Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-30, 18:28
  #1
Medlem
Tjena! Jag sitter i Spanien just nu och har köpt med mig en hostmedicin med 600mg DXM samt någon antihistamin som ska "boosta" effekten av dxm till en viss del. Min fråga är: Kan jag ta med mig denna på flygplanet hem till Stockholm? Eftersom att den är receptfri här känns det tämligen ofarligt men jag måste fråga för att vara säker. Den är ju trots allt narkotikaklassad i Sverige.

Anledningen till att jag vill ta med den hem istället för att ta den här är för att jag inte är så insatt i hallucigena droger och tar det helst på hemmaplan där jag kan känna mig säker!

mvh
Citera
2010-12-30, 18:38
  #2
Medlem
Durkslags avatar
Du tror det är lagligt att ta in i Sverige om det är narkotikaklassat här?
Citera
2010-12-31, 11:52
  #3
Avstängd
Ippskiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonere
Tjena! Jag sitter i Spanien just nu och har köpt med mig en hostmedicin med 600mg DXM samt någon antihistamin som ska "boosta" effekten av dxm till en viss del. Min fråga är: Kan jag ta med mig denna på flygplanet hem till Stockholm? Eftersom att den är receptfri här känns det tämligen ofarligt men jag måste fråga för att vara säker. Den är ju trots allt narkotikaklassad i Sverige.

Anledningen till att jag vill ta med den hem istället för att ta den här är för att jag inte är så insatt i hallucigena droger och tar det helst på hemmaplan där jag kan känna mig säker!

mvh


Man får ta in DXM-varor med upp till 3mg dxm per dos, förutsatt att man har svenskt läkarrecept med sig.. Så dina 600mg är lite mer än vad tullen kommer godkänna tror jag.
Citera
2010-12-31, 20:02
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durkslag
Du tror det är lagligt att ta in i Sverige om det är narkotikaklassat här?

Frågade jag ifall det var lagligt? Jag undrar om det är en stor chans att jag blir haffad med en ynklig liten flaska bisolvon det är ju trots allt 3mg/ml om det spelar någon roll.

Man skulle väl kunna hälla över innehållet i en annan flaska annars? Har dom stor koll på vad som är i flaskorna man har i bagaget man checkar in?


Gott nytt år!
Citera
2011-01-03, 14:10
  #5
Avstängd
Ippskiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonere
Frågade jag ifall det var lagligt? Jag undrar om det är en stor chans att jag blir haffad med en ynklig liten flaska bisolvon det är ju trots allt 3mg/ml om det spelar någon roll.


Om det är en ml som anses vara den korrekta dosen så kan det nog gå ja. Jag skulle ringa läkemedelsverket och fråga för att vara helt säker dock, om jag vore du.
Citera
2011-01-03, 15:19
  #6
Medlem
Slingshots avatar
Är du säker på att det endast innehåller DXM och den antihistaminen? För vissa sorter innehåller massa annat skräp som inte är nyttigt i större mängder.
Citera
2011-01-03, 16:58
  #7
Medlem
ysd4ns avatar
köpte själv en flaska "bisolvon antitussivo" som bara innehåller dxm (fast något mindre per ml än den med antihistamin också i) i spanien. och den gick bra att ta hem, inte så stor risk att man blir kollad av tullen (fast det beror väl på hur man ser ut). men om de gör det så vet jag inte vad de skulle säga..

hursomhelst så rekommendrar jag nog den som bara innehåller dxm, man kan ju lätt bli trött av den jäkla antihistaminen, och ev. få andra oönskade effekter vid höga doser.. (är det difenhydramin eller dimenhydrinat eller nåt sånt, kommer inte ihåg exakt vilken just nu..)
Citera
2011-01-04, 00:18
  #8
Medlem
Cyandroids avatar
Finns det ingen hostmedicin som innehåller DXM i Sverige?
Citera
2011-01-04, 07:46
  #9
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyandroid
Finns det ingen hostmedicin som innehåller DXM i Sverige?

Nej tyvärr.
Citera
2017-11-19, 18:10
  #10
Medlem
Enmansdemos avatar
Är det någon som vet ifall demensvården i Sverige iaf får bruka? dextro+quinidine
mot pseubulbar-effect,
Där kan man snacka om behov att lindra rethosta...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback