Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-01, 01:54
Medlem
Operativsystem (2000, Xp, Vista, Win7): Vista

Service Pack: Alla uppdateringar.

Antivirus: AVG Free
Brandvägg: Windows egna.

Märkesdator eller självbyggd: Toshiba Equium L40-17M 3 år gammal.

Problembeskrivning: Hela operativsystemet segar ner och låser sig helt ca 10 sekunder till flera minuter.
När den 'låser' sig så funkar VLC / Spotify utan problem, kan inte 'öppna' programen eller stänga dem eller nåt, dem spelar musik som vanligt.
Webläsare står och laddar alternativt 'väntar på cache minne' efter nån minut kanske den behagar ladda in sidan.. Ligger på 1.1 Gb ram minne använt av 2... inget onormalt cpu hantering är INTE skyhög. Cpu Temp normal.
Min fråga till er, är detta windows som jävlas eller drivrutiner, Varje gång jag installerar om med medföljande återställningskiva (ja den formaterar helt och lägger in en kopia på som de va när jag köpte den) så funkar den allt från 1 månad till 1 år. Ska jag misstänka windows/drivrutiner för hårdvaru fel låter lite långsökt?

Felmeddelande: Inga jag sett.

Försökt hittills: Kollat om stänga vissa program hjälper. Kör jag INGA program funkar datan ganska bra

Vad har du för skiva till Windows: Original medföljande.
Citera
2011-01-01, 01:57
Medlem
OffensiveShits avatar
Vista säger ju allt...
Citera
2011-01-01, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OffensiveShit
Vista säger ju allt...

Vista inga bra grejor eller?
Citera
2011-01-01, 02:01
Medlem
reactins avatar
Vista är relativt prestandakrävande, försök skaffa win 7 eller till och med win XP. båda betydligt bättre än vista.
Citera
2011-01-01, 02:04
Medlem
Jo men varför håller den på såhär? Kan gå fint i månader/ halvårsvis. Sen krävs ominstallation. Är det 99 % säkert de e vista som h*rar sig?
Citera
2011-01-01, 02:07
Medlem
OffensiveShits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenne1985
Jo men varför håller den på såhär? Kan gå fint i månader/ halvårsvis. Sen krävs ominstallation. Är det 99 % säkert de e vista som h*rar sig?
Vista är inget många rekommenderar. Många känner hur datorn blir mycket snabbare efter att ha uppgraderat till win 7.
Men vill du behålla vista så kan du börja med att uppgradera dina drivrutiner till din hårdvara få se om det förbättrar din situation..men jag tror nog det beror på ditt ram minne..2gb och kör man vista så ber man om att datorn ska sega.
Citera
2011-01-01, 02:11
Medlem
Att vista e ganska krävande vet jag men rätt som de e börjar de f*tta sig och hålla på såhär, kan ta minuter få upp ctrl+alt+del skärmen och välja aktivitetshanteraren, sen på andra sidan kan den funka fint i månader tillräckligt snabbt för inte ska klaga för tillfället funkar den fint men växlar jag te annat program kan de börja igen

Nåt program man kan köra som kollar hårdvaran grundligt antingen från windows eller bootbart?

Visst annat OS hade inte skadat ska försöka jaga tag på nåt. I värsta fall blir de linux ett tag (funkar CS på det med emulator eller sådant?)

EDIT: alla drivers e senaste.
Senast redigerad av svenne1985 2011-01-01 kl. 02:12. Anledning: la till edit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in