Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-25, 22:31
  #133
Medlem
Jusefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skriuw
Jusef du som har koll på rc-branchen, är ni inte livrädda för att pigsen gör en beställning, dopa substansen med nån redan narkotikaklassad rc innan det skeppas till skl?. Sen storma lagret och göra samma sak med pulvret som hittas? Olagligt av dom visst men inte första gången det skulle hända precis. Tings och hovrätt bryr sig föga hur det ligger till om det finns papper från skl tyvärr.

Och tro mig dom har antagligen en rätt matig mapp på dig och dina bekanta, olagligt eller ej :/

Lite nyfiken på om ni garderat er för sånt

Svårt att gardera sig mot men det skulle ju kräva korrupta poliser där alla involverade håller käft om det. Man kan ju skydda sig genom att alltid göra egna analyser från ett oberoende labb och använda som motbevis men jag tror ingen involverad i RC-branschen är orolig för just detta. Snarare så försöker de klämma åt dig genom finansinspektionen och få ditt tillstånd för att driva näringsverksamhet indraget.
Citera
2015-03-26, 19:38
  #134
Medlem
Asklepioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skriuw
Jusef du som har koll på rc-branchen, är ni inte livrädda för att pigsen gör en beställning, dopa substansen med nån redan narkotikaklassad rc innan det skeppas till skl?. Sen storma lagret och göra samma sak med pulvret som hittas? Olagligt av dom visst men inte första gången det skulle hända precis. Tings och hovrätt bryr sig föga hur det ligger till om det finns papper från skl tyvärr.

Och tro mig dom har antagligen en rätt matig mapp på dig och dina bekanta, olagligt eller ej :/

Lite nyfiken på om ni garderat er för sånt
Nu frågade du JUSEF men jag tar mig friheten att svara.
Nej vi är inte rädda för det. Dels finns det massor av dokumentation i form av analyser från tredje part av allt som vi säljer(innan det säljs) och av sånt som blivit beslagtaget löpande(alltså analyser från SKL). Det skulle aldrig hålla Juridiskt.

Myndigheterna jobbar på helt annat sätt för att försvåra, lite som Jusef var inne på. Andra aktörer som har mindre bra koll på lagar och regler rörande ekonomin ligger nog illa till dock, här gäller det att hålla stenkoll på allt. Tyvärr många andra aktörer på marknaden som säljer utan att skicka det på analys med, vilket aldrig kommer hålla i längden.
Citera
2015-03-26, 19:44
  #135
Medlem
Asklepioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jusef
Var du ironisk eller har listan uppdaterats sen du skrev?

Hälsofarlig vara:

Kannabinoider:
APP-FUBINACA
EG-018
A-834735
5F-MDMB-PINACA
FUB-144
Adamantyl-THPINACA
PB-22 indazol
ADB-CHMICA

Amfetaminer:
5-APDB
6-APDB
6-MAPB

Katinoner:
N-etyl-4´-metylnorpentedron (4-MPD)

Narkotika:

Katinoner:
Etylon
N-etylbufedron
3-metoximetkatinon
2-MMC
dibutylon
3-MEC
MDPHP
MDPPP

Fenetylaminer:
25I-NB34MD
C30-NBOMe

Tryptaminer:
5-MeO-MIPT

Arylcyklohexylaminer:
N-etylnorketamin (NEK)
Difenidin
2-MeO-difenidin

Bensodiazepiner:
Flubromazolam
Meklonazepam

Inget av det Givetvis ingen höjdarlista men för att förtydliga så har det varit klassificeringar tidigare som skadat vårt utbud hårdare.

Det som oroar mig mer är: http://www.riksdagen.se/sv/Utskott-E...med-natdroger/

Någon som kan uttala sig? Personligen tror jag inte vi kommer få se en analoglag i Sverige, trots detta.
Citera
2015-03-26, 19:49
  #136
Medlem
Mommejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asklepios
Inget av det Givetvis ingen höjdarlista men för att förtydliga så har det varit klassificeringar tidigare som skadat vårt utbud hårdare.

Det som oroar mig mer är: http://www.riksdagen.se/sv/Utskott-E...med-natdroger/

Någon som kan uttala sig? Personligen tror jag inte vi kommer få se en analoglag i Sverige, trots detta.

Hörde nån tala om det med analog lag på radio om jag inte minns fel, eller om det kanske var på TV. Än så länge är det ju ett förslag. Vad nu hon sa som pratade om det var att det kan tänkas komma på tapeten, men att det kan ta så lång tid som upp till 5-6 år innan lagen skulle kunna träda i kraft, var mängder med saker dom kommer behöva se över för hur lagen ska komma att användas mm enligt henne.
Jag tror nog att lagen skulle kunna träda i kraft. Detta är trots allt sverige.
__________________
Senast redigerad av Mommejr 2015-03-26 kl. 19:54.
Citera
2015-03-29, 18:15
  #137
Avstängd
nils.flygels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mommejr
Hörde nån tala om det med analog lag på radio om jag inte minns fel, eller om det kanske var på TV. Än så länge är det ju ett förslag. Vad nu hon sa som pratade om det var att det kan tänkas komma på tapeten, men att det kan ta så lång tid som upp till 5-6 år innan lagen skulle kunna träda i kraft, var mängder med saker dom kommer behöva se över för hur lagen ska komma att användas mm enligt henne.
Jag tror nog att lagen skulle kunna träda i kraft. Detta är trots allt sverige.

Hur funkar såna lagar egentligen? Zyban/bupropion ser ju nästan likadan ut som metylon. Kommer alla som vill sluta röka bli tvungna att gå och hämta ut knark då?
Kan inget om kemi, men lär väl finnas fler antidepp och andra mediciner som delar struktur med partydroger.

Oavsett vad så lär det ju som sagt ta många år att skriva en sån lag, så de flesta här lär väl hunnit knarka ihjäl sig.. Man får hoppas att den inte går igenom den här gången heller, det är andra gången de försöker driva igenom nåt sånt tydligen.
__________________
Senast redigerad av nils.flygel 2015-03-29 kl. 18:18.
Citera
2015-03-29, 18:33
  #138
Medlem
Mommejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nils.flygel
Hur funkar såna lagar egentligen? Zyban/bupropion ser ju nästan likadan ut som metylon. Kommer alla som vill sluta röka bli tvungna att gå och hämta ut knark då?
Kan inget om kemi, men lär väl finnas fler antidepp och andra mediciner som delar struktur med partydroger.

Oavsett vad så lär det ju som sagt ta många år att skriva en sån lag, så de flesta här lär väl hunnit knarka ihjäl sig.. Man får hoppas att den inte går igenom den här gången heller, det är andra gången de försöker driva igenom nåt sånt tydligen.

Har inte läst särskilt mkt om analog lagarna. Men av det lilla jag läst låter det ju som att alla droger med liknande kemiskt uppbyggnad som redan är klassade är olagliga.

Tycker dock lagen är ett skämt, går inte att klassa substanser efter hur dom ser ut. Jag trodde ju att droger var olagliga för att dom var farliga hehe lr? men tydligen vill man inte ens forska eller ta reda på fakta om olika substanser innan dom ska bli olagliga.

Behövs ju tydligen inga bevis om skadebilder på droger, för att få dom klassade. Räcker ju tydligen med att några snorungar snear lite.

Tar en tripp ut på stan och kastar gatusten den dagen den här lagen träder i kraft.
Citera
2015-03-29, 18:37
  #139
Medlem
recyclameras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nils.flygel
Hur funkar såna lagar egentligen? Zyban/bupropion ser ju nästan likadan ut som metylon. Kommer alla som vill sluta röka bli tvungna att gå och hämta ut knark då?
Kan inget om kemi, men lär väl finnas fler antidepp och andra mediciner som delar struktur med partydroger.

Oavsett vad så lär det ju som sagt ta många år att skriva en sån lag, så de flesta här lär väl hunnit knarka ihjäl sig.. Man får hoppas att den inte går igenom den här gången heller, det är andra gången de försöker driva igenom nåt sånt tydligen.

ungefär där går min gräns om prepp, men kan man beställa de via nätshoppar kan jag tipsa om..
Lycka till ni som använder.
Citera
2015-03-29, 23:32
  #140
Medlem
Skitkatapults avatar
En analoglag betyder ungefär att dom får rätt att i efterhand bestämma om något var olagligt eller inte, baserat på vad dom tycker att du har för syfte med innehavet. Det är så det fungerar i USA. Storbrittanien har istället komplicerade äkta analoglagar som försöker ringa in kemiska grupper baserat på struktur. Dom gånger som lagen då rent tekniskt har råkat narkotikaklassa något de inte hade tänkt på så har man helt enkelt struntat i den "tolkningen".

Om vi får analoglagar så kommer de såklart inte att bry sig om ifall det är likt någon medicin eller om lagen är ologisk, allt bestäms godtyckligt, så läkemedelsföretagen kommer få göra som dom vill. Det vill säga precis som dagens situation, fast snabbare och helt utan rättssäkerhet. Om dom sedan får möjlighet att brottsprovocera obegränsat kan det ju bli riktigt spännande. Det enda som har gjort att vi inte redan har en analoglag är att dagens klassningsprocess skapar massor av sköna låtsasjobb för dom som sitter som utredare och experter.
Citera
2015-03-29, 23:34
  #141
Medlem
Skitkatapults avatar
Är det någon som kan förklara varför alla ecstasyanaloger bara klassas som hälsofarliga? Jag tänker på 5-APB, 6-APB, 6-MAPB och så vidare.
Citera
2015-03-30, 16:13
  #142
Avstängd
nils.flygels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitkatapult
Är det någon som kan förklara varför alla ecstasyanaloger bara klassas som hälsofarliga? Jag tänker på 5-APB, 6-APB, 6-MAPB och så vidare.

Det blir enklare att använda dem inom psykiatrin mot ptsd när de blivit godkända för det.

Citat:
Ursprungligen postat av Skitkatapult
En analoglag betyder ungefär att dom får rätt att i efterhand bestämma om något var olagligt eller inte, baserat på vad dom tycker att du har för syfte med innehavet. Det är så det fungerar i USA.

Men hur kan de sälja t.ex acetylfentanyl i USA då och sedan hänvisar de till att den inte är upptagen på listan över narkotika. Har de analoglagar som ingen bryr sig om?
__________________
Senast redigerad av nils.flygel 2015-03-30 kl. 16:15.
Citera
2015-04-08, 18:01
  #143
Medlem
Jusefs avatar
Riksdagen röstade om familjeklassning av narkotika.

Citat:
Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad utskottet anför om att regeringen utan dröjsmål ska låta utreda problemet med nätdroger brett, vilket innebär att skyndsamt se över frågan om generisk klassning/familjeklassning av narkotika men att också överväga andra åtgärder, och återkomma till riksdagen med förslag. Därmed bifaller riksdagen delvis motioner om tillsättande av en utredning om hur familjeklassning av narkotika kan införas.
Citera
2015-04-09, 15:37
  #144
Medlem
Sallinskiis avatar
Jag ser varken:

2-FA
3-FA
4-FA

2-FMA
3-FMA
4-FMA

eller etylphenidate på listan över narkotika / hälsofarliga? Innebär de att dessa fortfarande är lagliga trots att de inte finns att hitta för försäljning någonstans på någon sida?

(Förlåt om de är off-topic men blev bara så snopen när jag kollade listan)

Mvh.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback