Tack för ett lite mer nyanserat svar.
Hade underlättat om du citerade mina texter.
Citat:
Ursprungligen postat av Fader Lanz
Vad skulle tyda på att religionen skulle vara ett virus med denna mening? Dessutom är den felaktig. Den senaste bibelöversättningen är direkt översatt från originaltexterna. Att det förändras från översättning till översättning beror oftast på att man mer eller mindre lyckas med stilkaraktär. Detta är okunskap.
Den senaste bilbelöversättningen i Sverige - ja. Men de flesta kristna har väl knappast blivit kristna efter att ha läst just den översättningen? Innan dess - och i andra länder - så inrättar människor sitt liv efter en ibland felaktig översättning - hur logiskt är det? Är Guds ord inte mer värda i de troendes ögon?
Citat:
Detta är mycket generaliserande och okunnigt. Det finns otroligt många strömningar och variationer av en religion. De flesta Kristna tror att de själv styr sina liv. Att man själv är ansvarig och själv skall styra sitt liv till att vara en så god människa man kan är en mycket luthersk uppfattning.
Givetvis är det generaliserande. Men - varför känner man att det måste finnas en Gud? Är det något som du till exempel har resonerat dig fram till, eller är det en känsla?
Citat:
? Även detta är otroligt okunnigt, generaliserande och fördomsfullt. Vem fan menar du? Vem är den där skolade personen som talar om hur trolende skall leva sina liv? En präst? En skolrektor? Pappa? Jag känner inte igen mig i detta uttalande alls.
Vem invigde dig i Religionen? Kom du på helt på egen hand att din religion är den rätta? Jag misstänker att du läste en del böcker, resonerade med en del människor som du trodde på - m a o lyssnade på en eller flera auktoriteter.
Har jag fel - så skulle jag vara intresserad av att veta exakt hur man blir religiös.
Citat:
Jag hoppas verkligen att du inser att dessa påståenden är generaliserande och väldigt illa förankrade i verkligheten?
Ovanstående kan ju i så fall appliceras på alla människor. Religiösa som ateister. Men det är knappast intressant då det egentligen saknar relevans i verkligheten. Precis som när Mona Sahlin sa att det var häftig att betala skatt. Det är ju bara ord.
Ord är vad vi använder här på forumet. Det är allt vi har.
Eftersom jag inte är religiös själv - så är det givetvis bara gissningar från en utomstående. Det hade för mig varit väldigt värdefullt om de som är religiösa berättar hur de blev religiösa.
Skillnaden mellan religion och andra ord - är att religion har vissa karaktäristiska drag som andra åsikter saknar. Bl a att de religiösa tror sig ha hittad någon Sanning. Har jag fel där - så skulle jag vara mycket intresserad av att veta vad som gör religion i de religiösas ögon.
Jag förstår av ditt ordval att du känner dig provocerad och tror att jag är ute i någon ond avsikt. Så är faktiskt inte fallet. Jag är genuint intresserad av varför en del har blivit religiösa. I den teorin som jag inledde tråden med - såg jag en i mina ögon ganska trovärdig förklaring. Självklart kan den vara fel - men det kan ju vara intressant att diskutera om den stämmer - och i så fall vad det innebär om den stämmer.