2011-02-17, 20:23
Medlem
Helmuthss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glitterkvist
Ja den ligger vid mellringerondellen som leder till kilsbergen åt 2 håll

Såsom medlem i Mellringe GK,är säkerligen SB väl orienterad kring denna.
Hur ter sig geografin i området?Stugor m.m
Citera
2011-02-17, 20:29
Medlem
Glitterkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helmuths

Jag vet att det finns 2 elljusspår ,vivallalundby och karlslunds .Vid karlslund finns många sommarstugor och småvägar.Förövrigt är det stora skogar med en del småvägar -Alltså i närområdet mellringe golfklubb
Citera
2011-02-17, 20:31
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa-minor
Kanske GM har använt det han hade hemma? Påsar från Willy, säckar från annan affär och likaså tejp?
Det var ungefär min tanke. Willyskassarna kan ha varit det enda gärningsmannen hade till hands allra först. Själv brukar jag - eftersom jag nästan alltid handlar på Willys - ha några gamla "bra att ha"-kassar liggande prydligt hoprullade i fickan bakom ena ryggstödet. Sopsäckar och tejp kan han ha varit tvungen att hämta för att kunna paketera kroppsdelarna som han slängt ner i plastkassarna. De behöver ju inte alls ha varit nyinköpta även om en etikett satt kvar på en sopsäck.
Citera
2011-02-17, 20:33
Medlem
Glitterkvists avatar
Citat:

Mellringe golfklubb ligger också nära varbergaskogen som är lite ruskig med endel skjul i.
Jag som gått mycket i skogen med vovven tycker det finns många många platser att arbeta ostört
Citera
2011-02-17, 20:42
Medlem
Ursa-minors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Det var ungefär min tanke. Willyskassarna kan ha varit det enda gärningsmannen hade till hands allra först. Själv brukar jag - eftersom jag nästan alltid handlar på Willys - ha några gamla "bra att ha"-kassar liggande prydligt hoprullade i fickan bakom ena ryggstödet. Sopsäckar och tejp kan han ha varit tvungen att hämta för att kunna paketera kroppsdelarna som han slängt ner i plastkassarna. De behöver ju inte alls ha varit nyinköpta även om en etikett satt kvar på en sopsäck.

Men risken är stor att det blir fingeravtryck på de om de var redan använda. Man hanterar inte prylar för egen bruk med tanke att man kommer att stycka en kropp.
Citera
2011-02-17, 20:42
Medlem
Helmuthss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glitterkvist
Jag vet att det finns 2 elljusspår ,vivallalundby och karlslunds .Vid karlslund finns många sommarstugor och småvägar.Förövrigt är det stora skogar med en del småvägar -Alltså i närområdet mellringe golfklubb

Var dessa vägar farbara,plogades, vid aktuell tidpunkt?
Citera
2011-02-17, 20:43
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
Om SB är gärningsman så tror jag knappast att han skulle utsätta sig för risken att bli sedd i samband med att bilen parkerades i garaget. Jag tror det finns en helt naturlig förklaring till varför bil och nycklar fanns där i garaget. Och jag tror att SB´s hämtning av EM har med saken att göra.

Kanske tyckte han att det var värt den risken? Min lilla teori är att han var medveten om att han kunde ha blivit iakttagen eller fastnat på övervakningsfilm när han hämtade EM. Redan tidigt ska han ha erkännt för polisen att han hämtade henne. Om bilen stått kvar vid hennes jobb (om den nu stått där, vilket vi inte vet) så skulle "tidsfönstret" minska betänkligt och polisen skulle logiskt sett sätta punkten till hennes försvinnande när SB hämtar henne, och starta utredningen därifrån. Vilket SB ville undvika. Därför tror jag att han flyttade på bilen någongång under natten för att det skulle se ut som om hon återvänt till jobbet efter deras möte. Sedan parkerade han den slarvigt för att det skulle se ut som om någonting hade hänt henne. Allt för att "förvilla".
Citera
2011-02-17, 20:51
Medlem
Ursa-minors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Kanske tyckte han att det var värt den risken? Min lilla teori är att han var medveten om att han kunde ha blivit iakttagen eller fastnat på övervakningsfilm när han hämtade EM. Redan tidigt ska han ha erkännt för polisen att han hämtade henne. Om bilen stått kvar vid hennes jobb (om den nu stått där, vilket vi inte vet) så skulle "tidsfönstret" minska betänkligt och polisen skulle logiskt sett sätta punkten till hennes försvinnande när SB hämtar henne, och starta utredningen därifrån. Vilket SB ville undvika. Därför tror jag att han flyttade på bilen någongång under natten för att det skulle se ut som om hon återvänt till jobbet efter deras möte. Sedan parkerade han den slarvigt för att det skulle se ut som om någonting hade hänt henne. Allt för att "förvilla".

Inte så dumt tänkt men hur skulle han då förklara för polisen det att han körde henne hem och bilen blev kvar vid jobbet? Vilken vettig människa låter sig skjutsa hem för att sen knalla till fots några kilometer vid -20 grader för att hämta bilen?
Citera
2011-02-17, 20:52
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaveldun
Är vi säkra på att det är frågan om styckmord?
Enligt media är den preliminära dödsorsaken strypning (om jag minns rätt).
Det finns väl inget som säger att den misstänkte är den som styckat henne eller att det gjordes i direkt anslutning till dödsfallet. Styckningen kanske "bara" är ett brott mot griftefriden.

Polisen använder gärna uttrycket "längs/utmed vägen" i syfte att tala om en tidslinje och inte en fysisk väg/gata/stig.
Tolkningen av uttrycket har fått många i tråden att uppfatta det som att EM dog vid/på en väg vilket jag tror/gissar/antar att vi kan bortse ifrån.

Ja, det stod nåt i stil med: "Nu vet vi i allafall att hon dog någonstans på vägarna." Så skrev journalisten att åklagaren skulle ha uttryckt sig. Jag tror att journalisten minns fel, eller tror att "på vägarna" och "längs vägen" betyder samma sak. För journalister är ofta urkass på svenska språket. Åklagaren sa antagligen: "längs vägen" i betydelse tidslinje, precis som du skriver.
Citera
2011-02-17, 20:52
Medlem
Glitterkvists avatar
Citat:
Var dessa vägar farbara,plogades, vid aktuell tidpunkt?

Jag vet inte riktigt ,vissa var plogade men mycket var oplogat för de hade så mycket snö att ploga då
Citera
2011-02-17, 20:54
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Nu är jag inte från området, men golfbanor är jag rätt van vid och nu har jag tagit en titt på satellitbilder över Mellringe GKs bana.

Med all respekt för dem som spelar där så förefaller det vara en litet trist bana där man jobbat hårt för att tränga in många hål på liten yta. En så kallad parkbana. Flera hål ligger parallellt och så tätt inpå varandra att man riskerar att slå in på spelare som är på hålet intill.

Knappt ett träd, än mindre ett hus eller något gammalt skjul på banområdet, som förefaller vara platt som en pannkaka och i princip helt öppet.

Omedelbart öster om banområdet är det tät bebyggelse. I övriga väderstrck är det åker.

Nej, den som spelar på den banan får knappast kännedom om några bra gömställen. (Golfspelare lämnar sällan banområdet och är sällan kunniga om närområdet runt banan. Trista typer, va ).

Men han kan naturligtvis ha skaffat kännedom om omkringliggande områden på annat sätt!
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2011-02-17 kl. 20:57.
Citera
2011-02-17, 20:56
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa-minor
Inte så dumt tänkt men hur skulle han då förklara för polisen det att han körde henne hem och bilen blev kvar vid jobbet? Vilken vettig människa låter sig skjutsa hem för att sen knalla till fots några kilometer vid -20 grader för att hämta bilen?

SB kan ha dragit till med någon historia. Jag vet faktiskt inte. Kanske stod bilen inte ens vid hennes jobb? Många frågetecken här!!! Varför köra henne hem om den gjorde det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in