2011-01-01, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av msfisken
Vet hyffsat väl hur det ser ut på platsen, om jag fattat platsbeskrivningen korrekt.
Om det inte är extremt dålig sikt så har man faktiskt ganska lång sträcka på sig att upptäcka ett stillastående fordon där. Dessutom finns det både korsningar och trafikljus på sträckan.
Fokus från taxichaffisen kommer (om han nu redan stod still innan du kom till platsen) att ligga på att det gick rejält undan för dig tror jag.

Till din fördel skall sägas att det faktiskt verkar som om det är stoppförbud på sträckan!
Kollade på Eniros gatuvy längs med Vallhallavägen och uppe vid S-kurvan där de har något slags brandstation kan man skymta en stoppförbudsskylt precis där långa raksträckan börjar.
Tyvärr har jag inte koll på hur man länkar direkt till Eniros gatuvyer så du får kolla själv om du är intresserad.

Japp! Visst ser det ut att vara stoppförbud! http://kartor.eniro.se/m/IOSDk

Och här var krocken: http://kartor.eniro.se/m/IOShe (mellan harry-potter och det första trädet stog taxin, mitt i filen)

edit: Kan tillägga att på bilden finns det utrymme för 3 bilar, men pga snödrivorna fanns det bara två filer, vilken taxin stod i. Mao stod han i mittenfilen på sista bilden.
Senast redigerad av lemonride 2011-01-01 kl. 14:25.
Citera
2011-01-01, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Vad jag vet, så blir det du som får ta smällen (om du körde på bakifrån). Du skall anpassa din hastighet så att du hinner stanna vid en händelse. Fast det enda som lär hända, är väl att du får betala andra personens självrisk.

Men trafikförsäkringen skall ju täcka detta? Mao självrisken blir bara för mitt fordon?
Citera
2011-01-01, 15:16
Medlem
gefys avatar
Tyvärr, stoppförbudet gäller bara under veckodagar. (m-f)
Dessutom åker man nog oftast på skador gällande påkörning bakifrån.
Senast redigerad av gefy 2011-01-01 kl. 15:18.
Citera
2011-01-01, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemonride
Japp! Visst ser det ut att vara stoppförbud! http://kartor.eniro.se/m/IOSDk

Och här var krocken: http://kartor.eniro.se/m/IOShe (mellan harry-potter och det första trädet stog taxin, mitt i filen)

edit: Kan tillägga att på bilden finns det utrymme för 3 bilar, men pga snödrivorna fanns det bara två filer, vilken taxin stod i. Mao stod han i mittenfilen på sista bilden.

På vilket sätt skulle skylten som sitter i motsatt färdriktning vara relevant för ditt fall?
Sedan att det bara är stannandeförbud vardagar 7-9 och 16-18 är väl inte på något sätt hjälp i ditt fall heller?

Visst, Valhallavägen är en huvudled där parkeringsförbud råder, men det är inget annat.

EDIT: Högerfilen verkar ju vara busskörfält om jag ser rätt, iom målningen som finns samt skyltar?
Senast redigerad av henrik21 2011-01-01 kl. 18:54.
Citera
2011-01-01, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
På vilket sätt skulle skylten som sitter i motsatt färdriktning vara relevant för ditt fall?
Sedan att det bara är stannandeförbud vardagar 7-9 och 16-18 är väl inte på något sätt hjälp i ditt fall heller?

Visst, Valhallavägen är en huvudled där parkeringsförbud råder, men det är inget annat.

EDIT: Högerfilen verkar ju vara busskörfält om jag ser rätt, iom målningen som finns samt skyltar?

Kika på mitt inlägg lite högre upp. Det finns en stoppförbudsskylt även åt andra hållet, men någon skrev att den endast gäller vardagar. Jag ser ingen tilläggskylt som säger något om saken men det kanske är någon sådan där zon-regel, vad vet jag.

Har aldrig med framgång lyckats länka Eniro-bilder, men testar ändå igen.
http://kartor.eniro.se/m/IOKEM

edit : Skrattar okontrollerat varje gång jag kör förbi butiksfönstret på TS stoppförbudslänk
http://kartor.eniro.se/m/IOSDk
"Rengörare Näslund" - kan aldrig låta bli att undra vad h*n egentligen pysslar med.....
Senast redigerad av msfisken 2011-01-01 kl. 19:17. Anledning: Tillägg
Citera
2011-01-01, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemonride
Men trafikförsäkringen skall ju täcka detta? Mao självrisken blir bara för mitt fordon?

Tack för svar allihopa!

Flashback är pålitligt när man mest behöver!

¤klick¤
Citera
2011-01-01, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av msfisken
Kika på mitt inlägg lite högre upp. Det finns en stoppförbudsskylt även åt andra hållet, men någon skrev att den endast gäller vardagar. Jag ser ingen tilläggskylt som säger något om saken men det kanske är någon sådan där zon-regel, vad vet jag.

Har aldrig med framgång lyckats länka Eniro-bilder, men testar ändå igen.
http://kartor.eniro.se/m/IOKEM

edit : Skrattar okontrollerat varje gång jag kör förbi butiksfönstret på TS stoppförbudslänk
http://kartor.eniro.se/m/IOSDk
"Rengörare Näslund" - kan aldrig låta bli att undra vad h*n egentligen pysslar med.....

Den bilden som var länkad hade ju skyltningen som var riktad "mot" KTH om man så säger, där det handlar om vissa delar av dygnet. Sedan måste jag erkänna att jag inte tittade tillräckligt nära KTH om man säger, där sitter mycket riktigt ett märke med stannandeförbud uppe. Fast det förändrar inte heller något i sakfrågan. TS har brustit i sin uppmärksamhet och enligt följande:

EDIT: Det snack som försiggick om högra körfältet och dess vara/inte vara under vintern, det är ett kollektivtrafikkörfält, där även taxi får framföras, kanske var det TS som var ute i fel fält?

EDIT2: Men, var inte TS krock närmre Roslagstull? (Efter korsning Valhallavägen/Ingemarsgatan, riktning mot Frescati? Och där sitter det inte någon som helst skylt med stannandeförbud (enligt googlemaps iaf). Parkeringsförbud/Stannandeförbud = gäller till nästa korsning om inget annat anges, vilket det inte gör på det vägmärke du avser. Således gäller bara parkeringsförbud iom huvudled på platsen. Och återigen, högra fältet = kollektivkörfält.
Senast redigerad av henrik21 2011-01-01 kl. 20:37.
Citera
2011-01-01, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Den bilden som var länkad hade ju skyltningen som var riktad "mot" KTH om man så säger, där det handlar om vissa delar av dygnet. Sedan måste jag erkänna att jag inte tittade tillräckligt nära KTH om man säger, där sitter mycket riktigt ett märke med stannandeförbud uppe. Fast det förändrar inte heller något i sakfrågan. TS har brustit i sin uppmärksamhet och enligt följande:

EDIT: Det snack som försiggick om högra körfältet och dess vara/inte vara under vintern, det är ett kollektivtrafikkörfält, där även taxi får framföras, kanske var det TS som var ute i fel fält?

EDIT2: Men, var inte TS krock närmre Roslagstull? (Efter korsning Valhallavägen/Ingemarsgatan, riktning mot Frescati? Och där sitter det inte någon som helst skylt med stannandeförbud (enligt googlemaps iaf). Parkeringsförbud/Stannandeförbud = gäller till nästa korsning om inget annat anges, vilket det inte gör på det vägmärke du avser. Således gäller bara parkeringsförbud iom huvudled på platsen. Och återigen, högra fältet = kollektivkörfält.

Men taxin stod i mittenfilen där, eftersom det var en stor snödriva i högerfilen. Det fanns mao bara 2 körbara filer, eller två filer övht.
Senast redigerad av lemonride 2011-01-01 kl. 21:30.
Citera
2011-01-01, 21:32
Medlem
två fel gör inte ett rätt.

bara för att andra förare är idioter ger inte oss andra frikort när vi kör på dem av misstag. TS kommer åka på smällen för att han inte höll avstånd, men h*n som stod stilla kan också gå på nit. för att de gjort fel betyder bara inte att du blir ansvarsfri
Citera
2011-01-01, 21:35
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibbolu
två fel gör inte ett rätt.

bara för att andra förare är idioter ger inte oss andra frikort när vi kör på dem av misstag. TS kommer åka på smällen för att han inte höll avstånd, men h*n som stod stilla kan också gå på nit. för att de gjort fel betyder bara inte att du blir ansvarsfri
Båda kan bli "skyldiga".. Bara förs.bol. vet,typ..

Trots att han stod som en påse skit,så får man inte köra på felparkerade bilar..
(tänk vad gött när man körde lastbil och lastzonen var full med personbilar.. Bara mosa på!.. ).
Citera
2011-01-01, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Båda kan bli "skyldiga".. Bara förs.bol. vet,typ..

Trots att han stod som en påse skit,så får man inte köra på felparkerade bilar..
(tänk vad gött när man körde lastbil och lastzonen var full med personbilar.. Bara mosa på!.. ).

Jaja, det är klart.. visst måste man ha uppsikt. Var min första krock efter 8 års bilkörande
Citera
2011-01-02, 01:25
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
De e ju många som åker dit på detta i dessa vintertider
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in