Jag har läst ledaren i NA i dag med rubriken..
Död man skändad?... och tycker att skribenten har helt rätt.
Delar från artikeln.
Författaren och journalisten Lars Ragnar Forssberg skriver i ett inlägg på Newsmill att åklagaren i styckmordsfallet ägnar sig åt att ”skända den döde mannen”. Kriminologen Leif GW Persson skriver i en krönika att det var ”enastående enfaldigt” av åklagaren att avslöja detaljer ur förundersökningen.
Lite längre ner...
Så vad skulle åklagaren göra när den misstänkte tog livet av sig? Skulle hon bara konstatera att ”fallet är avslutat” och därefter inte säga någonting?
Det hade knappast varit ett realistiskt alternativ. Allmänheten – och de anhöriga till den mördade kvinnan – måste få veta vad åklagaren grundar sitt beslut på. En svag bevisning leder till följdfrågan: Kan det vara någon annan som begått brottet? I så fall skulle en styckmördare gå fri.
Men nu var bevisen konkreta och starka. Det förefaller vara ett rimligt beslut att lägga ner förundersökningen. Och kritikerna – sådana som Lars Ragnar Forssberg och Leif GW Persson – har en chans att argumentera emot. Därför är det rätt av åklagaren att lägga fram de bevis hon hade tänkt lägga fram i rättegången.
Men samtidigt som Lars Ragnar Forssberg anser att åklagaren ägnar sig åt att ”skända” den döde mannen, hävdar han att polisen varit inkompetent – och att åtal borde ha väckts tidigare.
Kanske det. Men är inte det att ”skända” den döde mannen?
Läs resten här
http://na.se/opinion/ledare/1.1159161-dod-man-skandad-
Jag fattar inte den här debatten faktiskt?
Självklart för mig är att allmänheten ska bli informerade om att det inte går en styckmördare lös... och hur fanken ska dom kunna informera om det om dom inte talar om att dom hade rätt man häktad?
Sen det här tjatet om att åtal borde ha väckts tidigare... blir så trött!!!
I alla andra mordfall som jag har läst om tar det alltid runt ca 6 månader innan det kommer till åtal... och det verkar bero på att det tar den tiden för SKL och åklagare att sammanställa fakta i fallet.
Menar dom att SB skulle ha haft någon form av särbehandling och ha blivit åtalad tidigare?