2021-08-12, 19:57
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnysSvetsOTaxi
Hejsan!

Letar efter super stretchiga och tighta jeans. Gärna svarta. Någon som har koll på vart det går att få tag på? Har kollat på ASOS men dom verkar vara lite halv kluriga att beställa ifrån då saker o ting finns på hemsidan men sen får man mail om att det inte finns och får pengarna tillbaka igen.

Tack på förhand för tips och visad hjälpsamhet!
Tycker att ASOS jeans ser snygga ut och sitter väldigt bra för pengen. Den nuvarande modellen skinny fit motsvarar egentligen slim fit. Om man kan stå ut med en relativt låg kvalité på bomullen - kemikalielukten blir tydlig vid väta - så är de oslagbara i prisklassen 200-400 kr.
Citera
2021-08-12, 20:23
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobhnud
Jag behöver köpa ett par nya svarta slimmade jeans och funderar bland annat på ett par från Scotch & Soda. Någon annan som har erfarenhet av kvalitén på deras jeans? Hur är hållbarheten jämfört med typ Levi´s, Diesel och Lee?
Scotch & Soda tycker jag ger ganska lite för pengarna. Deras Ralston ger mig associationer till Dressman.

Levis är kungen av jeans.
Diesel har för mig haft dålig hållbarhet.
Citera
2021-08-16, 01:32
Medlem
arnand-fejsplantiss avatar
Ibland när jag har provat jeans så verkar dem passa skitbra och sitter verkligen snygg. Man står ju inte allt för länge i provhytten. Dem enda rörelserna man gör är kanske ett par vändningar. När man senare med samma jeans är ute och går etc kan det visa sig att jeansen viker sig fult vid gylfen vilket gör att det ser ut som att man har stånd. Många liknande problem med passform som man upptäcker senare kan ske. När det gäller själva storleken har det även hänt att jag köpt något och jag betonar något, för små eller stora plagg. Detta kan vara på grund av tidspress och andra faktorer som det att man inte beteer sig på det naturliga sättet i provhytten, som speglar det användningssätt som plagget kommer att utsättas för.
Senast redigerad av arnand-fejsplantis 2021-08-16 kl. 01:36.
Citera
2021-08-16, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arnand-fejsplantis
Ibland när jag har provat jeans så verkar dem passa skitbra och sitter verkligen snygg. Man står ju inte allt för länge i provhytten. Dem enda rörelserna man gör är kanske ett par vändningar. När man senare med samma jeans är ute och går etc kan det visa sig att jeansen viker sig fult vid gylfen vilket gör att det ser ut som att man har stånd. Många liknande problem med passform som man upptäcker senare kan ske. När det gäller själva storleken har det även hänt att jag köpt något och jag betonar något, för små eller stora plagg. Detta kan vara på grund av tidspress och andra faktorer som det att man inte beteer sig på det naturliga sättet i provhytten, som speglar det användningssätt som plagget kommer att utsättas för.

Jeans ska kännas tighta vid första provning, för de töjer sig upp till en storlek större efter en tids användning.
Citera
2021-08-16, 20:11
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Jeans ska kännas tighta vid första provning, för de töjer sig upp till en storlek större efter en tids användning.
Stämmer. Dock köper de flesta alldeles för tajt. Jeans ska vara åtsittande i midjan och i övrigt ska man kunna röra sig obehindrat.

Jag brukade undantagslöst köpa en storlek under min midja. I vissa märkesmodeller, speciellt med passform slim, så måste jag numera emellertid ha en storlek över min midja, för att jag inte ska få problem med en för liten stuss. Det är en stor variation då jag i vissa märken är en klockren 31a medan i andra så sitter 33or som skräddarsytt.

Passformen är allt och ska man ut på jeansjakt så kan man mycket väl få leta runt 1-2 veckor.
Senast redigerad av lakritc 2021-08-16 kl. 20:18.
Citera
2021-08-20, 08:19
Medlem
nullums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arnand-fejsplantis

Det låter som att du köper en för liten storlek, samt att byxornas passform inte är helt rätt för dig. Vilka jeans köper du?

För mig har billiga jeans från H&M osv. alltid varit problematiska då jag tycker att de töjer sig något fruktansvärt. Jag har inte upplevt samma problem sedan jag uteslutande började använda Levi's 501, både vintage, LVC, samt deras vanliga linje är samtliga väldigt bra i mitt tycke.
Citera
2021-09-25, 14:48
Medlem
Normalt att nya jeans känns lite obekvämt från början? Använder storleken 30-32 och den passar mig perfekt om jag använder mig av mina gamla. Men nya känns lite hårda. Antar att jeansen kommer kännas bättre om jag har på mig dem någon månad?
Citera
2021-12-02, 15:06
Medlem
SC sXes avatar
Har ni några bra tips på märken/modeller om man vill ha jeans med bootcut?
Citera
2021-12-03, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC sXe
Har ni några bra tips på märken/modeller om man vill ha jeans med bootcut?

Kolla in Wrangler, Lee och Levi's. De har eller har haft jeans i bootcut.
Citera
2022-02-09, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname

Ja, men det ska absolut inte kännas obehagligt trångt i midjan vid första proving. Särskilt icke-stretch jeans av bra kvalite töjer sig inte särskilt mycket i midjan. Typ 501 levis.
Senast redigerad av BleakHouse 2022-02-09 kl. 13:40.
Citera
2022-02-17, 17:00
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaran
1. Brukar ni klippa av jeansen?
2. Är det värt det?
3. Kan män göra det?
4. föredrar ni ljusa eller mörka jeans?
5. har ni färgglada jeans?
1. enbart när jag klipper av (LEE) fullängdsjeans och gör om dom till shorts.
2. brukar köpa (enbart LEE) i "nyskick" på Sellpy för runt 100 kronor paret. Så, JA!
3. jag är MAN!
4. köper enbart svarta LEE jeans och "vanliga" blåjeans.
5. har aldrig ägt andra färger än svarta, gråa eller blåjeans.
Citera
2022-12-11, 22:14
Medlem
insexnyckelns avatar
Är det någon här på flashen som har erfarenhet av jeans från Jeansverket som är sydda i Borås?

De säljer japansk och italiensk selvedge "inspirerade av de gamla 1950-tals modellerna från Lee och Levis", vilket jag tycker låter lovande. Priserna är höga och i nivå med Levis Vintage Clothing, c:a 3kkr.

https://www.jeansverket.se/sv/jeans/classic/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in