Citat:
Ursprungligen postat av Himmelwagen
Att det finns så många religioner är väl en ganska trivial fråga. Gud skapade människan som en religiös varelse för att vi skulle intressera oss för honom. Den direkta konsekvensen är förstås olika religioner.
Observera, att jag inte lade fram påståendet att en religiös världsbild äre filosofiskt fungerande. Jag bara listade det som en möjlig orsak till religiositet. Hidekis lista å andra sidan verkade inte precis förklarande utan snarare bortförklarande.
Ok - om man nu utgår ifrån ATT det finns en Gud - (för diskussionens skull) - så kan det väl vara intressant att utreda HUR denne Gud har gjort oss till religiösa varelser?
Alltså mekanismen. På samma sätt som det sägs att han har givit oss fri vilja - och därmed indirekt tankeförmåga - som jag inte tror att många nutida kristna betvivlar har ett samband med vår hjärna?
KAN det vara så att denna överföringsmekanism - som gör att komplexa tankar (mener) förs över mellan individer och från generation till generation - KAN liknas vid den överföringsmekanism som virus är för att överföra komplexa organiska molekyler (gener) från värdorganism till värdorganism?
Om man nu bortser från den ofta negativa laddning som ordet virus har.
(Vilket jag givetvis var medveten om när jag satte rubriken - eftersom det kanske inte är obekant att jag inte är religiös, samtidigt som en provokativ rubrik har större chans att lyckas än "En biologi-analogisk förklaringsmodell över överföringsmekanismerna hos komplexa religiösa och filosofiska begreppsvärldar" .... )