Ragnar Forssberg och Leif GW Persson – har en chans att argumentera emot. Därför är det rätt av åklagaren att lägga fram de bevis hon hade tänkt lägga fram i rättegången.
Men samtidigt som Lars Ragnar Forssberg anser att åklagaren ägnar sig åt att ”skända” den döde mannen, hävdar han att polisen varit inkompetent – och att åtal borde ha väckts tidigare.
Kanske det. Men är inte det att ”skända” den döde mannen?

Läs resten här
http://na.se/opinion/ledare/1.1159161-dod-man-skandad-

Jag fattar inte den här debatten faktiskt?
Självklart för mig är att allmänheten ska bli informerade om att det inte går en styckmördare lös... och hur fanken ska dom kunna informera om det om dom inte talar om att dom hade rätt man häktad?

Sen det här tjatet om att åtal borde ha väckts tidigare... blir så trött!!!
I alla andra mordfall som jag har läst om tar det alltid runt ca 6 månader innan det kommer till åtal... och det verkar bero på att det tar den tiden för SKL och åklagare att sammanställa fakta i fallet.
Menar dom att SB skulle ha haft någon form av särbehandling och ha blivit åtalad tidigare?
Citera
2011-04-05, 12:40
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RotelBrus
Jo inte helt otänkbart att han gjorde det. Däremot: om han köpte säckar och tejp innan EM dog, är det en mycket märklig företeelse från SB:s sida (tyder ju på någon sorts överlagt dödande).

Det måste ju då även ingå i planen att skicka bort AA eller att AA hade någon fast rutin vid den tidpunkten.
Citera
2011-04-05, 12:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Jag har också svårt att tro att AA inte fattat något om otroheten. Men att hon skulle vara skyldig till detta tror jag inte ett dyft på... Skulle SB ha köpt säckar innan dådet "just in case" att han sambo hittat på något dumt menar du? Man kan binda honom till att ha hämtat henne utanför arbetsplatsen, paketen och inhandlande av sopsäckar innan... Han måtte varit oerhört försigkommen om han inte hade varit skyldig och därtill försökt fixa alibi. Att han inte var så försigkommen säger ju det att han fastnat på film om sina förehavanden samt lämnat fingeravtryck.
Kan man verkligen binda SB till att hämtat Eva utan för sin arbetsplats? Bara för att man ser Eva hoppa in i en svart bil på långt håll? Finns väl inga bevis för att det var SB:s bil och att han satt i bilen ens.
Det enda är om det finns film från någon annan övervakningskamera på vägen som filmat de båda samt bilen med reg.nr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in