2010-12-29, 23:00
Medlem
Hej alla!

Jag har problem med att öka min "Reseverade disk(system)". Som ni ser på bilden så är den ("C") full.
Har försökt ta bort så mycket som möjligt där men det är bara viktiga saker kvar, men ändå full.

Jag har 2 Diskar, en ensam och sen en jag har delat.
Som ni också ser på bilden.

Någon som vet hur jag kan göra??
Försökte också lite i CMD men de gick inte så bra :PP.

Det går att utöka ("B") på samma disk men inte ("C"). Jag delade upp diskarna så här för jag bara ville ha operativsystemet på en uppdelad disk.

BILD:
http://img145.imageshack.us/img145/4900/help1q.png

MVH
Senast redigerad av lody92 2010-12-29 kl. 23:59.
Citera
2010-12-29, 23:48
Medlem
Nu vet jag inte vilket windows du använder eftersom bilden inte fungerar men troligtvis är det för att det inte finns nåt ej allokerat utrymme efter c: partitionen. Du kan inte utöka en partition om det inte finns nåt ej allokerat utrymme direkt efter den partition du vill utöka. Iaf inte med windows diskhanterare. Kan fungera med nåt annat partitionsprogram men är ej säker.
Citera
2010-12-30, 00:00
Medlem
OKey, jag har Windows 7.

Edit. Fixa upp bilder på ett annat ställe

http://img145.imageshack.us/img145/4900/help1q.png
Citera
2010-12-30, 00:14
Medlem
Jo som du ser så finns det inget utrymme att allokera direkt till höger om C:\. Vilket det måste finnas för att kunna utöka partitionen. Det du får göra då är att leta efter nåt annat partitionsprogram som klarar detta.

Det du annars för göra som är lite omständigt är att krympa B:\ partitionen och sen skapa en ny partition till höger om B:\ och sen flytta över allt från B:\ till den nya och sen ta bort B:\ partitionen. Då kommer du ha ej allokerat utrymme precis bredvid C:\.

Nu har jag kollat runt lite och det är tydligen endast windows inbyggda som inte klarar av att utöka en partition om det inte finns ej allokerat utrymme bredvid partitionen. Dom flesta andra program ska klara detta.
Senast redigerad av hamre 2010-12-30 kl. 00:25.
Citera
2010-12-30, 01:15
Medlem
Okey, tack ännu en gång för dina råd.
Jag ska ta o kolla upp något program för detta så fort jag får tid.

Om någon läser detta o vet något så kan ni alltid tipsa .

MVH
Citera
2010-12-30, 01:55
Medlem
Låntar tråden lite,

Jag förstod inte riktigt vad ni menade, men jag tror att jag har samma problem, jag har 2 diskar C och D. Jag försöker att installera spel på D men dem blir alltid installerade på C:/Program(x86) Fastän jag valt någonstans på D disken. C är en SSD disk om det spelar någon roll?

Den andra grejen är att C är nu full eftersom allting installeras där, men allt jag laddar ner har jag valt att komma till D, nu när C är full så går det inte att installera någonting, går även inte att extrahera stora filer ifrån winrar (iso filer) till D disken, dem går direkt till C disken som är full och det går inte alls att få ut filerna ur winrar! Har liksom 1 tb som bara sitter men datorn säger att det disken är full? varför väljer den C hela tiden fastän jag väljer D disken?

Winrar är installerat på D om ni undrar
Citera
2010-12-30, 02:07
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mannensguni
jag tror att jag har samma problem
Nej, du har ett helt annat problem.

Till att börja med ska du köra anpassad installation av programmen, annars går de ju, som du redan har konstaterat, till din C-enhets installationsstruktur.

Därutöver ska du peka om TMP- och TEMP-variablerna till D-disken, både globalt och för den användare du är inloggad som, annars packas ju allt upp temporärt på din SSD-drive under proceduren.

Tempkatalogerna går säkert att ställa in i WinRAR också, men det är bäst att peka om sådant generellt och övergripande till den disk du har mest utrymme på.
Citera
2010-12-30, 02:34
Medlem
Jag fixade det där med winrar nu iaf. Tack för hjälpen!

När jag försöker installera ett spel med hjälp av deamon tools, så väljer jag destinationen till en mapp i D, men sen så blir det error och står att "C" är full och behöver x antal GB, men jag har ju inte valt att installera på C? Deamon tools är installerat på "D" om det har någon betydelse.

Vad kan detta bero på? Datorn är ny och det har varit så sen vi fick den. Testade nu att ladda ner ett litet pussel spel på 40mb och installerade, det installerades helt på disk "D" nu när jag valde det, kan detta bero på Daemon tools? Testade med alcohol 120, samma sak där. Valde "D" som installations plats, kommer upp error om att "C" är full. whhhaaat??
Senast redigerad av mannensguni 2010-12-30 kl. 02:48.
Citera
2010-12-30, 02:56
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mannensguni
Vad kan detta bero på?
Precis det jag skrev innan: dina TEMP/TMP-variabler pekar mot din SSD. Ingenting går med magi, utan du måste ha svängrum för att packa upp din daemon-mountade fil för att kunna använda innehållet.

Men nu tycker jag att du ska hitta någon egen tråd, originalinlägget handlar om något helt annat.
Citera
2011-01-02, 21:06
Medlem
Hej
Nu hemma och fortsätter med mitt problem :P.

Har laddat hem ett program som verkar vara bra.
Och gjorde med lite egen fantasi en "copy" av min "reseberade disk", som ni också ser på bilden. Jag tryckte också ut att den ska vara "aktiv". Men jag undrar nu om man kan göra den till "systemet". För den är copad från den andra.

http://img12.imageshack.us/img12/7131/help2u.png

Mvh

EDIT:
En till fråga är vad händer om jag tar bort den "reseverade av system" ??
Senast redigerad av lody92 2011-01-02 kl. 21:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in