2004-08-06, 09:23
Medlem
Pjäxs avatar
Jag har en bekant som är pensionerad officer. Han har berättat en del lustiga historier, bl a om tillfället då de faktiskt gick ombord på U137 och talade med besättningen, bl a om flertalet tillfällen då man har stått i begrepp att anfalla/sänka ubåtar men fått kalla handen av politikerna pga rådande säkerhetspolitisk situation.

Det är väl inte helt svårt att räkna ut att regeringen ville slippa kränkningar och det rättsliga ansvaret som följde med det, eftersom Sverige som det lilla pluttland vi är skulle kunna hamna i riktigt trassel om man sänkte en ubåt. Enligt vad jag har förstått gick ju halva ryska östersjöflottan ut i "övning" i närheten av gränsen, i väntan på den svenska reaktionen på U137. Just därför är det heller inte troligt att beslutet att angripa en kränkande farkost under rådande situation skulle ligga enbart i händerna på marinkommandot eller dylikt. Åtminstone inte på den tiden. Det säger sig självt...
Citera
2004-08-06, 12:00
Medlem
Pelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Jaha och vilka meriter sitter du på? Hur kan du VETA vad du pratar om då?

Edit: Vilka kvalifikationer innehar DU som gör att vi alla skall tro på dig och vad du pratar om, eftersom du påtalat du är så jävla insatt så att du avfärdar allt vi andra säger så vill jag gärna veta vad som gör dig så insatt i detta ämne.

Gällande kvalifikationer och meriter så har jag ett stort intresse för marina frågor, särskilt för örlogsämnen och dess historia. Jag har även en genuin lokalkännedom om svensk skärgård som jag bevistar så ofta som möjlighet ges. Och då inte minst Karlskrona och Stockholms skärgård.
Jag har dessutom min bakgrund i Svenska Marinen och många i min absoluta närhet och familj besitter betydande positioner från enskilda förband ända upp till försvarsstaben.

Angående mina kunskaper om svensk ubåtsjakt så har jag på nära håll följt den under 80 och 90-talet. Jag har haft, och har i viss mån fortfarande, nära insyn i de incidenterna som rapporterats och i mycket få, förmodligen under 10, är fråga om kränkning av svenskt vatten.
Mer än så här är jag dessvärre förhindrad av, både svensk lag och särskilda avtal, att gå närmare in på.

Men i allt detta så är varken mina kvalifikationer eller insyn det som borde övertyga någon, utan snarare sunt förnuft.
Glöm inte att det bara finns EN enda bekräftad kränkning av svenskt vatten, nämligen U137 och den kan naturligtvis avskrivas som ett misstag orsakat av undermålig utrustning och berusad befälsföring. Ingen vettig person kan väl tro att man skulle ta en ubåt av Wiskey-klassen som är 70 meter lång och dundra i 8 knop in i Gåsefjärden i övervattenläge med tomma tankar????
Trots massiva insatser av sjunkbomber, avstängning av innerskär med ubåtsnät i veckor, hydrofoner från båtar, bojar och helikoptrar i 10000-talstimmar så har man inte kunnat presentera ETT ENDA bevis eller ens troligt bevis på att kränkningar har förekommit.
Lägg sedan till alla försök att få ryska militärer, med löfte om stora belöningar, att tala ut i massmedia utan någon som helst framgång. Tror verkligen någon att ingen matros skulle nappa på ett sådant erbjudande i dagens CIS???

/P
Citera
2004-08-06, 12:29
Medlem
Banzais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelge
Men i allt detta så är varken mina kvalifikationer eller insyn det som borde övertyga någon, utan snarare sunt förnuft.
Glöm inte att det bara finns EN enda bekräftad kränkning av svenskt vatten, nämligen U137 och den kan naturligtvis avskrivas som ett misstag orsakat av undermålig utrustning och berusad befälsföring. Ingen vettig person kan väl tro att man skulle ta en ubåt av Wiskey-klassen som är 70 meter lång och dundra i 8 knop in i Gåsefjärden i övervattenläge med tomma tankar????
Trots massiva insatser av sjunkbomber, avstängning av innerskär med ubåtsnät i veckor, hydrofoner från båtar, bojar och helikoptrar i 10000-talstimmar så har man inte kunnat presentera ETT ENDA bevis eller ens troligt bevis på att kränkningar har förekommit.

Det där är väl inte riktigt sant? Ett antal kränkningar är bekräftade men man har inte offentliggjort nationaliteten. Om det är för att man inte vet eller inte vågar, låter jag vara osagt, men eftersom de inte var svenska så är det ju defenitivt kränkning:-)

Citat:
Lägg sedan till alla försök att få ryska militärer, med löfte om stora belöningar, att tala ut i massmedia utan någon som helst framgång. Tror verkligen någon att ingen matros skulle nappa på ett sådant erbjudande i dagens CIS???

Det skulle man ju kunna tycka men det var KGB de reformerade och döpte om, inte GRU - Kan tänka mig att militären skulle ha rätt allvarliga synpunkter på ett sådant "skvallrande".
Citera
2004-08-06, 14:53
Medlem
Pelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banzai
Det där är väl inte riktigt sant? Ett antal kränkningar är bekräftade men man har inte offentliggjort nationaliteten. Om det är för att man inte vet eller inte vågar, låter jag vara osagt, men eftersom de inte var svenska så är det ju defenitivt kränkning:-)

Jo, det är riktigt sant! Finns det något annat material förrutom ett inspelat ljud som senare fastslogs vara undervattenskavitet från en mink, ett fotografi från spår av larmfötter som visade sig vara ett troligt spår av fiskeutrustning samt en simfena som senare visade tillhöra en badande turist på Almö.
Och så U137 så klart, men som jag inte tror någon längre påstår vara en avsiktlig kränkning av svenskt vatten.
Vet du någon andra bekräftad kränkningar (inte misstänkt kränkning alltså) så förvånar det mig verkligen?!?!? Låt höra....

Citat:
Ursprungligen postat av Banzai
Det skulle man ju kunna tycka men det var KGB de reformerade och döpte om, inte GRU - Kan tänka mig att militären skulle ha rätt allvarliga synpunkter på ett sådant "skvallrande".

Du menar inte att du tror att GRU besätter en ubåt med manskap? Allt från politisk officer till maskinister och kockar??
Tror du inte n å g o n av alla dessa militärer, som borde varit inblandade, skulle falla för frestelsen och prata med media och tjäna sig en hacka i ett genomkorrumperat och fattigt CIS?

/P
Citera
2004-08-06, 16:38
Medlem
Det finns ju iofs sonarinspelningar (aktiv sonar, är ju iofs också "ljud") från Hävringe 1994, utskrifter från dessa har publicerats i bl.a "försvarets forum" för några år sedan. Med viss reservation säger jag att denna incident var en av de som renderade i torpedinsats. Har för mig att detta går att läsa om i i öpnna källor. Dock så ger ju inte sonarbilden något besked om nationalitet, men likväl om "förekomsten av ett rörligt eko fritt från botten med metallisk ekobild, med mått överensstämmande med en tänkbar typ av ubåt och fart över grund". I detta fall kunde både fiskstim och annat uteslutas.

En annan händelse är den förstörda mineringen vid Alnön, Sundsvall. En fast minering uppvisade uppenbara tecken på åverkan, en minkabel hade kapats med eggvasst föremål...Har för mig att jag även hört talas om en försvunnen mina, dock osäker på om detta var vid samma tillfälle.

En annan typ av indikation som ganska ofta förbises är magnetisk indikation i magnetslinga tillhörande minspärrar. Vid ett par tillfällen under tidigt 1990-tal eller sent 1980-tal fick man indikationer i både magnetslinga och hydrofon samtidigt (komprimerad kavitation, s.k. k-kav), vid dessa tillfällen bör man kunna utesluta såväl mink som fiskstim, för även om djuren innehåller tungmetaller i Östersjön så är de inte magnetiska (ännu...)

Håller dock med om att antalet verkliga incidenter antagligen kan ha varit en till två per år under de år då antalet rapporter och larm var som högst. Det vore inte så märkligt egentligen, ett sådant företag som en kränkning (antagligen i underrättelseinhämtningssyfte) utgör ett stort mått planering. Dessutom tror jag att användning av ubåt var ett av lede FIs sistahands alternativ. Mkt lättare med en svenskflaggad segelbåt i juni månad....
Citera
2004-08-06, 20:34
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Gällande kvalifikationer och meriter så har jag ett stort intresse för marina frågor, särskilt för örlogsämnen och dess historia. Jag har även en genuin lokalkännedom om svensk skärgård som jag bevistar så ofta som möjlighet ges. Och då inte minst Karlskrona och Stockholms skärgård.
Jag har dessutom min bakgrund i Svenska Marinen och många i min absoluta närhet och familj besitter betydande positioner från enskilda förband ända upp till försvarsstaben.

Angående mina kunskaper om svensk ubåtsjakt så har jag på nära håll följt den under 80 och 90-talet. Jag har haft, och har i viss mån fortfarande, nära insyn i de incidenterna som rapporterats och i mycket få, förmodligen under 10, är fråga om kränkning av svenskt vatten.
Mer än så här är jag dessvärre förhindrad av, både svensk lag och särskilda avtal, att gå närmare in på.

/P

Hmm ang U137 så tror inte jag heller att det var avsiktligt, det var nog en kapten som fått några järn för mycket.
Citera
2004-08-06, 22:22
Medlem
Pelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaizer
Det finns ju iofs sonarinspelningar (aktiv sonar, är ju iofs också "ljud") från Hävringe 1994, utskrifter från dessa har publicerats i bl.a "försvarets forum" för några år sedan. Med viss reservation säger jag att denna incident var en av de som renderade i torpedinsats. Har för mig att detta går att läsa om i i öpnna källor. Dock så ger ju inte sonarbilden något besked om nationalitet, men likväl om "förekomsten av ett rörligt eko fritt från botten med metallisk ekobild, med mått överensstämmande med en tänkbar typ av ubåt och fart över grund". I detta fall kunde både fiskstim och annat uteslutas.

En annan händelse är den förstörda mineringen vid Alnön, Sundsvall. En fast minering uppvisade uppenbara tecken på åverkan, en minkabel hade kapats med eggvasst föremål...Har för mig att jag även hört talas om en försvunnen mina, dock osäker på om detta var vid samma tillfälle.

En annan typ av indikation som ganska ofta förbises är magnetisk indikation i magnetslinga tillhörande minspärrar. Vid ett par tillfällen under tidigt 1990-tal eller sent 1980-tal fick man indikationer i både magnetslinga och hydrofon samtidigt (komprimerad kavitation, s.k. k-kav), vid dessa tillfällen bör man kunna utesluta såväl mink som fiskstim, för även om djuren innehåller tungmetaller i Östersjön så är de inte magnetiska (ännu...)

Håller dock med om att antalet verkliga incidenter antagligen kan ha varit en till två per år under de år då antalet rapporter och larm var som högst. Det vore inte så märkligt egentligen, ett sådant företag som en kränkning (antagligen i underrättelseinhämtningssyfte) utgör ett stort mått planering. Dessutom tror jag att användning av ubåt var ett av lede FIs sistahands alternativ. Mkt lättare med en svenskflaggad segelbåt i juni månad....

Att svenska territorialgränser kränkts är naturligtvis självklart, både före, efter och under ubåtshysterin. Det är fullkomligt naturligt och särskilt med det utsatta läget Sverige faktiskt hade som neutralt land mellan två kapprustande vapenpakter under det sk kalla kriget.
Jag tror dock att antal egentliga incidenter sträcker sig till max 10 under 80 och 90-talet. Varav endast EN är bekräftad, dvs U137. Detta är fakta, resten är spekulationer och i de flesta fall, rent trams.

Metallmagnetiska indikationer i slingor har rapporterats vid flera tillfällen. Och i min mening så beror dessa på åskväder, tung industri i närheten, passerade fartyg som ej rapporterat sin färdväg och tom pendeltåg som bevisligen gett indikation på dessa sensorer.
Jag kan faktiskt inte dra mig till minnes om den förstörda mineringen vid Alnön i Sundsvall och således inte heller kommentera den. Men det skulle förvåna mig mycket om utländskt underrättelsetjänst skulle intressera sig så mycket för Sundsvall att de skulle riskera att utsätta sitt folk och utrustning för detonerande minor.

Angående Hävringe så var det, om jag minns rätt, en av de största insatserna från svenskt ubåtsjaktsförsvar genom tiderna. Här fanns allt, en tydlig kontakt, ett eko som visade på en mindre farkost nästan ända nere på botten. Och dessutom en signal som man inte riktigt i början kunde förstå men som tydde att här var det minsann inte tal om några minkar.
Man mobiliserade större delen av marinen som kunde, och var befogad att, syssla med ubåtsjakt. Man släppte sjunkbomber, ubåtsjakttorpeder och var glad, för nu skulle ryssen upp. Man lyssnade och kunde nu identifiera signalen som en nödsignal eller lokaliseringssignal och fortsatte med sin eldgivning men ingenting mer hände.
Iaf inte förrän det kröp fram att en inkompetent FC på K11 tappat sin släphydrofon under en rutinspaning och detta glömts att rapporteras uppåt i ledet.
Det var alltså en Fisk som låg och sände signaler och gav utslag på hydrofonerna, ingen elak ryss som ville utforska Oxelösund närmare.

Många undrar säkert varför jag så ivrigt tar ställning mot Svenska Marinen i dessa frågor och det har sina orsaker. Mycket av skattetekniska skäl men mest pga av den pinsamt ledarmässiga utveckling som marinen genomgick med befäl som gjorde karriär i spåren av Top Gun och Carl Hamilton filmer. Detta är särskilt tråkigt med tanke på den urgenuina kvalitet som präglat den svenska marinen (läs Flottan) genom tiderna.

Apropå järn så har nog P fått för många för att komma med fler analyser för dagen. Önskar er en trevlig afton…

/P
Citera
2004-08-06, 23:56
Medlem
Angående mineringen vid Alnön tror jag inte att motståndaren var särskilt intresserad av Sundsvall, snarare minornas konstruktion. Risken att bringa en mina till oavsiktlig detonation är så gott som obefitnlig, särskilt de minor som användes vid fasta mineringar. Detta faller sig ganska naturligt då dessa låg utlagda i fredstid, i områden med livlig trafik. Därav stor risk att de skulle träffas av tex ankare eller andra former av oavsiktlig åverkan.

Vad det gäller dina tankar kring magnetik-indikationerna så borde du som är intresserad och insatt i frågorna i ämnet känna till de övriga kontroller som genomförs vid indikation, oanmälda fartygsrutter kan därmed anses vara oviktigt. Flera minsprärrar låg relativt långt ifrån såväl industri som pendeltåg, och i kombination med sonarindikation borde såväl åska, pendeltåg och industri kunna avföras. Störningar av den typen är ju vad man brukar kalla för normalbild (åska ej inräknat i dessa), och de är i de flesta fall väl dokumenterade.

Avslutningsvis bör det nog sägas att en tappad fisk inte är något man glömmer bort eller myglar, det kan jag garantera dig..... Har för mig att det du beskriver handlade om en "MALIN" som aktiverats, denna fantastiska geniala helt oanvändbara pryl
Citera
2005-07-29, 23:33
Medlem
Jag tycker Pelge är lite grov i mun när han utmålar en FC på en korvett som inkompetent... Någon fisk tappades inte i Hävringe av HMS Stockholm. Om så vore fallet borde detta ha tagits upp av någon av de utredningar som gjorts av kränkningarna, och om inte där så i varjefall i någon annan litteratur. Och så är så vitt jag vet inte fallet....
Citera
2005-07-31, 01:55
Medlem
shanghais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Hmm ang U137 så tror inte jag heller att det var avsiktligt, det var nog en kapten som fått några järn för mycket.

Fantastisk slump att U 137 gick på grund i militärt skyddsområde? Att det finns dokumenterade sabotage?
Citera
2005-07-31, 03:03
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shanghai
Fantastisk slump att U 137 gick på grund i militärt skyddsområde? Att det finns dokumenterade sabotage?

Jag tror faktiskt inte att U137 var här för att spionera utan att det faktiskt var en slump/olycka/misstag att den gick på grund där den gjorde. Däremot är jag övertygad om att ryssarna har utforskat våra känsligaste vatten utförligt, men inte med stora gamla dieselubåtar....
Citera
2005-07-31, 23:56
Medlem
shanghais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Jag tror faktiskt inte att U137 var här för att spionera utan att det faktiskt var en slump/olycka/misstag att den gick på grund där den gjorde. Däremot är jag övertygad om att ryssarna har utforskat våra känsligaste vatten utförligt, men inte med stora gamla dieselubåtar....

Man korsade knappast östersjön i miniubåtar. Klart som fan att U137 visste vilken sida av atlanten de var på. Ingen utbildad sjöman tillsammans med sitt manskap är så dåliga att de hamnar så fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in