• 1
  • 2
2010-12-31, 00:11
Medlem
Dr.Glass avatar
I måndags köpte jag en kattunge på cirka 14 veckor till min flickvän. Jag transporterade kattungen i en kattbur i min bil, men redan efter några minuters resande bajsade hon i buren. Jag antar att det beror på rädsla då hon jamade väldigt mycket.

När jag kom hem med katten var jag tvungen att ta ur henne ur buren eftersom det fanns skit i den. Det första hon gör efter det är att gömma sig ett halvt dygn under badkaret där hon gnäller mycket. På kvällen i måndags började hon treva sig fram för att äta mat osv.

Sedan dess har hon mestadels legat under sängen och kommit fram lite då och då. När hon är framme ligger hon bara stilla på något relativt gömt ställer som exempelvis på en stål under ett bord.

Problemet är att stackarn är livrädd för mig och min flickvän. Hon iaktar oss ständigt när vi är i närheten och när någon av oss kommer nära springer hon som om djävulen var henne i hälarna.

Är det här beteendet normalt? Hur lång tid brukar det ta innan kattungar vänjer sig vid nya människor?

P.S. Alla nätter sedan hon kom hit har spenderats av henne genom att jama och gnälla. D.S.
Citera
2010-12-31, 00:22
Medlem
Inget ovanligt. Jag passade en katt som låg bakom soffan i 2 dygn. Var framme på natten o kikade lite. Låt henne vara, försök inte locka fram henne. Till slut kommer hon fram själv o kommer förmodligen bli hur go som helst. Lycka till.
Citera
2010-12-31, 00:26
Medlem
Tigris.of.gauls avatar
En kattunge som är 14 v gammal, är ungefär som du var när du var typ 9 månader gammal. Minns du? Om inte, kan jag berätta

Du bajsade och kissade överallt. Och skrek efter morsans tuttar!

Om ni inte har tålamod med ett normalt husdjur, lämna tillbaka!
Citera
2010-12-31, 00:29
Medlem
olasvenssons avatar
Katten gillar er inte. Ni är kanske dumma mot kissen. En katt behöver kärlek och omvårdnad. En katt är ingen hund.
Citera
Medlem
DarthNickes avatar
Du har ganska dåligt tålamod vettu.
Det är en kattunge, det är vanligt
Citera
Medlem
Som ovan, låt kattungen vara. (: Efter ett tag kommer hon att våga sig fram och sprudla av nyfikenhet. Bibehåll lugnet och jaga inte upp henne för mycket, blir lätt att man gör det - att man kryper runt på golv, försöker anstränga sig för att låta lugn och gör allt var man kan för att locka fram den.

Men allt löser sig om man tar en liten bit i taget och låter katten utforska den nya världen när hon vågar.

Lycka till med kattungen.
Citera
2010-12-31, 01:12
Medlem
DarkwingdDucks avatar
ge fan i å jaga katten för då blir den bara mer uppskrämd, låt den komma fram självmant, många katter gillar doften av torrjäst så prova att smörja in händerna lite innan du närmar dig den
Citera
2010-12-31, 11:47
Medlem
Wandras avatar
När du träffade kattungen vid köpet, hur betedde den sig då, var den kelig och trygg?

Om den var det så är den nog bara rädd för tillfället. Bara det att åka bil kan vara skräckfyllt.

Om den inte börjar komma fram från soffan så kan man helt sonika ta fram katten själv och smeka och prata med den tills den blir lugn. Är den helt skräckslagen så är den inte så kontaktbar.

Locka den med räkor eller annat gott.

Good luck!
Citera
2010-12-31, 11:53
Medlem
Dr.Glass avatar
All right, all right! Tagga ner nu kamrater. Jag ville bara veta om jag skulle ge mig på att närma mig katten eller bara chilla och vänta.

Tack för de hjälpsamma, om än häftiga, svaren.
Citera
2010-12-31, 13:22
Medlem
qu4dros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Glas
All right, all right! Tagga ner nu kamrater. Jag ville bara veta om jag skulle ge mig på att närma mig katten eller bara chilla och vänta.

Tack för de hjälpsamma, om än häftiga, svaren.
Vänta, djuret blir bara mer rädd om du hela tiden ska hålla på och försöka fånga det.
Efter en vecka kan du ju börja fundera på om katten har nått fel
Citera
2010-12-31, 14:04
Medlem
Föreslår att mat och toa låda ställs i närheten av katten.
Nu är det nyårsafton oxå, dra ner persienner och försök se till inte för mycket oväsen kommer fram till den (kan bli ett trauma för en redan rädd katt).

Sätt en papperstuss på ett snöre och dra lite fram och tillbaka ..
Kryp inte under och träng er på, lev normalt för övrigt.
Vad bodde den i för miljö, stimmig, lugn, stall?

Det kommer lösa sig men tålamod är nyckeln.
Citera
2010-12-31, 14:34
Medlem
Dr.Glass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qu4dro
Vänta, djuret blir bara mer rädd om du hela tiden ska hålla på och försöka fånga det.
Efter en vecka kan du ju börja fundera på om katten har nått fel

Det är lite så jag har resonerat också. Var tvungen att ha någon form av bekräftelse bara. Jag har levt med katter hela mitt liv, men aldrig haft en kattunge.

Sana
Mat och vatten finns i köket och hon har inga problem med att smyga iväg dit, toaletten är på toaletten och även dit tar hon sig. Det är bara oss hon inte närmar sig.

Hon levde med många andra katter i ett relativt lugnt hus på landet. Vet inte om det har påverkat henne(jag tycker att det borde gjort det), men stackarn blev påsatt av några äldre hankatter.

Jag ska testa och leka lite med ett snöre och se om hon nappar på det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in