2011-02-17, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Finns det teknisk bevisning som binder honom till mordet?

Jag kom faktiskt på ett svenskt fall där man haft teknisk bevisning: Ulf Olsson, han som mördade Helén Nilsson, den 10-åriga flickan. Citat Wikipedia: I juni 2004 kunde en misstänkt bindas till brottet genom just dessa DNA-fynd.

Men finns det några fler svenska rättsfall där man haft teknisk bevisning? Jag kommer inte på några.
Citera
2011-02-17, 21:00
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa-minor
Inte så dumt tänkt men hur skulle han då förklara för polisen det att han körde henne hem och bilen blev kvar vid jobbet? Vilken vettig människa låter sig skjutsa hem för att sen knalla till fots några kilometer vid -20 grader för att hämta bilen?

Nej det är riktigt, men han kunde ju inte påstå att han skjutsade henne tillbaka till jobbet för då borde han ha funnits på övervakningsfilm vid det tillfället också.
Citera
2011-02-17, 21:02
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GraddMaja
http://na.se/nyheter/orebro/1.1106835-mordmisstankte-51-aringen-fortsatter-att-neka

I denna artikel står det om att SB "...omhäktades på nytt förra veckan. Det beslutet överklagades till Göta hovrätt av 51-åringen och hans advokat Carl H Robson.
Men hovrätten ändrar inte Örebro tingsrätts beslut och det innebär att mannen ska vara fortsatt häktad."

Det har varit flera som har undrat över detta

Jag tycker att det är underligt att kvällspressen inte har skrivit om det. Jag tycker texten är lite luddig, som om journalisten chansar.
Citera
2011-02-17, 21:02
Medlem
Ursa-minors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
SB kan ha dragit till med någon historia. Jag vet faktiskt inte. Kanske stod bilen inte ens vid hennes jobb? Många frågetecken här!!! Varför köra henne hem om den gjorde det?

Precis, varför? Det har jag funderat också men hittade ingen svar. Eller... här var hans misstag?
Citera
2011-02-17, 21:03
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Såvitt jag vet låg fyndplatsen c:a 1 km från Rusakulan. Vägskylten på fotot du länkar till sitter där vägen upp mot Rusakulan börjar. Såvitt jag vet. Men rätta mig gärna om jag har fel!

Skylten visades på TV då den första kroppsdelen plockades upp. Jag antog därför, kanske felaktigt, att skylten är placerad nära fyndplatsen. Stenstocken skrev: "vägen fram till orienteringstavlorna var ok". Så frågan om vägarna fram till fyndplatsen verkligen är svårframkomliga med bil (+ ev släp) kvarstår.
Citera
2011-02-17, 21:03
Medlem
GraddMajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glitterkvist
Örebro slakteri ligger där ikring med och många gamla industrier.Men arlafabriken ligger på norr vid svampen.

Förövrigt tycker jag Leif GW är mycket bra kriminolog och författare och tror han har rätt i mycket

Det fetade: Den är riven
Citera
2011-02-17, 21:06
Medlem
Helmuthss avatar
Citat:
Nu är jag inte från området, men golfbanor är jag rätt van vid och nu har jag tagit en titt på satellitbilder över Mellringe GKs bana.

Med all respekt för dem som spelar där så förefaller det vara en litet trist bana där man jobbat hårt för att tränga in många hål på liten yta. En så kallad parkbana. Flera hål ligger parallellt och så tätt inpå varandra att man riskerar att slå in på spelare som är på hålet intill.

Knappt ett träd, än mindre ett hus eller något gammalt skjul på banområdet, som förefaller vara platt som en pannkaka och i princip helt öppet.

Omedelbart öster om banområdet är det tät bebyggelse. I övriga väderstrck är det åker.

Nej, den som spelar på den banan får knappast kännedom om några bra gömställen. (Golfspelare lämnar sällan banområdet och är sällan kunniga om närområdet runt banan. Trista typer, va ).

Men han kan naturligtvis ha skaffat kännedom om omkringliggande områden på annat sätt!

Ja,kanske med sin orienterande blick för det geografiska.
Citera
2011-02-17, 21:07
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Kanske tyckte han att det var värt den risken? Min lilla teori är att han var medveten om att han kunde ha blivit iakttagen eller fastnat på övervakningsfilm när han hämtade EM. Redan tidigt ska han ha erkännt för polisen att han hämtade henne. Om bilen stått kvar vid hennes jobb (om den nu stått där, vilket vi inte vet) så skulle "tidsfönstret" minska betänkligt och polisen skulle logiskt sett sätta punkten till hennes försvinnande när SB hämtar henne, och starta utredningen därifrån. Vilket SB ville undvika. Därför tror jag att han flyttade på bilen någongång under natten för att det skulle se ut som om hon återvänt till jobbet efter deras möte. Sedan parkerade han den slarvigt för att det skulle se ut som om någonting hade hänt henne. Allt för att "förvilla".

GW säger i artikeln att E dog vid lunchtid och här tror jag att han har bättre info än vad vi har.
Ser man till MT's "alibi" så är det strax innan lunch som det är tomt såvida hon inte har bragts om livet i hans tvättstuga.
Sedan vill jag minnas att det stod någonstans att hennes bil hittades i garaget på em 30/12 ca 16-17.
Under kvällen och natten undersöktes E's lägenhet.
Om det är riktigt så skulle "tidsfönstret" vara ca 30 timmar.
Citera
2011-02-17, 21:08
Medlem
Citat:
Nu är jag inte från området, men golfbanor är jag rätt van vid och nu har jag tagit en titt på satellitbilder över Mellringe GKs bana.

Med all respekt för dem som spelar där så förefaller det vara en litet trist bana där man jobbat hårt för att tränga in många hål på liten yta. En så kallad parkbana. Flera hål ligger parallellt och så tätt inpå varandra att man riskerar att slå in på spelare som är på hålet intill.
Knappt ett träd, än mindre ett hus eller något gammalt skjul på banområdet, som förefaller vara platt som en pannkaka och i princip helt öppet.

Omedelbart öster om banområdet är det tät bebyggelse. I övriga väderstrck är det åker.

Nej, den som spelar på den banan får knappast kännedom om några bra gömställen. (Golfspelare lämnar sällan banområdet och är sällan kunniga om närområdet runt banan. Trista typer, va ).

Men han kan naturligtvis ha skaffat kännedom om omkringliggande områden på annat sätt!
Om uppdraget var att recensera golfbanor så hade jag nog haft några invändningar. Det finns visst några träd där! Men din beskrivning är i mina ögon korrekt.
Citera
2011-02-17, 21:09
Medlem
GraddMajas avatar
Citat:
Jag tycker att det är underligt att kvällspressen inte har skrivit om det. Jag tycker texten är lite luddig, som om journalisten chansar.

Kvällspressen
Expressen
http://www.expressen.se/nyheter/1.2334263/universitetschefen-pressad-i-nytt-forhor
Aftonbladet (de har inte lyckats nå advokaten)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8586020.ab
Senast redigerad av GraddMaja 2011-02-17 kl. 21:15.
Citera
2011-02-17, 21:11
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Men risken är stor att det blir fingeravtryck på de om de var redan använda. Man hanterar inte prylar för egen bruk med tanke att man kommer att stycka en kropp.

Såg en dokumentär på TV som handlade om ett styckmord i USA. Polisen kunde inte hitta vare sig DNA eller fingeravtryck, fibrer eller nåt annat på soppåsarna, tejpen och kroppsdelarna.
Citera
2011-02-17, 21:13
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Precis, varför? Det har jag funderat också men hittade ingen svar. Eller... här var hans misstag?

Ja, det måste vara någonstans här som han har begått ett misstag (tror jag), eftersom polisen var så snabb med att misstänka honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in