• 1
  • 2
2010-12-29, 23:28
Medlem
Jag har ett problem på min bärbara dator som jag nu har bestämt mig för att fixa.
Allting smålaggar och det tar väldigt lång tid att starta upp datorn. Även ljudet är det fel på eftersom det sprakar.

Problemet har jag haft i ca 2 år men eftersom datorn fungerar så har jag inte brytt mig.
Men nu när jag har fått upp ögonen för lite spel och filmer så börjar det bli väldigt irriterande.
Jag kan inte spela spel eftersom det laggar som in h*****e och det beror inte på internet anslutningen. Jag kan heller inte titta på filmer eller lyssna på musik p.g.a. bildlagget och ljudspraket.

Jag har en teori varför problemet uppstod och det är att jag tror att jag fick virus på datorn och tog bort några filer.

Jag har försökt uppdatera drivrutinerna men ingenting händer. Jag har ingen säkerhetskopiering så jag kan inte återställa datorn. Eftersom det har gått ca 2 år så är det ingen idé att leta efter datorns egna återställningar heller.

Så gör jag fel när jag uppdaterar drivrutinerna eller måste jag skaffa en återställning?
Ge tips och gärna steg för steg vad jag kan göra. Om jag behöver göra en återställning så skulle det vara snällt om någon kunde tipsa var någonstanns jag får tag på en och hur jag gör för att använda den.
Jag kan ju tillägga att jag har vista på datorn.
Snälla hjälp
Citera
2010-12-29, 23:31
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sitsef
Jag har ett problem på min bärbara dator som jag nu har bestämt mig för att fixa.
Allting smålaggar och det tar väldigt lång tid att starta upp datorn. Även ljudet är det fel på eftersom det sprakar.

Problemet har jag haft i ca 2 år men eftersom datorn fungerar så har jag inte brytt mig.
Men nu när jag har fått upp ögonen för lite spel och filmer så börjar det bli väldigt irriterande.
Jag kan inte spela spel eftersom det laggar som in h*****e och det beror inte på internet anslutningen. Jag kan heller inte titta på filmer eller lyssna på musik p.g.a. bildlagget och ljudspraket.

Jag har en teori varför problemet uppstod och det är att jag tror att jag fick virus på datorn och tog bort några filer.

Jag har försökt uppdatera drivrutinerna men ingenting händer. Jag har ingen säkerhetskopiering så jag kan inte återställa datorn. Eftersom det har gått ca 2 år så är det ingen idé att leta efter datorns egna återställningar heller.

Så gör jag fel när jag uppdaterar drivrutinerna eller måste jag skaffa en återställning?
Ge tips och gärna steg för steg vad jag kan göra. Om jag behöver göra en återställning så skulle det vara snällt om någon kunde tipsa var någonstanns jag får tag på en och hur jag gör för att använda den.
Jag kan ju tillägga att jag har vista på datorn.
Snälla hjälp

Vilket fabrikat är det?
Citera
2010-12-29, 23:36
Medlem
Om du menar vilken modell det är på datorn så är det en Acer Aspire 5530
Citera
2010-12-29, 23:48
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Om du menar vilken modell det är på datorn så är det en Acer Aspire 5530
Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Återställning\Avancerade återställningsmetoder

Säkerhetskopiera operativsystemet först..
Citera
2010-12-29, 23:50
Medlem
Jag hade installerat om hela skiten och slängt in nyaste drivers från Acers hemsida.
Citera
2010-12-29, 23:54
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mighty^^
Jag hade installerat om hela skiten och slängt in nyaste drivers från Acers hemsida.
Ja, gör det via:
Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Återställning eller
Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Återställning\Avancerade återställningsmetoder
Citera
2010-12-30, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Ja, gör det via:

När jag gör det så får jag välja antingen att återställa från en säkerhetskopiering på den här datorn eller från en säkerhetskopiering från en annan dator.
Jag har ingen säkerhetskopiering
Citera
2010-12-30, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Ja, gör det via:
Det är fan inte att installera om. Man gör en clean install från en skiva (INTE en recoveryskiva), tankar drivers från hemsida osv.
Citera
2010-12-30, 00:05
Medlem
Citat:
Det är fan inte att installera om. Man gör en clean install från en skiva (INTE en recoveryskiva), tankar drivers från hemsida osv.

Hur gör jag det då??
Citera
2010-12-30, 00:24
Medlem
Citat:
Hur gör jag det då??
Du har väl en windowsskiva? Boota från den och gör allt vad som installationsprogrammet vill att du ska göra. Det är superenkelt. Men glöm inte bort att göra backup på allt du vill ha kvar (foton, musik, filmer osv.)
Citera
2010-12-30, 00:29
Medlem
Citat:
Du har väl en windowsskiva? Boota från den och gör allt vad som installationsprogrammet vill att du ska göra. Det är superenkelt. Men glöm inte bort att göra backup på allt du vill ha kvar (foton, musik, filmer osv.)

Enda problemet är att jag inte har någon windowsskiva. Var kan jag få tag på en sådan?
Citera
2010-12-30, 00:36
Medlem
Citat:
Enda problemet är att jag inte har någon windowsskiva. Var kan jag få tag på en sådan?
http://thepiratebay.org/torrent/5878...1_-_eXPerience
TinyXP är en bra version. Uppderad med de senaste uppdateringarna osv. Är på engelska men det borde ju inte vara några problem. Bara att ändra tangentbordet till svenska.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in