Vet inte om nån minns det här barnprogrammet. Jag kommer inte ihåg vad det hette eller något egentligen. Det enda jag minns är att det handlar om några skåp. Skitläskig signaturmelodi och nån gubbe som sjunger/ropar "IDAG SKA VI TALA OM SKÅP!" Eller nåt sånt. Det gick väl i slutet på åttio-, början på nittiotalet. Vad tusan var det om?
Clownen Mannes produktioner var ju ofta otäcka. Ingen mer än jag som minns ett utav de tidigare "Manne, Janne och Eva"? Jag minns ett intro, svartvitt och lite stumfilmsaktigt
Filmen lr serien Kalle stropp och Grodan boll, nån otäcknad version.. Sotisarna skrämde livet ur mig! var nog rädd för dom i flera år och trodde du låg uner sängen och dylikt
Vaknade tokigt tidigt häromdagen och tyckte att what the hell, kan ju lika gärna gå upp och glo på barnprogram som att ligga här och stirra in i väggen.
Handlade om nån "häxa" som startade ett företag (tomma lokaler användes för inspelningen, kändes väldigt fattigt). Sen så ville hon göra något med företaget så hon bestämde sig för att det skulle vara en bank.
Fair enough, lär ungarna vad ett företag är. Det kan ju bara vara till nytta.
Men nej nej, avsikten var ju långt ifrån vad jag i min morgonrock trodde.
Snubbar börjar komma in i hennes bank och vill låna pengar. Då drar dom hela konceptet med att låna pengar, hur det går till och varför man skulle vilja göra det. Väldigt pedagogiskt så att småknattarna förstod hur och varför man lånar pengar.
Och det var allt som barnprogrammet gick ut på.
Like WTF!?
Är det någon sjuk indoktrinering som dom prackar på barn nu?
Vad heter den där med magnus och brasse?
Fem albaner gör mer offentlig åverkan än Fyra elefanter?
Nej skämt åsido så tycker jag att de där psykadeliska elefanterna var lite småskrämmande http://194.68.4.214/bilder/c/9163825945.jpg
Vaknade tokigt tidigt häromdagen och tyckte att what the hell, kan ju lika gärna gå upp och glo på barnprogram som att ligga här och stirra in i väggen.
Handlade om nån "häxa" som startade ett företag (tomma lokaler användes för inspelningen, kändes väldigt fattigt). Sen så ville hon göra något med företaget så hon bestämde sig för att det skulle vara en bank.
Fair enough, lär ungarna vad ett företag är. Det kan ju bara vara till nytta.
Men nej nej, avsikten var ju långt ifrån vad jag i min morgonrock trodde.
Snubbar börjar komma in i hennes bank och vill låna pengar. Då drar dom hela konceptet med att låna pengar, hur det går till och varför man skulle vilja göra det. Väldigt pedagogiskt så att småknattarna förstod hur och varför man lånar pengar.
Och det var allt som barnprogrammet gick ut på.
Like WTF!?
Är det någon sjuk indoktrinering som dom prackar på barn nu?
Det måste ha varit "Häxan Surtant" (för övrigt årets jullovsmorgon) som du tittade på! Har inte sett programmet själv, men nog verkar det vara rätt skrämmande.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!