2010-12-30, 21:13
Medlem
JGGs avatar
Håller på att göra en efterrätt som ska innehålla 2st vaniljstångar, glömde dock att köpa det och har endast vaniljsocker. Kan jag ersätta stångarna med vaniljsocker och hur mycket ska jag issåfall ha?
Citera
2010-12-30, 21:16
Medlem
h-styles avatar
Vad är det för efterrätt? Du får smaka dig fram. Det kommer dock inte bli lika gott med vaniljsocker som vaniljstänger eller vaniljpulver..
Citera
2010-12-30, 21:35
Medlem
JGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h-style
Vad är det för efterrätt? Du får smaka dig fram. Det kommer dock inte bli lika gott med vaniljsocker som vaniljstänger eller vaniljpulver..

Det är creme brule, hittade en halvstång som jag använde för ett par dagar sedan. Gick även till den lokalabutiken, dom hade slut

Blir tyvärr svårt att smaka mig fram
Citera
2010-12-31, 14:20
Medlem
RosaMaggans avatar
Efter en enkel googling på "vaniljsocker vaniljstång" så får jag fram att en vaniljstång kan ersättas med en tesked vaniljsocker.

Första träffen hos google är dessutom en gammal flashbacktråd
Citera
2010-12-31, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaMaggan
Efter en enkel googling på "vaniljsocker vaniljstång" så får jag fram att en vaniljstång kan ersättas med en tesked vaniljsocker.

Första träffen hos google är dessutom en gammal flashbacktråd

En använd vaniljstång är ju perfekt för att göra sitt egna vaniljsocker. lägg den med lite socker och mixa till pulver.

Om du använder vaniljsocker är det viktigt att du inte låter det koka utan smaksätter alldeles innan du häller upp i formarna.
Citera
2010-12-31, 14:30
Medlem
Non plus ultras avatar
beror ju på stängerna! vilken kvalle det är i recepten.
va försiktig med vanilj det är hemskt om man överdoserar.
jag har hade bytt smak i stället
dra i hallon eller eller blåbär eller nåt istället :P
då kan ju ha i vaniljen som en mindre viktig bärande smak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in