2011-02-02, 20:59
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Finns det uttagsautomat där? Isf är det den närmsta från Lövstagatan sett?

Bra, kan vara så enkelt.

Jag kan hitta två, en mitt på första kvarteret, Nygatan/Drottninggatan, och en efter kyrkan.

Nån undrade över butiker i området. Zooma max på eniros karta, så ser du vilka hyresgäster som finns i markplan.

Bl.a. ligger Clarion Hotel på Nygatan/Kungsgatan.
Citera
2011-02-02, 20:59
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVatson
Att få 2,0 är inte detsamma som att skriva "full pott", dvs ha alla rätt.
Det måste tillhöra undantagen att man fortsätter skriva proven, men rent teoretiskt är det förstås möjligt att SB skrivit det under 2008- 2010.
Det är dock bara en person som fått alla rätt sedan 2007 och det var en 35-åring hösten 2008, alltså inte SB, som var 49 år då.
Källa: http://www8.umu.se/edmeas/hprov/statistik/index.html
Innan november 2007 hade SB dock inte fått alla rätt, då skulle han ha varit med på den listan som jag presenterade tidigare.
Högskoleprovet infördes 1977. Till att börja med var det endast öppet för personer över 25 år med minst fem års arbetslivserfarenhet som saknade gymnasiebehörighet.
Jodå, det har jag fullt klart för mig sedan åratal...
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2011-02-02 kl. 21:12.
Citera
2011-02-02, 21:01
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GraddMaja
uppgiften kommer ifrån en kollega från tiden i Nora.
Det var intressant!

När du säger "kollega från tiden i Nora" avser du då en av SBs kollegor från den tiden när han jobbade på Karlsängsskolan i Nora (mitten/slutet av 80-talet)?
Citera
2011-02-02, 21:11
Medlem
[quote=Stenstocken]
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Jag gillar verkligen att man vrider och vänder på stenar eftersom vi vet så lite ( inte minst jag). Men som jag förstått har hon synts på Nygatan vid konserthuset någonstans. Nygatan klipps av för biltrafik vid Drottningatan. Den del hon synts på är en kort stump, och jag hävdar att man inte kör där av någon annan anledning än att man har ett ärende i dess omedelbara närhet. Om den stumpen har relevans för tråden har jag ingen aning om. Men Nygatan är inte under några omständigheter (skulle jag vilja påstå) en väg man väljer i första hand när man ska ta sig från A till B.

Klipps faktiskt redan på gatan innan...Kyrkogatan. Hela det gråmarkerade området på kartan (med Nygatan) är förbjudet område för oss vanliga döda om vi kommer med bil.
Citera
2011-02-02, 21:12
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legoboy
Som jag förstår det så hänvisar MeMajk till PM h*n fått utan att gå in på vad och av vem. Vad jag inte förstår är varför någon som skickar PM till MeMajk inte lägger ut det i tråden? Varför skulle MeMajk vara en samlingspunkt för att samla in information från anonyma?!
Utan att veta hur det är i detta fall så är det ju inte alldeles ovanligt att det finns folk som sitter på information som inte vill skriva själva eftersom de är rädda för att röja sig.

Om det i detta fall t ex skulle vara så att hela historien är en intern Nora-historia så är Nora inte så stort. Alla känner inte alla i Nora. Men många känner många.

Jag har själv fått några PM som detaljerat beskriver litet bakgrundsinfo som kan vara relevant i detta fall. I några fall har jag blivit ombedd att lägga ut det i tråden och då har jag gjort det. I andra har jag blivit ombedd att inte lägga ut något i tråden. Och då gör jag inte det. Ett par gånger har jag uppmanat PM-aren att tipsa polisen.

Tror att de som skickar sådana PM oftast är folk som faktiskt har riktig information och som vill väl men som är osäkra på vad de ska göra med den eller helt enkelt vill kunna diskutera anonymt med någon.
Citera
2011-02-02, 21:22
Medlem
MorbIdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Visst kan det ha varit ett sätt att skapa alibi, det håller jag med om. Men som jag har uppfattat det var tvättmaskinen igång när grannen kom ner i tvättstugan. I trådens sammanfattningar står det att SB "stjäl" en tvättid av grannen.
Och om han nu tvättade, så tror inte jag heller att var det kläder som härrörde från styckningstillfället. Jag menar att E redan var död , men ej styckad, när SB besökte tvättstugan. Kanske ville han undanröja spår på klädesplagg som han och/eller E bar vid själva mordtillfället?

Ja men, någon sånär intelligens har man väl med det yrket?
Det går mej emot att svära men inte fan kan väl någon tro att han uppmärksammar en granne på att han är i behov av att tvätta, om han begått ett mord?
Citera
2011-02-02, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVatson
Vem som helst kan göra en virtuell vandring längs med Nygatan i Örebro med hjälp av denna länk, gatubild i Hitta.se:

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=nygatan+7%2c+%f6rebro
Ja, och...?

Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Bra, kan vara så enkelt.

Jag kan hitta två, en mitt på första kvarteret, Nygatan/Drottninggatan, och en efter kyrkan.

Nån undrade över butiker i området. Zooma max på eniros karta, så ser du vilka hyresgäster som finns i markplan.

Bl.a. ligger Clarion Hotel på Nygatan/Kungsgatan.
Jag lägger ner mina bidrag till denna diskussion nu. Det är lite tröttsamt att upprepa samma sak gång efter gång. Jag vill föra tråden framåt, samtidigt som jag förstår att man måste granska inläggen kritiskt. Men detta är ingen svår nöt att knäcka. Om EM vill göra ett kontantuttag så finns det ett stort antal lättillgängliga automater att välja emellan. Tybble i närheten av universitetet, Ekersgatan i närheten av hennes bostad, Haga centrum i närheten av Stubbensgatan för att nämna några. Jag kan naturligtvis inte utesluta något, men att trassla sig upp på Nygatan för att göra ett uttag känns mycket långsökt. Clarion Hotell ligger för övrigt på "andra sidan" Drottningatan...
Citera
2011-02-02, 21:24
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Det kan ju faktiskt vara så att hon hade handskar på sig om de åkte till Rusakula för en promenad och för att tala ut, det var rätt kallt denna dag. OM han tog ett styptag planerat eller oplanerat så är det inte lätt att klösa någon med handskar på. OBS detta vet jag inget om bara tror
Ja, det låter fullt möjligt.

Dock, om det är SB som är GM så känns det ändå inte riktigt som om det är frågan om ett successivt upptrappat gräl. Snarare då en överraskande attack från SB. T ex kan ett slag mot struphuvudet paralysera en person för en kort stund samtidigt som det inte ger så mycket märken utöver strypmärken.

EM var ingen svag och vek kvinna om jag förstått rätt. Och kampvilja hade hon alldeles uppenbarligen. Hade det varit ett upptrappat gräl och hon hade adrenalinet igång tycker man att hon borde kunnat åstadkomma någon form av skada på GM även om hon hade handskarna på när det började.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2011-02-02 kl. 21:27.
Citera
2011-02-02, 21:24
Medlem
sWeePerrs avatar
Efterlyst:

Blodklockan nämndes öht taget inte.
Senast redigerad av sWeePerr 2011-02-02 kl. 21:32.
Citera
2011-02-02, 21:28
Medlem
GraddMajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det var intressant!

När du säger "kollega från tiden i Nora" avser du då en av SBs kollegor från den tiden när han jobbade på Karlsängsskolan i Nora (mitten/slutet av 80-talet)?

Ja det stämmer
Citera
2011-02-02, 21:32
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Efterlyst:

Klockan nämndes öht taget inte.
Det verkar inte som polis heller är säkra på att det var SBs bil E hoppade in i.
De sa att det kan vara S.Bs bil, vilket inte låter som att det är säkerställt att det var hans bil.
Citera
2011-02-02, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Efterlyst:

Klockan nämndes öht taget inte.
Nej det nämdes ju ingenting om nå'nting. En eventuell Cadillac.........
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in