2010-12-31, 13:49
Medlem
Joomlas avatar
hej hopp

Nu strular min dator igen. När man kommer till loginskärmen är upplösningen 640x480 av någon konstig anledning.
Dock kan jag snabbt ändra tillbaka den när jag loggat in, och upplösningen förblir som jag valt (1680x1050) tills jag startar om datorn. Även växla användare-skärmen är 1680x1050 tills jag klickar på "växla användare" och kommer till den "riktiga" login-skärmen där alla använda listas.

Varför postar jag i Windows-forat och inte i hårdvarudelen? Det verkar som att det är windows som spökar, inte grafikkortet i sig. Har uppdaterat drivrutinerna också, vilket av någon anledning bekräftar att det inte är kortets fel. (Bara en känsla alltså)

Grafikkort: Nvidia GeForce 7800 GTX (256mb)
Drivrutin: 260.99 (innan uppgradering: 258.96)
Citera
2010-12-31, 13:53
Medlem
gadzooxs avatar
Testa att starta i Safe Mode (tryck F8 precis när Windows börjar boota) och ställ in rätt upplösning där. Boota om och se om det håller i sig.
Citera
2010-12-31, 14:14
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
Testa att starta i Safe Mode (tryck F8 precis när Windows börjar boota) och ställ in rätt upplösning där. Boota om och se om det håller i sig.
Rotade lite i Safe Mode men då drivrutinen för kortet inte laddats klarade windows bara tre upplösningar: 800x600, 1024x768 och 1280x1024.
Startar om datorn och kollar om man kan boota safe mode med drivrutiner laddade (vilket lite går emot syftet, men ändå). Hittar ett alternativ för att ändra Windows grafikinställningar till 640x480, något som påminner mig om att jag även grävt i msconfig för någon dag sedan, för att få igång verbose boot (så man ser text på skärmen som flyger fram istället för den tråkiga windows-booten) och kryssat i "Enkel Grafik" istället för "Startinformation"
Citera
2012-12-11, 23:22
Medlem
LondiniumsFenixs avatar
Lånar den här tråden.
Min upplösning ändras varje gång jag startar ett flashprogram eller spel i helskärm!?
Men på skrivbordet och i webläsaren så ser det ut som det alltid gjort.
Vad är det för fel? Finns det nåt lätt sätt att fixa det på, då jag bara kan grunder inom datakunskap.
Tacksam för svar
Citera
2012-12-12, 15:00
Medlem
Avinstallera grafik drivrutinen (eller vad du misstänker orsakar felet).
Ta bort kvarlämnade mappar.
Starta om datorn.
Installera/uppdatera igen.

Vid många Windows fel måste fört ta bort eftersom orsaken till felet annars ofta blir kvar om man bara uppdatera/installerar ovanpå den nuvarande oavsett om det är spel, program, drivrutiner osv som man misstänker eller har problem med. Men även när man går så här långt så är det inte alltid man fick bort allt.

Du kan alltid ge upp, ta bort och installera om Windows osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in