• 8
  • 9
2025-10-10, 23:59
Medlem
Lobengulas avatar
Man måste helt enkelt veta lite mer om den flygplats man flyger ifrån och vilken terminal. Man måste kolla vilka lounger som finns där och vad som gäller för inträde.

Hur mycket tid är det innan flighten? Alltså om det är typ mindre än 60 min innan boarding så skulle jag skita i loungen och i stället ta en öl på närmaste bar. Har man däremot 3 tim innan nästa flight så är en lounge inte så jävla dum.
Citera
2025-10-11, 00:31
Avstängd
bithaxs avatar
Jag torskade på detta en gång när jag skulle resa till japan och tänkte att jag kunde komma i någon lounge eller dylikt. Men jag fick sitta i en gate i Osaka i flera timmar, och sova på stolarna i stället. Det var inte kul. Men det var för att jag gjorde fel helt enkelt, kollade inte upp ordentligt vad som gällde och om man skulle gå in genom spärrarna eller inte.

I bankok bokade jag ett kub hotell en gång på 2,5 kvadrat. Det var jävligt värt att kunna vila sig några timmar innan man skulle vidare med nästa flyg.

Men jag misstänker att det som är mest värt är egentligen att flyga business, vilket jag ska göra till thailand en gång innan jag dör i alla fall. Slippa de där 11 timmarna i ekonomi är ju säkerligen guld värt.
Citera
2025-10-11, 16:25
Medlem
godboys avatar
Som sagt så skiljer det stort mellan olika lounger och även mellan olika flygbolags lounger. Är det värt det? Tja det beror på skulle jag säga. Det kan vara ett herrans liv i dessa ibland, men ofta är det rätt lugnt och inga ungar. Sen beror det lite på hur loungen ligger till i förhållande till terminal och gate och givetvis till hur lång tid man enligt plan ska vistas på flygplatsen.

Utbudet varierar också i respektive lounge och det kan, vilket redan sagts, variera över dygnet. I vissa fall kan det vara mer värt att hitta en lite avskild plats på flygplatsen än att vara i loungen.
Citera
2025-10-11, 20:52
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
...
Men jag misstänker att det som är mest värt är egentligen att flyga business, vilket jag ska göra till thailand en gång innan jag dör i alla fall. Slippa de där 11 timmarna i ekonomi är ju säkerligen guld värt.
Att kunna sträcka ut i ett "lie-flat seat" är najs, men det är inte i närheten av att sova hemma eller på hotell. Du kommer vakna flera ggr (om du inte tagit sömntabletter) av att planet kränger till, eller av något oljud. Det är bättre än att försöka sova i ekonomi helt klart men det är ingen kvalitetssömn. Jag har provat (både på min egen och arbetsgivarens bekostnat) och mitt utlåtande är: Om någon annan betalar så är det värt det. Om du själv betalar så är det inte värt det. Det är mer prisvärt att lägga pengarna på ett bättre hotell på destinationen.
Senast redigerad av Purpurhaeger 2025-10-11 kl. 21:07.
Citera
2025-10-22, 23:12
Medlem
Fattar inte. Är det gratis mat och dricka ( alkohol?) i loungen eller?? Har 4 gratis ingångar på sas lounge om året. Måste man fortafarande betala svindyrt för kass mat där inne??
Citera
2025-10-23, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cola99
NI vet hur det är, trånga flygplatser där alla luktar svett och bara vill hem.
Då och då skymtar man dessa lounger där man faktiskt får chansen att sätta sig ned och sträcka på benen, dricka lite vin och läsa tidningen i lugn och ro.

För att komma in på dessa lounger får man antingen betala ganska dyrt kontant, eller komma in med rabatt med sitt Amex Gold tex.

Men jag läste på lite om Eurocard Platinum (som kostar 1500kr per år)
Här ingår tydligen prioritypass (se prioritypass.com) som ger access till en rad lounger runt om i världen.
Om jag ansöker om ett Eurocard så tolkar jag det som om även sambon får ett pass, dvs varsitt så att vi båda kommer in.
Men, det som inte framgår tydligt är om det är helt fri entré med detta eller om man ändå måste betala en inträdesavgift vid varje lounge.
Någon som vet mer?

Det är fri entré för i alla fall korthållaren, ibland 1-3 personer till, gratis mat och gratis dricka. Det går vanligen också att betala sig in.

Loungerna som accepterar Priority Pass är dock ganska dåliga i stort sett varje avseende - mycket folk, få sittplatser, dålig mat och ibland till och med dålig alkohol. I många av de, inklusive en på Arlanda, hade jag föredragit att sitta på någon av de restaurangerna istället, trots att de är dåliga och dyra.

Så mitt råd är: Flyger du sällan - skippa Eurocard och använd medlemsavgiften på att äta på flygplatsrestauranger istället, vilket blir trevligare.

Flyger du ofta: Överväg att skaffa ett kort eller lojalitetsmedlemskap hos ett flygbolag som ger dig tillgång till flygbolagens egna lounger. Med Amex får du tillgång till deras egna och vissa flygbolags lounger, plus priority passmedlemskap som är användbart där du inte får använde flygbolagens lounger.

Amex och flygbolagens lounger är hyfsade, men tänk på att kvaliteten rör sig nedåt även där. Du kan alltså räkna med sämre mat och dryck (men mer plats och lugn och ro) än på de flesta restauranger utanför loungen. Flyger du ofta, och tycker om att dricka lite innan avgång, så kan du spara en hel del flos även efter att den (jämfört med Goldcard) högre medlemsavgiften är betald.
Citera
2025-10-23, 23:48
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Fattar inte. Är det gratis mat och dricka ( alkohol?) i loungen eller?? Har 4 gratis ingångar på sas lounge om året. Måste man fortafarande betala svindyrt för kass mat där inne??
Ja, vad jag sett så ingår allt när man väl kommit in. Men tallrikar och glas är små och maten är en kompromiss som ska vara buffévänlig och ätbar för för många kulturer oavsett vad man tycker att klockan borde vara just nu.

Jag var tidigare i veckan på nygamla SAS-loungen i Köpenhamn. De hade tidigare två våningar, där den övre var lite finare (mindre trängsel, lite bättre mat, dryck och fåtöljer). De har nu slagits samman (tillfälligt, det byggs en helt ny lounge i närheten), maten var ovanligt bra och jag såg att det fanns både vanliga kaffemaskiner och en bemannad baristabar. Jag tog maskinkaffe för att slippa kön. Öl dracks på en av flygplatsens barer som har lite roligare sortiment, alkoholutbudet i lounger var ungefär öl av modell Carlsberg och vin av modellerna rött, vitt och bubbligt.

Vill du ha en njutbar upplevelse av mat och dryck så ska du undvika normala lounger.
Vill du ha något att tugga på när du bläddrar bland inkomna mail så har du kommit rätt.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in