2019-01-21, 17:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det känns som ett riskbeteende om det stämmer att han vandrat runt i svarta områden.

Man kanske INTE bryr sig så mycket om man dör eller skadar sig när man är 85 år. Men det betyder ju INTE att man begår brott mot andra människor. Om det var så du menade.
Citera
2019-01-21, 19:23
Medlem
Sanctuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzpher
Här är en drygt 4 år gammal intervju med Bosse i den insomnade podden Agendasättarna: https://play.acast.com/s/agendasattarna/1a9a7271-28ad-4239-9722-2fd591aa0219

Spola fram till 14:45 i den ovanstående intervjun...
Citera
2019-01-21, 19:33
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y8t3
Kan nån förklara det här med att betala borgen i USA? Varför skulle nån betala typ motsvarande en miljon kr för att få vara fri i i någon/några veckor? Har det någonsin hänt? I synnerhet om man är oskyldig, då kommer man ju ändå ut efter nån vecka. Ta en vecka i häktet o chilla förfan.

Har du verkligen aldrig sett en deckare eller annan amerikansk film? Jag menar att du saknar all slags allmänkunskap är ju redan belagt. Man betalar inte för att få vara fri, man sätter ett belopp som säkerhet. Om du inte avviker under din borgen kostar det således ingenting. Därav finns det borgensmän som generellt står för 90% av säkerheten om du bara hostar upp det resterande till dem.

Och varför man inte sitter och chillar i ett häkte är ju naturligtvis inte så svårt att förstå heller. För det första är det kanske inte speciellt chill där överhuvudtaget. För det andra så tycker vuxna människor med ett liv att det finns bättre saker att göra. För det tredje så kan det bli betydligt längre än ett par veckor om man har otur.

För att återgå till huvudämnet så kan jag inte låta bli att känna en viss sympati för 85-årige Bosse som levt hela sitt liv som smygbög. Detta trots att han verkar vara skyldig och smygit runt som en riktig ful Farbror Bosse på samma ställe i många år. Att komma ut var helt omöjligt när han började sin karriär och sådant kan prägla personer rätt hårt. Endast utomlands har han kunnat smyga runt i parker och bejaka sin sexualitet, förhoppningsvis med likasinnade som uppskattade hans närmande men det är som jag hoppas.

Om han antastat 13-åringar är det naturligtvis helt förkastligt men jag, kanske helt felaktigt, hoppas att han kanske misstolkat situationen och gjort närmanden som han kanske kunde nå framgång med för 50 år sedan. Det var väl ändå så att parken det hände sig var en sk bögpark? Även om så sannolikt inte är så på dagtid. Ja, som ni förstår är jag tämligen kluven i frågan.
Citera
2019-01-21, 21:30
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Om du frågar utredaren i det här fallet om hen VET att Bosse är skyldig till det han anklagas för, och utredaren svarar: "Ja, jag vet att Bosse är skyldig till det han anklagas för". Då svarar ju utredaren utifrån sina egna tankar, upplevelser, minnen och känslor.
Och om utredaren samtidigt har lärt sig din definition av ordet VET, alltså att det är synonymt med att HA RÄTTA/SANNA UPPGIFTER om något. Då är det ju sannolikt så, att utredaren anser att det som hen själv VET, det är per automatik lika med SANNINGEN.
Och tycker du att det är bra att utredare anser det: alltså att det som de själva tänker, upplever, minns och känner är sanningen - också per automatik är lika med sanningen?

Om du INTE tycker det, då borde du hålla med om att det är DÅLIGT att ordet VET är synonymt med att HA RÄTTA/SANNA UPPGIFTER om något. Och att det istället är bättre att ordet VET är synonymt med, att vara 100% säker på något, och att INTE känna några tvivel alls när det gäller detta något. Men att det INTE är så att det som man VET, per automatik är lika med sanningen.

Men tyvärr verkar det som att många faktiskt tror att det som de själva VET, också per automatik är lika med sanningen. Och kanske är det så även inom rättsväsendet, vilket i så fall är oroväckande.
Vetskap är sann, välgrundad tro. Att tro sig veta är inte nödvändigtvis detsamma som att veta, sannings-
respektive grundmomentet kan, men behöver inte, saknas. Att slumpmässigt ha rätt är inte att ha vetskap. Kan ni släppa det här nu? Det blir förbannat tjatigt.
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2019-01-21 kl. 21:43.
Citera
2019-01-21, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Vetskap är sann, välgrundad tro. Att tro sig veta är inte nödvändigtvis detsamma som att veta, sannings-
respektive grundmomentet kan, men behöver inte, saknas. Att slumpmässigt ha rätt är inte att ha vetskap. Kan ni släppa det här nu? Det blir förbannat tjatigt.

Då tar vi det i nedanstående tråd istället då:

Citat:
Du, Sven-Gustaf, har FEL, anser jag. Vetskap är en personlig känsla av att något är på ett visst sätt, men behöver INTE vara lika med sanningen.

Läs också nedanstående artikel:

https://sv.m.wiktionary.org/wiki/vetskap
Senast redigerad av a987 2019-01-21 kl. 21:56.
Citera
2019-01-22, 02:16
Medlem
knight1056s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Med resultat att dom samlas med likasinnade i temporära boenden utanför det normala samhället, något jag tror får resultatet att dom tappar alla hämningar dom eventuellt haft och inte ens försöker sköta sig. Men det är bara min teori.

Det är vad jag förstår rätt välbelagt att så är fallet. Det är också därför det är bättre att låta fängelsefångar ha några fördelar som man kan "ta ifrån dem" om de inte sköter sig. Jag vet amerikanska fängelser där man har gått så långt att man dragit in fångarnas tandkräm om de inte sköter sig. Går det så långt så att man inte ens har tandkräm har man ju ändå inget att förlora på att starta ett upplopp. Vad kan bli värre liksom?

Av samma anledning är det därför kontraproduktivt med de stränga pedofilstraffen eftersom en person med pedofila böjelser som har jobb, barn och familj är bra mycket mer sannolik att hålla sig i skinnet än en som ändå är utstött ur samhället och ändå inte har något att förlora.
Citera
2019-01-22, 05:22
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kafu
Skall förlåtelse givas, då efter det att brott är begånget!

Förlåtelse är något man ger efter begånget brott, inte före. Den som i förväg ger sin förlåtelse till ännu ej utfört brott, han blir snabbt betraktad som medansvarig till planerat brott.

Förlåtelse är något som bara kan ges till någon som ångrar det brott han begått. När man förlåter någon, då betyder det inte att man bejakar brott. Alltså kan man inte säga "jag förlåter dig" till någon som framhärdar i sin uppfattning att de brott han planerar skall begås. Det går inte an, det fungerar inte.

Det är skillnad på amnesti och förlåtelse

När samhället förlåter eller delvis förlåter redan före begånget brott, till exempelvis med i lag bestämda straffsatser som sätter straffvärdet för begånget brott så lågt att det döljer brottets allvar, då är det inte fråga om förlåtelse utan om amnesti.

Amnesti kommer från det grekiska ordet amnestia = glömska. Amnesti betyder alltså att man från samhällets sida väljer att glömma, alternativt titta bort, efter ett brott. Amnesti kan ges när samhället inte orkar vedergällning och därför avstår från att försöka straffa. Då väljer man att glömma bara för att kunna komma vidare. Amnesti betyder inte att man förlåter. Förlåtelse kräver ånger och vilja till bättring från ogärningsmannen. Utan ånger ingen förlåtelse.

Generalamnesti som även omfattar framtida brott leder till ökad brottslighet

Blir konsekvenserna av brottsligt beteende så lindriga att en brottsbenägen person får uppfattningen att han kan dra nytta av en i förväg utfärdad allmän amnesti, då får man en sakta men säkert ökad brottslighet i samhället. Så händer när samhället sopar under mattan och tittar bort, särskilt så när det gäller våldsbrott, egendomsbrott och brott mot skapelseordningen. Den sista kategorin brott uppmuntras till och med av nuvarande statsledning!

I min värld så är det ju fullt normalt att en 18 åring kan ha en flickvän som är 16.
Så nej, jag ser inte allvarligheten i detta s k brott.
Att man sen blir uthängd som sexförbrytare resten av sitt liv är ju så mentalt stört så det kan ju bara hända i det förlovade landet.
Citera
2019-01-22, 05:43
Medlem
Jag vill påpeka att man registreras som sex offender i 13 amerikanska delstater om man åker fast för offentlig urinering. Det är lite extremt.
Citera
2019-01-22, 08:21
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Man kanske INTE bryr sig så mycket om man dör eller skadar sig när man är 85 år. Men det betyder ju INTE att man begår brott mot andra människor. Om det var så du menade.
Jag tänkte snarare tvärtom, att äldre människor oftast är mer ängsliga & mindre riskbenägna.
Citera
2019-01-22, 08:36
Medlem
eternussermos avatar
Var det idag det skulle bli nya förhandlingar i rätten?

De som sitter och fördömer bögar kommer att bli rätt förvånade när de letar i sin egen hög. Stabilt heterosexuella har inga problem med annan sexualitet.
Citera
2019-01-22, 09:37
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Var det idag det skulle bli nya förhandlingar i rätten?

De som sitter och fördömer bögar kommer att bli rätt förvånade när de letar i sin egen hög. Stabilt heterosexuella har inga problem med annan sexualitet.
Ja, idag skulle någon förhandling ske, om jag inte missminner mig. Då lär vi få reda på brottsrubricering och om han erkänner sig skyldig till något...
Citera
2019-01-22, 11:32
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ja, idag skulle någon förhandling ske, om jag inte missminner mig. Då lär vi få reda på brottsrubricering och om han erkänner sig skyldig till något...
Ja, s. k. arraignment idag kl. 14:30 svensk tid. Då får han höra de formella anklagelserna läsas upp och ska därefter formellt förklara sig skyldig, oskyldig eller ”no contest”. Tror det sistnämnda används om man gjort en plea bargain.

Intressant att se om lokala nyhetsmedia kommer att bevaka det hela live.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in