Citat:
Ursprungligen postat av -Gudfadern-
EDIT: Vad menar du med "Samt en HDD som har bra lagringsutrymme..."? Alltså en hdd som inte har mycket filer på sig? Alltså som är nästan helt tom eller hur menar du?
-----------------------------------------------------------------------------------------
okej.
Widows Vista Home Premium
Processor: AMD Athlom 64 X2 Dual Core Processor 5600+ (2 CPUs), ~2.8GHz
Minne: 3326MB RAM
Grafik: NVIDIA GeForce 8800 GTS 2010MB
så vad säger ni?
Precisera dig mer, vad ska du göra?
Bara klippa lite amatörinspelat hd-material från mallorcaresan behöver du inte så mycket dator för. Fast det är inte så enkelt heller. Vad jobbar du i för program, vilket format är ditt råmaterial i, vad vill du göra förutom klipp-snipp? Effekter? Personligen tycker jag billigaste macbook pron gör ett jättebra jobb trots att den inte ser mycket ut för världen. Dessutom skönt att kunna ha en bärbar dator att jobba med. Ska du sitta i after effects osv så funkar det med, men på sikt när du kör med 30 lager + kommer du vilja ha ha en värre burk.
Har en polare som precis investerade 17k för bara grafikkortet. Sick o ovärt om du frågar mig men han gillar after effects. Ska tydligen vara direktkompatibelt med adobes mercury-engine. O ja, vi håller på med sånt här både på mac o pc.
Absolut viktigaste att budgetera för är processorn. Mycket o snabbt ram liksom hårddiskar är också fint att ha. Grafikkortet för en svensson är helt jävla ointressant.
EDIT: Kanske ska svara lite tydligare på din fråga. Utgår i från dina specs ovan.
Duger för mallorca-materialet men du kommer få krupp på sikt om du har tänkt fortsätta redigera på den där. Uppdatera ram och processor. Misstänker även att på den burken har du ingen vidare hårddisk heller. Som sagt, jag vet att macbookpro 13.3 inte ser mycket ut för världen men jag vill ändå slå ett slag för den. Jag jobbar med en mängd macar, allt i från snordyra pro med extra lull ull till imac SSD till macbook och den funkar över förväntan för den pengen. Kolla specsen på den! Vi kör med adobes programsvit för övrigt.