2010-12-30, 00:59
Medlem
Natural-Highs avatar
Tjena!

Vi har inhandlat en splirrans ny trådlös hårddisk för att vi lätt och enkelt ska kunna samla alla familjens nedladdade filmer och bara kunna köra!

Denna fungerar utmärkt. För alla. Utom för mig, för jag har en macbook!
Alla andra kör på olika pc-datorer och det fungerar totalt felfritt alla gånger!

Man jag får inte in den! Jag har varit inne och kollat på systeminställningar i fliken "delning" och slagit på "internetdelning". Det märkliga är att datorn hittar hårddiskarna när jag gör det! Men så fort jag öppnar Finder och försöker öppna fliken för hårddisken så laddar den i 3 sekunder och sen VIPS borta!
För att sedan över huvudtaget få en glimt av hårddisken igen så måste jag börja om från början med att avaktivera samt aktivera "Internetdelning"...

Någon som har någon aning vad detta kan vara? Något jag glömt bort?
Tacksam för svar!

/NaturalHigh

Ps. Ursäkta min formulering, försök läsa så gott det går. Fråga annars =)
Citera
2010-12-30, 03:07
Medlem
Natural-Highs avatar
Cooome On!!
Citera
2010-12-30, 05:39
Medlem
Vilket system är hårddisken partitionerad i?
Citera
2010-12-30, 06:03
Medlem
Jag förstår över huvud taget inte varför du ska använda internetdelning, är du medveten om vad den funktionen gör?

Vad är det för modell på disken?
Stödjer den OSX över huvud taget?
Citera
2010-12-30, 16:17
Medlem
Natural-Highs avatar
Den är partionerad i NTFS-systemet!

Denna hårddisken är det!
http://www.lacie.com/se/products/product.htm?pid=11016
Citera
2010-12-30, 16:28
Medlem
eskimås avatar
Har en likadan HDD, jag har inte gjort något alls utan den dök upp av sig själv i Finder.

Kolla i vänsterkolumnen i Finder.
Citera
2010-12-30, 16:49
Medlem
Natural-Highs avatar
Jag tryckte i en skiva som jag hittade!

Det funkade!
Men när jag startade om datorn så var hårddisken borta igen!
Jag fick tillbaks den genom att köra in skivan igen! Programmet som ligger på skivan är svåröppnat. Men det ska gå genom att bara öppna programmet!

Tack för alla svar! Flashback rules!

/NaturalHigh
Citera
2010-12-30, 16:50
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eskimå
Har en likadan HDD, jag har inte gjort något alls utan den dök upp av sig själv i Finder.

Kolla i vänsterkolumnen i Finder.

Ja, under "delat" ("shared" i engelskt konto) närmare bestämt. Där skall den dyka upp. Om den inte gör det beror det nog på någon inställning i eran router eller brandvägg.

Om den inte dyker upp där, välj "Gå - Anslut till server" i finder, skriv "smb://<namnet på den utdelade disken>" och tryck enter. Då skall du komma åt den. Partitioneringen och filsystemet skall inte spela någon roll då det är en nätverksutdelad disk.

Gör sedan en genväg till den någonstans så att du kan komma åt den enklare i framtiden.

Du skall INTE använda internetdelning för detta. Du har missupfattat funktionen.
Citera
2010-12-30, 16:52
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natural-High
Jag tryckte i en skiva som jag hittade!

Det funkade!
Men när jag startade om datorn så var hårddisken borta igen!
Jag fick tillbaks den genom att köra in skivan igen! Programmet som ligger på skivan är svåröppnat. Men det ska gå genom att bara öppna programmet!

Tack för alla svar! Flashback rules!

/NaturalHigh

Det skall du inte behöva göra, det skall gå med systemet direkt. Läs min föregående post och prova.

EDIT: Om du vill att hårddisken skall anslutas automatiskt när du loggar in lägger du en genväg till den i listan över startobjekt (systeminställningar - konto) genom att dra hårddiskikonen och släppa den i listan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in