2011-02-04, 18:27
Medlem
MorbIdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tudelu
Näe, dödsbevis berättar att man dog, dödsorsaksintyg berättar av vad man dog...

Ok. Det jag ville ha fram är att det inte står "genom självmord". Verkar som jag får buga många gånger här i kväll, hoppas det inte blir fler....
Citera
2011-02-04, 18:30
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorbIda
Hm, jag läste bagaren29:s inlägg igen. Missuppfattade det. Så, jag väljer att krypa till korset, allra ödmjukast. Nej, självklart dödförklarar man ingen människa, om man bara hittat armarna.
Ska läsa långsammare i framtiden....

Jag är ganska övertygad om att man idag kan avgöra om armarna skars av från en död eller levande kropp.
Citera
2011-02-04, 18:35
Medlem
Rohannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Det tror jag inte...

http://na.se/nyheter/orebro/1.1092004-51-aringen-kan-bli-fri-pa-mandag

Citat NA:
Advokaten har tidigare sagt att han inte är imponerad av åklagarens bevisning. Det gäller fortfarande.
Men tycker du att polisen kommer framåt i utredningsarbetet?
– Inte tillräckligt långt.

Presenterar de kontinuerligt nya uppgifter för dig?
– De presenterar nya uppgifter men inte kontinuerligt. Någon fortlöpande information om förundersökningsarbetet har jag inte fått. Det är ett krav man kan ställa.
Och det kravet har polisen alltså inte uppfyllt?
– Nej, inte riktigt. Jag får reda på saker via massmedia eller genom polisens informationschef Torbjörn Carlson. Att vara hänvisad till honom känns lite konstigt.
Men Robson vill därmed inte säga att kommunikationen med åklagaren är dålig.
– Nej då, men hon släpper inga uppgifter. Jag vet för lite tycker jag."

Han motsäger sig själv tycker jag. Först är han inte imponerad av bevisningen som åklagaren har.
Men tydligen har han inte fått veta allt de hittat om SB. Tolkar jag det rätt?
Hoppas verkligen åklagaren har något ordentligt att presentera påmåndag!!
Senast redigerad av Rohanna 2011-02-04 kl. 18:37.
Citera
2011-02-04, 18:35
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoReinfeldt

Intervju med advokat Carl H Robson.

Citat:
– De presenterar nya uppgifter men inte kontinuerligt. Någon fortlöpande information om förundersökningsarbetet har jag inte fått. Det är ett krav man kan ställa.

Hur tolkar man det? Är inte hans plikt att ställa kravet om det är förutsättning för att bli informerad fortlöpande? eller läser han tråden och tycker att det räcker med det?
Senast redigerad av urkinha 2011-02-04 kl. 18:39.
Citera
2011-02-04, 18:38
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rohanna
Citat NA:
Advokaten har tidigare sagt att han inte är imponerad av åklagarens bevisning. Det gäller fortfarande.
Men tycker du att polisen kommer framåt i utredningsarbetet?
– Inte tillräckligt långt.

Och det kravet har polisen alltså inte uppfyllt?
– Nej, inte riktigt. Jag får reda på saker via massmedia eller genom polisens informationschef Torbjörn Carlson. Att vara hänvisad till honom känns lite konstigt.
Men Robson vill därmed inte säga att kommunikationen med åklagaren är dålig.

Han motsäger sig själv tycker jag. Först är han inte imponerad av bevisningen som åklagaren har.
Men tydligen har han inte fått veta allt de hittat om SB. Tolkar jag det rätt?
Hoppas verkligen åklagaren har något ordentligt att presentera påmåndag!!
– Nej då, men hon släpper inga uppgifter. Jag vet för lite tycker jag.

Om det är så, kanske det beror på att de har så lite att komma med, och hellre suger på karamellen själva, så länge det bara går.
Citera
2011-02-04, 18:40
Medlem
vinflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorbIda
Dödsbevis berättar av vad man dog, inte hur.

Visst, men i vissa fall så påträffas en människa död efter ett tillsynes/troligt självmord. Döden är ju konstaterad, men polisen gör sin brottsuteslutande utredning och dom skriver ju på om misstänkt sjävmord eller olyckshändelse, detta bevis som försäkringsbolaget grundar sin utbetalning på.
Självmord är inte brottsligt, men det måste ju iallafall utredas. Se´n om polisen vid ej brottsmisstanke skriver klartext eller ej --det är deras problem. Bedöms från fall till fall. Självmord/olyckshändelse kan vara en bedömningsfråga. Gäller det en mindre försäkring så är det nog bättre att låta "udda vara jämnt" för de anhöringa. Så tycker jag. Tror att även försäkringsbolagen är medvetna om detta.
Citera
2011-02-04, 18:41
Medlem
Rohannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Om det är så, kanske det beror på att de har så lite att komma med, och hellre suger på karamellen själva, så länge det bara går.
Så kan det ju också vara, men jag hoppas att de har lite ess i rockärmen
Citera
2011-02-04, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
Hur tolkar man det? Är inte hans plikt att ställa kravet om det är förutsättning för att bli informerad fortlöpande? eller läser han tråden och tycker att det räcker med det?

Hans klient är oskyldig, och vill inte försvåra polisens arbete, därav ställer han inga krav...
Citera
2011-02-04, 18:44
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiolin
Bl a har jag skrivit det. Jag baserar uppgiften på privat källa som jag uppfattar som tillförlitlig.

OK! Tack. Om detta är korrekt, så har påringningen till Evas mobil skett före 11.30, under förutsättning att den överenskomna lunchmötestiden var just 11.30.

Citat:
Ursprungligen postat av Kam
Jag är mest intresserad av om AA var bortrest eller inte. Om hon var bortrest så har ju SB haft hela nätterna på sig. Jag har inte fått klart för mig om han inhandlade sopsäckarna 29/12 eller 30/12. Jag tippar på 30/12 och vad hade då skett under natten?

Det är just det jag också tycker vore intressant att få veta!
Jag tror verkligen inte att AA skulle vara medbrottsling och vi vet ju inte ens om SB är skyldig.

Om AA arbetade i mellandagarna exempelvis mellan 8-17 och var hemma hela kvällen och natten 29-30 december för att återigen gå/åka till jobbet den 30:e begränsar givetvis SB:s fria tid för diverse handlingar, jämfört med om han skulle varit "gräsänkling" i ett eller två dygn.
Citera
2011-02-04, 18:45
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruenpisa
.....dessutom, nycklarna kvar i bilen, datorn påslagen. Detta torde väl tyda på att EM, INTE hade för avsikt ge sig iväg på något längre ärende. Tycker att det är en central fråga.
Jag förstår inte varförr folk tar fasta på att datorn var på? Det är ju inte som att lämna strykjärnet eller spisen precis. Stänger ni alltid datorn? Är det miljötänk?
Citera
2011-02-04, 18:48
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Den är nog uppsugen vid det här laget.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, nej! Lämnats ut i vederbörlig ordning av berörd myndighet. Slaskens karaktär av offentlig handling är måhända inte helt oomtvistlig - man skulle möjligen kunna beteckna den som arbetsmaterial - men likafullt händer det alltså att polismyndigheter lämnar ut en - vederbörligen sekretessblockad - slask till medborgare som viftar tillräckligt energiskt med Förvaltningslagen.

För er som undrar hur det kan se ut när man begär att få ut slasken:

http://www.scribd.com/full/48170886?access_key=key-5cljttshgnot497l16o
Senast redigerad av sWeePerr 2011-02-04 kl. 18:50.
Citera
2011-02-04, 18:48
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perception
Hans klient är oskyldig, och vill inte försvåra polisens arbete, därav ställer han inga krav...

Det skulle förklara också varför han tror att SB kommer att släppas fri på måndag.

EDIT:apropå statistiker: hur ofta händer att någon släpps fri efter att ha varit häktad misstänkt för mord på sannolika skäl?
Senast redigerad av urkinha 2011-02-04 kl. 18:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in