Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-31, 22:20
  #1
Medlem
Har nyss köpt 360 med fifa 11 och lite andra spel. Jag har dock en gammal 32 tjock tv och jag kan knappt läsa vad det står på skärmen när man är i karriärläget och man kan läsa nyheter o transfers o sånt. Även svårt att läsa på skärmen när man spelar och att f.ö. se vilken spelare man använder.

Tänkte köpa en ny 32" tv helst full hd eftersom jag ska koppla den till datorn och vill gärna se på blu-ray då.

Är därför intresserad av att höra från någon som kan en del om tv-apparater och kan ge mig ett förslag på en som är både prisvärd men även producerar en fin bild åt 360'n.

Vill inte kunna se finnarna på Messi's näsa men däremot vill jag kunna läsa allting utan problem från 1.5 meter bort. Just nu kan jag knappt läsa vad det står även om jag står 50 cm ifrån tv'n (nej jag är inte blind).

Jag vet att såna här trådar är extremt återkommande men behöver verkligen tips då jag är urusel på tv-apparater (mkt bättre på datorer).

Tack för ev. seriösa svar.
Citera
2010-12-31, 22:27
  #2
Medlem
J0mp4s avatar
Du kan knappt läsa vad det står för att tv:en helt enkelt är för liten. Jag har samma problem så du får nog köpa en större tv.
Citera
2010-12-31, 22:32
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J0mp4
Du kan knappt läsa vad det står för att tv:en helt enkelt är för liten. Jag har samma problem så du får nog köpa en större tv.

Skulle snarare tro att det beror på att tv'n kör i 800x600 eller något liknande format.
Själva texten är stor nog men upplösningen av texten är skrotdålig eftersom det inte finns tillräcklig med pixlar.
Citera
2010-12-31, 23:24
  #4
Medlem
h4xors avatar
Spelar på en 42" och tex i Assassinscreed brotherhood har jag svårt att läsa texten. Riktigt jobbigt.
Citera
2010-12-31, 23:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av h4xor
Spelar på en 42" och tex i Assassinscreed brotherhood har jag svårt att läsa texten. Riktigt jobbigt.

Antar att du spelar på en tjock-tv då?
Citera
2011-01-01, 18:14
  #6
Medlem
andhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J0mp4
Du kan knappt läsa vad det står för att tv:en helt enkelt är för liten. Jag har samma problem så du får nog köpa en större tv.
Har inte med storleken att göra, det är att den är en CRTskärm som är problemet.

Bara att köpa valfri LCDTV som ser fin ut och har ett bra pris, är inte SÅÅ jätte stor skillnad på alla.
Äger själv en 32" samsung som funkar utmärkt, dock har jag ganska litet så sitter inte så jätte långt ifrån tv'n, runt 1½-2m kanske. Skulle det vara längre skulle jag nog satsa på en 37-42".
Citera
2011-01-01, 22:37
  #7
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Som andh sa, det handlar om tekniken (och i viss mån upplösning). En CRT visar inte "pixel->pixel", för den är analog. Det som är väldefinierade pixlar i datorns grafikprocessor, är nu analoga signaler till en elektronstråle. Pixlarna hamnar 'mellan' fosforapperturerna på skärmen och du blir av med ännu mer upplösning (av den redan låga) -> svårt att läsa t ex text.

Skaffar du en LCD (behöver inte vara speciellt dyr), sker grafiköverförginen som pixel till pixel, eftersom skärmen är digital. Om du ställer in spelet så att upplösningen är samma som skärmen (eller genom en jämn heltalsfaktor av den), kommer ingen bildinformation att försvinna och den enda begränsningen kommer vara storleken på skärmen och din syn relativt textstorleken.

Tittar du på ett träd eller Messis näsa(!) spelar det inte så stor roll, och en CRT kan i vissa fall till och med vara mer estetiskt tilltalande (man slipper se pixelkanter om man har bra syn), men det är destruktivt vad gäller saker som skall vara skarpa, t ex text.

Svar: LCD-skärm (alt. LED) kommer klara biffen. Även en billig kommer göra texten enormt mycket tydligare än hos ditt nuvarande alternativ.
Citera
2011-01-05, 04:00
  #8
Medlem
eller så gör du som jag och skaffar en full-hdprojektor och plöjjer upp 100":s bild och lirar på. problem löst
Citera
2011-01-05, 05:22
  #9
Medlem
Stadochborsts avatar
Jag kör på en 32" Full HD. Med HDMI kabel, Ser hur bra som helst. Det gorde en del på min tv att stoppa i en HDMI kabel bara.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback