Nämen vanudå, börjar ni tappa sugen när det inte kommer snabba resultat? Hoppas verkligen att polisen har större tålamod än många i denna tråden har. Det är nu det är dags att hålla huvet kallt och tänka klart.
Jag ska försöka sammanfatta vad jag ser som det väsentliga nu och kanske bidra med nån pusselbit som kan leda fram mot ett motiv. Mitt antagande, utifrån vad som hittills framkommit, är att SB ligger bakom EMs försvinnande, och skälet är följande:
Det finns uppgifter om att både BOs och den förmodade GMs mobiltelefoner har spårats. Om det är fallet så har polisen även uppgifter om ifall deras rörelser korrelerar eller ej. Jag tycker gott man kan utgå från att en sådan synkning i tid och rum är konstaterad och att detta är den tekniska bevisning polisen använt för häktningsframställan. Källorna:
http://na.se/nyheter/orebro/1.1059432-polisen-soker-med-hjalp-av-helikopter
http://www.expressen.se/nyheter/1.2281035/evas-mobil-har-sparats-till-skogen
Det har visats att EM och SB är vänner och särskilt kollegor sen gammalt, och här tror jag
underhand är på rätt spår:
"Har också känslan av att någon av dem har haft svårt att släppa taget. Trots att misstänkt GM varit både gift, skild och inlett nytt förhållande så finns E fortfarande med i bilden. Den typen av "affär" kan naturligtvis inte vara helt lätt att avsluta efter så många år. Tror det hela är vad man kallar "passionsdrama""
Men vad skulle kunna hänt nu som kan frammana en plötslig våldsamhet? Det går förstås inte att veta i sak, men en omständighet är ny och tror jag, speciell: EM slutar sitt jobb som mångårig kollega (och troligtvis betydligt mer) till SB och börjar arbeta på självständig basis. Och därmed förändras förutsättningen för deras relation.
Här finns det två tänkbara scenarier, det första att EM nu fått en oberoende roll gentemot SB och på något sätt kan sätta ett tryck på honom hon inte kunnat förut av arbets- och lojalitetsskäl. T ex kan hon gett honom något ultimatum och hotat att ställa till problem.
Det andra scenariet är att SB inte enbart är den hedersknyffeln vännerna omvittnar utan en person med en störd och kontrollerande sida. Nu känner han att EM, som han är känslomässigt beroende av men som är för stark för honom som person för att han ens ska överväga en vardagsrelation med henne, håller på att glida honom ur händerna. Han söker upp henne i mellandagarna för att övertala henne och när han blir avvisad reagerar han som många psykopatiska män gör vid hot om separation, med våld.
Att hon skulle försvunnit självmant eller tagit sitt liv verkar helt osannolikt, hon hade just byggt upp ett företag som nu kunde försörja henne på heltid, och verkade ha framtiden i sina händer. Jag råkar veta att hon som en del i verksamheten ger privatlektioner i språk, främst till företag, och hon har sådana inbokade i veckan som kommer. Som tyvärr inte lär bli av.