2011-04-03, 00:17
Medlem
WildFire2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Kan det möjligtvis vara så att hon lägger in sin väska i baksätet och sedan sätter sig själv i framsätet? Tycker det känns som att det är ett klipp mellan det att hon verkar öppna en dörr och att bilen kör iväg?

Jag har laddat ner filmen och öppnat den i en videoeditor där man kan se ruta för ruta. Dels ser man att det fattas bitar av filmen här och där men framför allt får man en klar bild av hur det ser ut när bilen stannar bakom trädet som tyvärr skymmer just de kritiska momenten. Vad man tydligt ser är följande:

1 hon öppnar bakdörren och försvinner samtidigt bakom trädet, verkar möjligen som om hon lutar sig in i bilen (kanske för att ställa in sin väska)
2 hon återkommer i bild ett ytterst kort ögonblick när hon backar tillbaka ur bilen, man ser halva hennes kropp komma tillbaka i bild till vänster om trädet - hon har alltså inte satt sig i baksätet (tyvärr ser man sen inte om hon går in och stänger bakdörren eller om hon sätter sig fram)
3 just därefter är några rutor bortklippta och bilen börjar röra sig framåt
4 tyvärr omöjligt att se om hon sitter vare sig fram eller bak i bilen när den kör iväg

Ska se om jag imorgon kan ladda opp dessa enskilda bildrutor som en sekvens så får ni bedöma själv - inget av detta går att se när filmen rullar, det går alldeles för snabbt, men som stillbilder är det fullt tydligt
Citera
2011-04-03, 00:22
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Ett par detaljer till:

- SB lade precis allt som användes vid styckningen i plastsäckar (inklusive de trasor eller vad det nu kan ha varit som han torkade upp blodet med). På detta sätt säkerställde han att det inte skulle finnas några som helst organiska spår i lägenheten.

- Skälet till att han inte tog hem henne direkt på förmiddagen kan ha varit att han först ville städa undan för att kanske ge intrycket av att AA inte bodde där eller i alla fall för att lägenheten inte skulle associera allt för mycket till AA. Kanske skulle han även förbereda för de obehagliga aktiviteterna. Leta rätt på verktyg och så. Det var som sagt en hastigt påkommen plan.
Citera
2011-04-03, 00:23
Medlem
Väldigt mycket av teoretiserandet beror på
a. den tidpunkt då han skaffade säckar och tejp och klorin. Om han planerat detta en längre tid, varför samma dag? Han hämtade henne omkr 9:40 på morgonen. Hade han verkligen hastat ut dessförinnan och gjort sina inköp? Har något sagts om detta av polisen?
Var det med mordet som med självmordet, en idé som växte fram till beslut?
b. de verktyg han använde vid styckningen. De är hjälpligt beskrivna (kniv och fintandad såg) men har de påträffats? Vad var det faktiskt?
c. När det gäller motiv: vad har hänt med det bedrägeri med antagningsförfarandet som skett vid Örebro? Var det en av hans kurser, var han inblandad? Vad vet man om det? Skulle det ha kunnat vara en tumme som Eva hade i ögat på honom; en utpressningsfråga? Eller var det redan ett avslutat kapitel ?
Citera
2011-04-03, 00:26
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ett par detaljer till:

- SB lade precis allt som användes vid styckningen i plastsäckar (inklusive de trasor eller vad det nu kan ha varit som han torkade upp blodet med). På detta sätt säkerställde han att det inte skulle finnas några som helst organiska spår i lägenheten.

- Skälet till att han inte tog hem henne direkt på förmiddagen kan ha varit att han först ville städa undan för att kanske ge intrycket av att AA inte bodde där eller i alla fall för att lägenheten inte skulle associera allt för mycket till AA. Kanske skulle han även förbereda för de obehagliga aktiviteterna. Leta rätt på verktyg och så. Det var som sagt en hastigt påkommen plan.

Hastigt påkommen plan var det nog ja för annars hade han planerat inköpen bättre.
Det ska bli intressant att se hur rätt du har när fupen kommer... om den kommer... och vi får läsa den.
Nu ut och köra lite bil...
Citera
2011-04-03, 00:26
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WildFire2011
Jag har laddat ner filmen och öppnat den i en videoeditor där man kan se ruta för ruta. Dels ser man att det fattas bitar av filmen här och där men framför allt får man en klar bild av hur det ser ut när bilen stannar bakom trädet som tyvärr skymmer just de kritiska momenten. Vad man tydligt ser är följande:

1 hon öppnar bakdörren och försvinner samtidigt bakom trädet, verkar möjligen som om hon lutar sig in i bilen (kanske för att ställa in sin väska)
2 hon återkommer i bild ett ytterst kort ögonblick när hon backar tillbaka ur bilen, man ser halva hennes kropp komma tillbaka i bild till vänster om trädet - hon har alltså inte satt sig i baksätet (tyvärr ser man sen inte om hon går in och stänger bakdörren eller om hon sätter sig fram)
4 tyvärr omöjligt att se om hon sitter vare sig fram eller bak i bilen när den kör iväg

Ska se om jag imorgon kan ladda opp dessa enskilda bildrutor som en sekvens så får ni bedöma själv - inget av detta går att se när filmen rullar, det går alldeles för snabbt, men som stillbilder är det fullt tydligt
Välkommen till Flashback och till denna tråd!

Sannerligen inget dåligt första inlägg! Alltid lika trevligt när proffs tar sig tid. Där fick vi en del klargöranden. Ser fram emot ditt nästa inlägg.
Citera
2011-04-03, 00:30
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ojdå, här var det brådis! OK, totar ihop så mycket jag orkar. Men ska upp tidigt i morgon så jag kanske får komplettera...

- SB har utan tvivel planerat mordet, men förmodligen med ganska kort varsel (någon dag).

- Exakt varför han planerat att mörda henne får vi kanske aldrig veta. En gissning är att SB faktiskt sagt till EM att de ska bli ett par och flytta ihop men kallt räknat med att kunna dribbla bort det. EM ställer sedan allt tuffare krav samtidigt som AA ställer ultimatum att SB ska sluta träffa EM. Någon dag före mordet säger EM till SB att hon tänker berätta för AA om sitt förhållande med SB. Då slår det slint i skallen på SB som inte ser nån annan väg ut.

- Med kort varsel kan SB inte planlägga på ett idealiskt sätt. Men hans plan är följande: Locka EM till lägenheten (där ingen förväntar sig att han ska begå ett mord. Dessutom har han inte många lokaler att välja på om han med kort varsel ska planera en styckning). Han planerar att stycka henne utan att använda vatten eller avlopp (som är svåra att tvätta rent), köra ut säckarna till en provisorisk förvaringsplats och sedan successivt flytta dem till ett ställe där de aldrig kommer att upptäckas. Då gör det inte så mycket om det är litet fingeravtryck på tejp och påsar. I lägenheten kommer det inte att finnas några spår.

- När han hämtar henne åker de inte till lägenheten, utan de åker iväg på en tur ut på landet medan de talar om framtiden. EM går kanske på SB hårt. Stämningen är litet allvarlig när de blir iakttagna på ett ställe på vägen. SB låtsas bli övertalad, säger att OK, vi blir ett par. Kom till lägenheten i eftermiddag när inte AA är hemma så får du se hur vi ska ha det. Sedan släpper han av EM utanför hennes lägenhet.

- När SB åker och golfar är det inte för att "koppla av" efter ett mord. Det är för att ladda upp inför ett mord.

- På eftermiddagen kör EM hem till lägenheten, där hon först blir välkomnad och sedan mördad, varefter SB omedelbart påbörjar styckningen. Men något går fel och en större mängd blod rinner ut på golvet. SB torkar omedelbart upp, men litet grand hinner rinna ner i springorna. (Antingen har SB inte räknat med att blod ska rinna ut eller också har han samlat upp blodet i ett kärl som sedan råkat välta).

- SB paketerar säckarna och kör på kvällen ut dem till grustaget i Eker där de placeras på ett ställe där de inte väcker uppmärksamhet. Alternativt gräver han ner dem i snö och/eller grus. (AA och dotter är inte hemma denna kväll, om jag fattat det rätt).

- Eftersom EM kört hem till SB måste han köra tillbaka hennes bil. Han parkerar slarvigt antingen för att han har väldigt bråttom eller för att lägga ut ett villospår.

- Det har varit en mentalt och fysiskt påfrestande dag. Han sover knappast bra (om alls) och dagen efter är han därför kort i tonen på jobbet.

- På kvällen den 30:e ger han sig ut igen, denna gång för att flytta säckarna från grustaget till fyndplatserna. Det finns en logik i varför fyndplatserna var just där de var. jag har redogjort för det tidigare och det tar för mycket plats att beskriva det här och nu.

Resten av planen - som han inte hinner sätta i verket - är att flytta säckarna till ett säkert ställe i närheten av skidspåret. (Det finns flera sådana säkra ställen som en orienterare - SB var orienterare - kan nosa upp).

Men så hinner polisen ta in honom och säckarna blir liggande och påträffas.

Notera: Hade han hunnit köra ut säckarna till det slutliga gömstället hade han förmodligen aldrig åkt fast.

Så; nu är det er tur; hitta nu alla fel och grodor i denna teori!

Det här var ju skitbra tänkt och kan vara helt sannolikt, jag har bara två saker som jag funderar över varför ljög han om tiden han hämtade upp henne och varför paniktvättade han då innan golfrundan...det blir man inte klok på
Citera
2011-04-03, 00:35
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WildFire2011

Vilket bra jobb du har gjort, smart att kolla bild för bild, varför tror du vissa bildsekvenser saknas...
Citera
2011-04-03, 00:51
Medlem
GoddagYxskafts avatar
Citat:
Ojdå, här var det brådis! OK, totar ihop så mycket jag orkar. Men ska upp tidigt i morgon så jag kanske får komplettera...

- På eftermiddagen kör EM hem till lägenheten, där hon först blir välkomnad och sedan mördad, varefter SB omedelbart påbörjar styckningen. Men något går fel och en större mängd blod rinner ut på golvet. SB torkar omedelbart upp, men litet grand hinner rinna ner i springorna. (Antingen har SB inte räknat med att blod ska rinna ut eller också har han samlat upp blodet i ett kärl som sedan råkat välta).

Men hur kunde EM köra runt i stan och hem till lägenheten igen under eftermiddagen utan att en enda människa eller övervakningskamera har sett henne? Sista iakttagelsen av henne (i livet) är väl den där filmen på morgonen när hon går mot hans svarta bil.
Citera
2011-04-03, 01:02
Medlem
MrsMagoos avatar
Vad är problemet om Eva stiger in i bilen bak eller fram?
Styckmördaren har berättat att han hämtade henne och att man körde till hans lägenhet 09.40 .

Efter det har ingen sett Eva i livet säger polisen så med andra ord blev hon strypt ganska omgående i hans lägenhet och även styckad innan tvättiden(min teori) då det verkar rimligt att han tvättade just då och hade väl inte behövt stjäla tvättiden om det inte fanns ett skäl .
Sen golfade han och funderade kanske på var han skulle dumpa delarna .

Skulle vara intressant att veta var han va och handlade tejp och säckar och vilken tid.
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-04-03 kl. 01:10.
Citera
2011-04-03, 01:04
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Nu har jag kollat filmen ett antal gånger och jag ser en arbetsklädd man som kommer och går med någon form av vit lina i handen som kan vara en elkabel eller datakabel...
Han vänder sig om och det tolkar jag som han tittar efter den andra mannen som kommer strax efter... han är också arbetsklädd.
Vad har dom här två männen med Eva att göra annat än att dom råkar komma precis när hon går därifrån?
SB hämtar upp Eva i sin bil vilket han har erkänt... och det är väl det som är viktigt på filmen... inte vad andra besökare kommer och bär på...?

Jag anser inte de har något med händelsen EM/SB att göra, men ville bara förklara vad jag såg på filmsnutten, eftersom det verkade som vi här ser olika saker. Jag tror att några spekulerar i att mannen med linan skulle vara mystisk och vara inblandad i det hela.
Citera
2011-04-03, 01:35
Medlem
mammins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Vad är problemet om Eva stiger in i bilen bak eller fram?
Styckmördaren har berättat att han hämtade henne och att man körde till hans lägenhet 09.40 .

Efter det har ingen sett Eva i livet säger polisen så med andra ord blev hon strypt ganska omgående i hans lägenhet och även styckad innan tvättiden(min teori) då det verkar rimligt att han tvättade just då och hade väl inte behövt stjäla tvättiden om det inte fanns ett skäl .
Sen golfade han och funderade kanske på var han skulle dumpa delarna .

Skulle vara intressant att veta var han va och handlade tejp och säckar och vilken tid.

Citat CROSS-i-taket #13214
09.20 SB köper 2 förpackningar sopsäckar och tejp på Willys Almby på Tingslagsgatan 7 nära universitetet. Han betalade kontant och fotades av övervakningskameror. Källa signaturen "hidan" på Svenska mord, 3/2 kl 19:01 och 19:40
Citera
2011-04-03, 01:43
Medlem
WildFire2011s avatar
Edit raderat pga fel bildlänkar
Senast redigerad av WildFire2011 2011-04-03 kl. 01:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in