2011-01-01, 05:59
Medlem
Hej. Det är så att jag körde in i en bil precis innan en motorväg. Bilen hade stannat! och det var halt, så jag hann inte bromsa. Det blev lackskador på den andra bilen och grillen, kofångaren och en lampa gick sönder på den jag körde.

Man får ju aldrig köra på någon bakifrån, men man får ju heller inte stanna där, mitt i vägen? Vad gäller?
Citera
2011-01-01, 06:23
Medlem
Kanske något för juridikforat?
Citera
2011-01-01, 06:26
Medlem
Som du säger så ska man ju hålla hastighet utifrån rådande väglagsförhållanden o allt det där skitet. Men jag tror nog att det är lugnt om det är så som du säger att bilen stod där den inte skulle stå och du blev så paff så du hann inte bromsa osv.

Vad sa den andre?
Citera
2011-01-01, 06:31
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Vad jag vet, så blir det du som får ta smällen (om du körde på bakifrån). Du skall anpassa din hastighet så att du hinner stanna vid en händelse. Fast det enda som lär hända, är väl att du får betala andra personens självrisk.
Citera
2011-01-01, 06:33
Medlem
EvilTouchs avatar
Det blir ju ännu svårare för dig att upptäcka en missplacerad bil om du kör med halvljus och blir bländad. Säg därför att du fick möte precis innan olyckan.
Citera
2011-01-01, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holy-Judgment
Som du säger så ska man ju hålla hastighet utifrån rådande väglagsförhållanden o allt det där skitet. Men jag tror nog att det är lugnt om det är så som du säger att bilen stod där den inte skulle stå och du blev så paff så du hann inte bromsa osv.

Vad sa den andre?

Ja han tyckte att det var mitt fel, implicit. Vi bytte egentligen bara uppgifter men ingenting mer.
Citera
2011-01-01, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilTouch
Det blir ju ännu svårare för dig att upptäcka en missplacerad bil om du kör med halvljus och blir bländad. Säg därför att du fick möte precis innan olyckan.

Kan tillägga att det var en taxi tvärstannade för att plocka upp 3 pers, så kunde inte veja, utan blev tvungen att köra in i han. (De gick mot taxin snabbt från höger sida) Det var tjockt med snö på vägen plus snöstorm.

Kan säga att det var i stockholm vid roslagstullsrondellen, strax EFTER tullfritt/grillkiosken, precis vid sidan av rondellen, om det säger några som bor i stockholm något. Med EFTER menar jag precis efter avfarten till grillkiosken, utan nästa avfart skulle vara frescati, kanske 500m bort.

Taxin hade ej svängt av utan stannade tvärt på en av de två filerna. Vafan!

Tack för supersnabba svar förresten!!
Senast redigerad av lemonride 2011-01-01 kl. 07:00.
Citera
2011-01-01, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemonride
Kan tillägga att det var en taxi tvärstannade för att plocka upp 3 pers, så kunde inte veja, utan blev tvungen att köra in i han. (De gick mot taxin snabbt från höger sida) Det var tjockt med snö på vägen plus snöstorm.

Kan säga att det var i stockholm vid roslagstullsrondellen, strax EFTER tullfritt/grillkiosken, precis vid sidan av rondellen, om det säger några som bor i stockholm något. Med EFTER menar jag precis efter avfarten till grillkiosken, utan nästa avfart skulle vara frescati, kanske 500m bort.

Taxin hade ej svängt av utan stannade tvärt på en av de två filerna. Vafan!

Tack för supersnabba svar förresten!!

Hm.... Vad jag förstår så är det inta alls någon motorväg där i krokarna, alltså kan du knappast gå på att det var på en påfart (där är det stoppförbud) han stannade.

Däremot kanske det är stoppförbud på just den platsen, vilket känns högst sannolikt med tanke på var det var och typ av väg samt närheten till rondellen strax efter.

Då kan det finnas stor chans att du blir helt friad med tanke på att taxin stannade plötsligt i filen för att plocka upp kunder. Man kanske bedömer det som att du trots att du i grunden ska köra så du kan stanna på den del av vägen du kan överblicka och de faror eller hinder du kan förutse. Och man kanske kan förutse att en taxi ska stanna för trafik framför den när man närmar sig en rondell, men är det då glest med annan trafik framför så kanske man inte kan anses ska kunna förutse att taxin ska tokstanna plötsligt för att plocka upp spontana kunder...

Eller så bedömer man att ni båda gjorde fel och fördelar skulden antingen 50/50 eller ännu mer sannolikt med större del av skulden på taxin.

Många tror att det alltid är den som kör på bakifrån som får ta all skuld, men så är det alltså inte.

Dr Tinnitus
Citera
2011-01-01, 12:17
Medlem
Nej, man får naturligtvis inte tvärbromsa omotiverat i trafiken.
Taxiföraren kommer emellertid sannolikt inte att medge att det var för att plocka upp kunder som h*n stannade, utan för att någonting dök upp oväntat på vägen.

En liten anekdot som jag hörde för några år sedan :
Polisen brukar (brukade iallafall förr) tydligen bedriva hastighetsövervakning av långtradare i norrlandsskogarna genom att lägga sig så nära bakom långtradaren att de inte syns i långtradarens backspeglar. Vi snackar riktigt nära nu, typ 1 meter.

Detta brukade av chaffisarna anses vara ett ganska gement sätt att jaga fartsyndare, och vid minst ett tillfälle upptäckte en långtradarchaffis att han var övervakad på detta sätt och ställde sig vid lämpligt tillfälle resolut på hejdarna.

Polisbilen brakade självklart in i släpet bakifrån med svåra benbrott och demolerad polisbil som resultat.
Chauffören av långtradaren klev ur förarhytten, promenerade bort till vraket med de fastklämda konstaplarna och hånflinade åt dem "nämen vad gör ni där? Såg ni inte älgen?".
Chauffören skall ha klarat sig från allt juridiskt ansvar enligt berättaren.

Källa : En kollega till långtradarchauffören.
Citera
2011-01-01, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av msfisken
Nej, man får naturligtvis inte tvärbromsa omotiverat i trafiken.
Taxiföraren kommer emellertid sannolikt inte att medge att det var för att plocka upp kunder som h*n stannade, utan för att någonting dök upp oväntat på vägen.

En liten anekdot som jag hörde för några år sedan :
Polisen brukar (brukade iallafall förr) tydligen bedriva hastighetsövervakning av långtradare i norrlandsskogarna genom att lägga sig så nära bakom långtradaren att de inte syns i långtradarens backspeglar. Vi snackar riktigt nära nu, typ 1 meter.

Detta brukade av chaffisarna anses vara ett ganska gement sätt att jaga fartsyndare, och vid minst ett tillfälle upptäckte en långtradarchaffis att han var övervakad på detta sätt och ställde sig vid lämpligt tillfälle resolut på hejdarna.

Polisbilen brakade självklart in i släpet bakifrån med svåra benbrott och demolerad polisbil som resultat.
Chauffören av långtradaren klev ur förarhytten, promenerade bort till vraket med de fastklämda konstaplarna och hånflinade åt dem "nämen vad gör ni där? Såg ni inte älgen?".
Chauffören skall ha klarat sig från allt juridiskt ansvar enligt berättaren.

Källa : En kollega till långtradarchauffören.

Problemet är ju nu vittnen, etc. Han kommer väl skriva en något vinklad skaderapport också. Sen ligger fokus på att han redan stod där; och som ni vet kan avstånd i vissa fall missbedömas, speciellt om man inte förväntar sig att någon ska stå still där, och det är snöstorm. Det var mao lite dålig uppsikt av mig + maximal otur och att taxin antagligen ej skulle stå där.

Nåväl det är väl bara att skicka in en skaderapport och se hur det går. Det lär väl gå på självrisken antar jag. Hur stor blir den tror ni ? (har aldrig krockat innan och är över 25) If är f-b. Egentligen ingen big deal, men lite surt är det.
Senast redigerad av lemonride 2011-01-01 kl. 13:35.
Citera
2011-01-01, 13:34
Medlem
Fullfittans avatar
Citat:
Nåväl det är väl bara att skicka in en skaderapport och se hur det går. Det lär väl gå på självrisken antar jag. Hur stor blir den tror ni ? (har aldrig krockat innan och är över 25)
Det varierar stort och står i dina försäkringsvillkor. Har du betalat för självriskreducering, är det en ny bil med separat vagnskadegaranti etc?
Själv har jag 1500 i självrisk (ny bil + självriskreducering) men en kompis råkade krocka sin nya bil och fick 6500 i självrisk.
Citera
2011-01-01, 13:50
Medlem
Citat:
Problemet är ju nu vittnen, etc. Han kommer väl skriva en något vinklad skaderapport också. Sen ligger fokus på att han redan stod där; och som ni vet kan avstånd i vissa fall missbedömas, speciellt om man inte förväntar sig att någon ska stå still där, och det är snöstorm. Det var mao lite dålig uppsikt av mig + maximal otur och att taxin antagligen ej skulle stå där.

Nåväl det är väl bara att skicka in en skaderapport och se hur det går. Det lär väl gå på självrisken antar jag. Hur stor blir den tror ni ? (har aldrig krockat innan och är över 25)

Vet hyffsat väl hur det ser ut på platsen, om jag fattat platsbeskrivningen korrekt.
Om det inte är extremt dålig sikt så har man faktiskt ganska lång sträcka på sig att upptäcka ett stillastående fordon där. Dessutom finns det både korsningar och trafikljus på sträckan.
Fokus från taxichaffisen kommer (om han nu redan stod still innan du kom till platsen) att ligga på att det gick rejält undan för dig tror jag.

Till din fördel skall sägas att det faktiskt verkar som om det är stoppförbud på sträckan!
Kollade på Eniros gatuvy längs med Vallhallavägen och uppe vid S-kurvan där de har något slags brandstation kan man skymta en stoppförbudsskylt precis där långa raksträckan börjar.
Tyvärr har jag inte koll på hur man länkar direkt till Eniros gatuvyer så du får kolla själv om du är intresserad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in