2004-08-02, 16:02
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbo-Niclas
De lär ju vara ganska säkra på att det inte är vare sig amerikansk eller sovjetiskt ubåt när de kört skarpa vapen.
Svenska regeringen/försvaret har inte stake till det.

"Ah, se till så att det är fritt innan vi släpper ner sjunkbomber. Så tror de vi menar allvar"

Du det är inte regeringen som beslutar om insatser när en sk incident inträffar, dvs när man till 99% säkert vet att det är en främmande ubåt som kränker svenskt vatten. Då beslutar marinkommandot och/eller högste befäl inom ytstridflottiljen om vilka åtgärder som skall sättas in. Vid en incident så befinner sig Sverige i krig, dock utan att någon har förklarat krig. Men Sverige har rätt och gör också så att dom fäller bomber och torpeder mot ubåtar som inte identifierar sig på uppmaning. Och det är INTE för att skrämmas, det är skarpt läge och man skjuter för att döda.

Det kan du vara lugn för. Jag har själv vart om 2 tillfällen då det skett.
Citera
2004-08-02, 17:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Du det är inte regeringen som beslutar om insatser när en sk incident inträffar, dvs när man till 99% säkert vet att det är en främmande ubåt som kränker svenskt vatten. Då beslutar marinkommandot och/eller högste befäl inom ytstridflottiljen om vilka åtgärder som skall sättas in. Vid en incident så befinner sig Sverige i krig, dock utan att någon har förklarat krig. Men Sverige har rätt och gör också så att dom fäller bomber och torpeder mot ubåtar som inte identifierar sig på uppmaning. Och det är INTE för att skrämmas, det är skarpt läge och man skjuter för att döda.

Det kan du vara lugn för. Jag har själv vart om 2 tillfällen då det skett.

Alltså, du kan vara säker på att Sverige inte vågat attackera en sovjetisk eller amerikansk ubåt. De där torpederna eller sjunkbomber är bara för att officiellt visa att vi är emot kränkningarna.

Du såg själv vad som hände 81 när en ubåt gick på grund här när den spionera. Ryssarna tilläts stå med sina AK på båten och vägrade svenska officerare att borda båten....

så mkt för stake i svenska försvaret.
Citera
2004-08-02, 19:21
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Alltså, du kan vara säker på att Sverige inte vågat attackera en sovjetisk eller amerikansk ubåt. De där torpederna eller sjunkbomber är bara för att officiellt visa att vi är emot kränkningarna.

Du såg själv vad som hände 81 när en ubåt gick på grund här när den spionera. Ryssarna tilläts stå med sina AK på båten och vägrade svenska officerare att borda båten....

så mkt för stake i svenska försvaret.

Tro vad du vill, men jag vet vad jag snackar om. Till skillnad från dig alltså. Sverige har avfyrat torpeder mot utländska icke identifierade ubåtar vid ett fleratal tillfällen. Jag var med då det skedde vid två gånger, så du behöver inte bjäbba emot nåt mer om den saken.
Citera
2004-08-02, 22:18
Medlem
Pelges avatar
Citat:
Tro vad du vill, men jag vet vad jag snackar om. Till skillnad från dig alltså. Sverige har avfyrat torpeder mot utländska icke identifierade ubåtar vid ett fleratal tillfällen. Jag var med då det skedde vid två gånger, så du behöver inte bjäbba emot nåt mer om den saken.

Here we go again....

http://217.75.104.59/scandinavia/sho...d.php?t=116335

/P
Citera
2004-08-02, 22:23
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelge
Here we go again....

http://217.75.104.59/scandinavia/sho...d.php?t=116335

/P
Ja än sen då? Några som debatterar om vad dom tror. Jag vet saker som ni andra inte vet, jag var med. Vi som låg inne 93/94 fick skriva på tystnadsplikt om det som inträffade. Tror du jag sitter och ljuger om det jag vet? Eller hittar på?
Citera
2004-08-03, 10:12
Medlem
Pelges avatar
Citat:
Ja än sen då? Några som debatterar om vad dom tror. Jag vet saker som ni andra inte vet, jag var med. Vi som låg inne 93/94 fick skriva på tystnadsplikt om det som inträffade. Tror du jag sitter och ljuger om det jag vet? Eller hittar på?

Nej, jag tror inte alls att du sitter och ljuger. Bara att du inte har en aning om vad du debatterar om!
Jag vet att man öppnade eld mot flertalet påstådda kontakter från främmande makt, både till sjöss och till land, men det rörde sig om allt annat än främmande makts verksamhet på svensk territorium.
Och jag kan lova dig, jag VET vad jag pratar om. Ta en titt på länken i mitt förra inlägg…

Citat:

Du menar inte att du tror att U137 grundstötte eftersom den var på spaningsuppdrag i Karlskrona skärgård????
Och vad menar du med att de vägrade låta svenska marinen borda ubåten???

Ni läser för mycket Tom Clancy böcker grabbar…

/P
Citera
2004-08-03, 12:27
Bannlyst
Om något är en konspiration, kanske delvis oavsiktlig, så är det de påstådda ubåtsjakterna under 1980-90-talet.

Jag förnekar inte att Marinen och en stor del av statsledningen verkligen trodde att de jagade ubåtar, men har alltså eftertankens kranka blekhet så småningom infunnit sig.

Är det sålunda sannolikt att det dåvarande Sovjet,som tekniskt släpade efter västerlandet på flertalet området, skulle kunna framställa så märkliga ting som mini-ubåtar och av sådan kvalité att de trots ibland massiva sjunkbomsanfall inte kunde uppbringas utan kunde fortsätta att undervattensnavigera i de svenska skärgårdarna.

Ingen stormakt, vare sig USA eller Storbritannien har lyckats framställa sådana märkliga farkoster.

Sänder man desssutom dessa till den svenska skärgården med stor risk för uppbringning och avslöjande av topp-hemligheterna?

Marinen har t.o.m. efter Sovjetunionens officiellt (vilket återgivits i rysk radio och TV) erbjudit intresserade ryssar att mot god betalning avslöja de ryska miniubåtarna och deras hemligheter, men ingen har tydligen ( i varje fall på ett trovärdigt sätt) hört av sig!

En hel del masshysteri plus naturliga förklaringar som fiskstim, minkar (??) o.s.v. måste vara förklaringen!

Jämför gärna med masshysterin på 1950-60-talet, där en mängd människor såg "UFO" och härledde detta till rymdvarelser o.s.v.

Klipper en bit av ett inlägg av "Ubåts-Kalle" ur http://www.etc.se/arkivet/textarkiv/...tsskandal.html , alltså av förre kommendörkaptenen Karl Andersson i Karlskrona, som ju bordade ryssarnas grundstötta U 137 i Karlskrona skärgård 1981:

"Marinen deklarerade att den lyckats stänga in en ubåt genom att spärra av Hårsfjärden. Det var därmed bara en tidsfråga innan den skulle tvingas upp till ytan.
För säkerhets skull byggde militären på strandkanten upp en särskild läktare, varifrån journalisterna erbjöds att från första parkett bevittna den utlovade showen.
Samtidigt introducerades ett par ytterst massmediala upptäckter.
Dels kunde militären inför andäktiga pressuppbåd visa upp både filmer och fotografier av bottenspår som de gäckande ubåtarna lämnat efter sig.
Dels kunde man avslöja att det inte var vanliga ubåtar, likt den som dundrat upp på land i Gåsefjärden, utan så kallade ”miniubåtar”. Vissa av dessa miniubåtar påstods röra sig med hjälp av olika typer av larvfötter, direkt på botten. Ingen hade då hört talas om att någon nation använde miniubåtar i militärt syfte. Marinens upptäckt var därför en sensation.
Efter fyra veckors jakt i den avspärrade Hårsfjärden gav marinen upp. Det syntes aldrig någon miniubåt, och de ditresta journalisterna fick fälla ihop sina tältsängar och åka hem. Efter det nederlaget lyckades marinen aldrig mer locka några större skaror journalister till Sveriges ubåtsjakter.
Den officiella förklaringen var att det funnits en eller flera miniubåtar innanför avspärrningen, men att de på något sätt lyckats ta sig ut.
– I början blev jag också övertygad om att det fanns miniubåtar, berättar Karl Andersson. Det blev ju alla när bilderna på bottenspåren visades upp. Men sedan visade det sig att de där bilderna inte säger någonting. Bottenspåren är ju inte ens parallella på bilderna, och jag kom snart underfund med att bottenspår kan orsakas av mycket mer än en ubåt.
Karl Anderssons starkaste argument mot tron på ubåtarnas existens är dock att ingen någonsin har sett dem trots att över femton år nu gått sedan de påstås ha uppträtt för första gången.
– Gamla Sovjetunionen hade något halvt dussin typer av miniubåtar och undervattensfarkoster. Men flera av dem var kabelmanövrerade och fordrade att ett fartyg matade dem med energi från ytan. Och de andra hade nio timmars aktionstid. De kunde ju omöjligt ta sig över Östersjön och sedan ligga i veckor och köra i den svenska skärgården.
Karl Andersson menar också att det är fullständigt obegripligt att inte en enda ryss trätt fram och berättat om miniubåtarna, trots att Sovjetunionen upphört att existera. Därför är han idag övertygad om att hela idén med miniubåtar skapades för att förklara det pinsamma fiaskot i Hårsfjärden.
– En normal ubåt hade inte haft den ringaste chans att klara sig undan den där inhägnaden, säger han. Men det kunde däremot en miniubåt, allra helst om den kunde kravla över land, gå över näs och genom kulvertledningar. Jag menar, man behövde en förklaring, och då föddes idén med miniubåten."
Citera
2004-08-03, 12:51
Medlem
Pelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Mabuse
Om något är en konspiration, kanske delvis oavsiktlig, så är det de påstådda ubåtsjakterna under 1980-90-talet.

Jag förnekar inte att Marinen och en stor del av statsledningen verkligen trodde att de jagade ubåtar, men har alltså eftertankens kranka blekhet så småningom infunnit sig.

Är det sålunda sannolikt att det dåvarande Sovjet,som tekniskt släpade efter västerlandet på flertalet området, skulle kunna framställa så märkliga ting som mini-ubåtar och av sådan kvalité att de trots ibland massiva sjunkbomsanfall inte kunde uppbringas utan kunde fortsätta att undervattensnavigera i de svenska skärgårdarna.

Ingen stormakt, vare sig USA eller Storbritannien har lyckats framställa sådana märkliga farkoster.

Sänder man desssutom dessa till den svenska skärgården med stor risk för uppbringning och avslöjande av topp-hemligheterna?

Marinen har t.o.m. efter Sovjetunionens officiellt (vilket återgivits i rysk radio och TV) erbjudit intresserade ryssar att mot god betalning avslöja de ryska miniubåtarna och deras hemligheter, men ingen har tydligen ( i varje fall på ett trovärdigt sätt) hört av sig!

En hel del masshysteri plus naturliga förklaringar som fiskstim, minkar (??) o.s.v. måste vara förklaringen!

Jämför gärna med masshysterin på 1950-60-talet, där en mängd människor såg "UFO" och härledde detta till rymdvarelser o.s.v.

Klipper en bit av ett inlägg av "Ubåts-Kalle" ur http://www.etc.se/arkivet/textarkiv/...tsskandal.html , alltså av förre kommendörkaptenen Karl Andersson i Karlskrona, som ju bordade ryssarnas grundstötta U 137 i Karlskrona skärgård 1981:

"Marinen deklarerade att den lyckats stänga in en ubåt genom att spärra av Hårsfjärden. Det var därmed bara en tidsfråga innan den skulle tvingas upp till ytan.
För säkerhets skull byggde militären på strandkanten upp en särskild läktare, varifrån journalisterna erbjöds att från första parkett bevittna den utlovade showen.
Samtidigt introducerades ett par ytterst massmediala upptäckter.
Dels kunde militären inför andäktiga pressuppbåd visa upp både filmer och fotografier av bottenspår som de gäckande ubåtarna lämnat efter sig.
Dels kunde man avslöja att det inte var vanliga ubåtar, likt den som dundrat upp på land i Gåsefjärden, utan så kallade ?miniubåtar?. Vissa av dessa miniubåtar påstods röra sig med hjälp av olika typer av larvfötter, direkt på botten. Ingen hade då hört talas om att någon nation använde miniubåtar i militärt syfte. Marinens upptäckt var därför en sensation.
Efter fyra veckors jakt i den avspärrade Hårsfjärden gav marinen upp. Det syntes aldrig någon miniubåt, och de ditresta journalisterna fick fälla ihop sina tältsängar och åka hem. Efter det nederlaget lyckades marinen aldrig mer locka några större skaror journalister till Sveriges ubåtsjakter.
Den officiella förklaringen var att det funnits en eller flera miniubåtar innanför avspärrningen, men att de på något sätt lyckats ta sig ut.
? I början blev jag också övertygad om att det fanns miniubåtar, berättar Karl Andersson. Det blev ju alla när bilderna på bottenspåren visades upp. Men sedan visade det sig att de där bilderna inte säger någonting. Bottenspåren är ju inte ens parallella på bilderna, och jag kom snart underfund med att bottenspår kan orsakas av mycket mer än en ubåt.
Karl Anderssons starkaste argument mot tron på ubåtarnas existens är dock att ingen någonsin har sett dem trots att över femton år nu gått sedan de påstås ha uppträtt för första gången.
? Gamla Sovjetunionen hade något halvt dussin typer av miniubåtar och undervattensfarkoster. Men flera av dem var kabelmanövrerade och fordrade att ett fartyg matade dem med energi från ytan. Och de andra hade nio timmars aktionstid. De kunde ju omöjligt ta sig över Östersjön och sedan ligga i veckor och köra i den svenska skärgården.
Karl Andersson menar också att det är fullständigt obegripligt att inte en enda ryss trätt fram och berättat om miniubåtarna, trots att Sovjetunionen upphört att existera. Därför är han idag övertygad om att hela idén med miniubåtar skapades för att förklara det pinsamma fiaskot i Hårsfjärden.
? En normal ubåt hade inte haft den ringaste chans att klara sig undan den där inhägnaden, säger han. Men det kunde däremot en miniubåt, allra helst om den kunde kravla över land, gå över näs och genom kulvertledningar. Jag menar, man behövde en förklaring, och då föddes idén med miniubåten."

Hatten av för ett insiktsfullt inlägg!
Jag försökte få lite sunt förnuft med i tråden som jag länkade till längre upp och kunde inte heller låta bli att lägga mig i denna.

Många som gjort sin värnplikt under denna masshysteri tycker sig ha varit med om något riktigt spännande och de kan tyvärr vara svåra att övertyga med sunt förnuft och verklighet. Och eftersom det finns en handfull högt uppsatta militärer som fortfarande tror på detta tramset så kan det nog vara svårt att övertyga de som fått sina kunskaper av lumparhistorier och kvällspressen.

Visste du att Kalle fick lämna sitt ämbete pga sin realism och klarsynhet?

/P
Citera
2004-08-03, 16:28
Bannlyst
Citat:

Tvekar inte ni släppt sjunkbbomber och torpeder, men tvekar väldigt mkt att ni gjorde det mot fientlig kontakt....det var mest för "show"

jag låg inte i flottan men det är inte en chans på en miljon att jag tror svenska försvaret skulle få grönt ljus att attackera vare sig nato eller sovjetiska ubåtar...några andra här verkar intyga det ganska tydligt.

Citat:
Ursprungligen postat av sveuro
En jag känner var pilot på HKP4, Han var ett par sekunder från att sänka en ubåt. Men order uppifrån återkallade ordern. Enligt honom var det politiska beslut om att den inte skulle sänkas, mer vill han inte berätta.

Citat:
Ursprungligen postat av jootoo

Ett annat exempel är de fasta mintroppar som besattes. Dom fick eldtillstånd vid klar sikt när man kunde utesluta civil sjöfart. Dessa mintroppar fick eldförbud under en och en halv timma när man misstänkte att ubåten skulle gå över den. Skälet var dålig sikt pga dimma. Dock var det ingen dimma denna dag. Efter kritik från försvarsstaben gav man åter eldtillstånd men då hade kontakten (ubåten) redan passerat.

samt hur liten stake det var i officerarna/politikerna

Citat:
Ursprungligen postat av Monsieur Arshloch
Jag var troppchef för första svenska armeförband på plats, hade ryssarna bara ANAT att vi, i inväntan på FJS och KJS bara fick gå och flexa våra AK4r utan att ladda så hade dom skrattat bråck på sig. Stämningen bland den församlade klicken av höga militärer var MYCKET stirrig ,en enda som höll huvudet kallt var Överste Elming, chef för FJS när han väl kom på plats,.

Visste inte något av ovanstående men det kan man räkna ut med tanke på att sverige är väldigt mån om att inte skada eller stöta sig med någon. De bockar sig hellre fram och tar den upp i ***hålet.

Citat:
Ursprungligen postat av hycklaren
Ubåten var så smal att kocken kunde skita och steka samtidigt!

LOL!.
Ja, då jävlar är ubåten smal
Citera
2004-08-03, 16:47
Bannlyst
Citat:
Du menar inte att du tror att U137 grundstötte eftersom den var på spaningsuppdrag i Karlskrona skärgård????
Och vad menar du med att de vägrade låta svenska marinen borda ubåten???

Ni läser för mycket Tom Clancy böcker grabbar…

/P

Den var säkert ute på ett vanligt uppdrag. Men vad jag läst så verkar det tydligt att det var en felnavigering som gjorde att de gick på grund. Tycker hela historian verkar konstig....

Min far gav mig de uppgifterna...att de vägrades borda och ryssarna tilläts stå med vapnen riktade mot svenskarna utan ingripande från sverige. Men jag reserverar mig på den punkten....Har läst dina andra inlägg och du verkar vara väldigt insatt i det du skriver....keep it up!
Citera
2004-08-04, 05:18
Medlem
Banzais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Mabuse

Tja, det verkar väl som om ryssarna inte fattade hur underutvecklade de var:-)

http://www.globalsecurity.org/milita...russia/865.htm
Citera
2004-08-05, 20:21
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Nej, jag tror inte alls att du sitter och ljuger. Bara att du inte har en aning om vad du debatterar om!
Jag vet att man öppnade eld mot flertalet påstådda kontakter från främmande makt, både till sjöss och till land, men det rörde sig om allt annat än främmande makts verksamhet på svensk territorium.
Och jag kan lova dig, jag VET vad jag pratar om. Ta en titt på länken i mitt förra inlägg…

/P

Jaha och vilka meriter sitter du på? Hur kan du VETA vad du pratar om då?

Edit: Vilka kvalifikationer innehar DU som gör att vi alla skall tro på dig och vad du pratar om, eftersom du påtalat du är så jävla insatt så att du avfärdar allt vi andra säger så vill jag gärna veta vad som gör dig så insatt i detta ämne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in