2010-12-30, 11:55
Medlem
Hej gott folk.
Imorgon ska det lagas nyårsmiddag och då en bekants far är jägare blir det älgstek till huvudrätt.

Problemet då:
Älgsteken är som jag har förstått det redan tillagad, alltså den har redan blivit stekt i ugnen och sedan frysts ner igen.
Fråga mig inte varför men så är det tydligen. Min fråga är om det överhuvudtaget går att få den saftig och fin igen?
Vilken temperatur bör den värmas upp i?
Finns det något alternativ till detta? Blir det bättre om man gör en gryta på den eller något?

Kanske dumma frågor, men jag har aldrig tillagat älgkött och detta känns inte som det ultimata sättet att ha som utgångsobjekt.
Citera
2010-12-30, 12:01
Medlem
JEzuss avatar
Den är nog i månt och mycket förbrukad måste jag erkänna. Visst kan du ge den hjärt och lungräddning i viss mån men den kommer tyvärr aldrig röra sig till det den en gång varit.

Det du kan göra är att tina upp den långsamt och sen micra upp den. Jag tror många skulle föreslå att du värmer den i ugnen, men jag tror du måste använda så mycket tid för det så att då kommer ännu mer saft dras ut!

Är det en viktig middag för dig så skulle jag verkligen föreslå att du la ner 200-300:- på att få tag i en ny bit och göra rätt från början.

Mvh
Citera
2010-12-30, 12:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir_Chriss
Hej gott folk.
Imorgon ska det lagas nyårsmiddag och då en bekants far är jägare blir det älgstek till huvudrätt.

Problemet då:
Älgsteken är som jag har förstått det redan tillagad, alltså den har redan blivit stekt i ugnen och sedan frysts ner igen.
Fråga mig inte varför men så är det tydligen. Min fråga är om det överhuvudtaget går att få den saftig och fin igen?
Vilken temperatur bör den värmas upp i?
Finns det något alternativ till detta? Blir det bättre om man gör en gryta på den eller något?

Kanske dumma frågor, men jag har aldrig tillagat älgkött och detta känns inte som det ultimata sättet att ha som utgångsobjekt.
Hur stor är steken? Vet du något om konsistensen?

~Paul~
Citera
2010-12-30, 12:16
Medlem
Vi kan skita i denna tråden...

Jag blåser av nyår, blir fan vansinnig på folk.

Min kompis flickväns mamma är den som har steken. Under natten har deras hundar ätit upp den.
Och det kom som en skänk från ovan.
Men... Nu håller hon på att tillaga en ny, som då ska ätas imorgon.
JAG vill för helvete laga maten själv. Inte ha det som någon annan gjort dagen innan.

När i helvete ska folk förstå att man inte är 17. Jag är snart 27 för i helvete!
Senast redigerad av Sir_Chriss 2010-12-30 kl. 12:21.
Citera
2010-12-30, 15:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir_Chriss
Vi kan skita i denna tråden...

Jag blåser av nyår, blir fan vansinnig på folk.

Min kompis flickväns mamma är den som har steken. Under natten har deras hundar ätit upp den.
Och det kom som en skänk från ovan.
Men... Nu håller hon på att tillaga en ny, som då ska ätas imorgon.
JAG vill för helvete laga maten själv. Inte ha det som någon annan gjort dagen innan.

När i helvete ska folk förstå att man inte är 17. Jag är snart 27 för i helvete!
Fast åldern har inget med din eller andra mammors inställning till sina barn att göra.

Våra mammor ser oss ändå som småglin med en snorbubbla hängande vid nästippen och med kortbyxor hängande nere vid knäna. Jag är avsevärt äldre än du men trots det känner jag igen attityden .

Se det som en skänk från ovan. Du slipper trots allt hålla på med maten .

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in