2011-02-21, 08:20
Medlem
Fjoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperor
Jag undrar vad som hänt med kvaliteten på jeans egentligen?
Har inte använt jeans eller ens ägt ett par på länge förrän för ca två år sedan och har nu förverkat fyra par på den tiden! Köpt lite allt möjligt, Levi's, Lee, Solid och H&Ms vad de nu heter, pris mellan 400 o 1200. Alla har börjat gå sönder redan efter någon månad, typ hål, inte bara i fickfodret utan rakt igenom pga nycklar etc, och redan begynnande slitage i grenen, efter sex månader har de varit obrukbara i alla fall, ingen som helst skillnad mellan märkena. WTF? Visst, som redan nämnts som problem i tråden så har jag ganska muskulösa lår och gillar tighta byxor... man vill ju visa vad man har! Men vad ska man köpa om man vill ha ett par som håller trots detta? Eller finns det något annat knep?
Jag är ju liksom av uppfattningen att jeans ska vara en sorts tåliga arbetsbyxor, Lee-jeansen gick åt när jag klättrade i ett träd för att plocka ner en katt!

Hört att Levi's ska göre en 501 "Classic" som använder originaldenimen. Aldrig sett dem, men det tyder ju på att de fullt medvetna om att det var "bättre förr"!

(Har numer mina nycklar i fodral så det problemet är eliminerat).

Anledningen är att många jeansmodeller idag är tillverkade i tunnadre denim och redan är ganska hårt slitna/tvättade i fabrik. Titta efter otvättade jeans i en tjocklek över 14oz så ska du se på byxor som håller. Men att dessa jeans är "outslitbara" är en seglivad myt, den vanligaste skadan; hål i grenen uppkommer till mångt och mycket därför att man har lite tightare jeans så grenen ansträngs vid varje steg man tar, än värre om man cyklar. Men det är en skada jag inte tycker är så farlig, bara att sätta en lapp på insidan, sy utav helvete och sen gå 1000 mil till i byxorna.

Att fickfoder går sönder har jag inte varit med om sen jag var liten, men kolla jeansen grundligt så att det inte är någon skittunn bommulsväv i fickorna så borde du hitta jeans som håller längre.
Citera
2011-02-21, 12:44
Medlem
Trollhammarens avatar
Har köpt Hugo Boss jeans i ett par års tid, och rekommenderar dem starkt. Ett par har jag ägt i 2 år, både jobbat och festat i, inte fan har dem gått sönder för det.
Citera
2011-02-21, 16:39
Medlem
Imperors avatar
Köper alltid så oslitet jag kan "rå denim" helst. Avskyr förslitna byxor men det går ju inte att hitta annat många gånger... Och vilka tillverkar öht jeans med en denim på minst 14oz?
Kan ju tillägga att jag klart föredrar bootcut vilket kan vara stört omöjligt att hitta i svenska affärer öht sedan modet blev att ha säckigt arsle och taniga ben!
eBay kan vara grymt att köpa kläder på och där kan man hitta jeans i andra modeller än de tre som är poppis just nu...
Senast redigerad av Imperor 2011-02-21 kl. 16:42.
Citera
2011-02-21, 18:00
Medlem
Clint.Eastwoods avatar
Har spillt på mina fina jeans, har haft det sen runt jul så det är för tidigt för att maskintvätta dem, kan man ta på sig dem och hoppa in i duschen med de utan att de tar för mycket skada?

Erfarenheter?
Citera
2011-02-21, 18:51
Medlem
GryningsMytomanens avatar
Kille.
Var och provade jeans på solo. Provade ett par ljusa Nudiejeans som jag fastnade för men sedan såg jag att de kostade fasanfulla 1300 kronor.

Vet någon var det finns liknande billigare.
Citera
2011-02-21, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Eastwood
Har spillt på mina fina jeans, har haft det sen runt jul så det är för tidigt för att maskintvätta dem, kan man ta på sig dem och hoppa in i duschen med de utan att de tar för mycket skada?

Erfarenheter?

Det absolut bästa för byxorna är om du hoppar ner i ett badkar med jeansen på, ser till att avlägsna fläcken/fläckarna (ev med ett milt rengöringsmedel) och sen låter dom torka på dig. Detta har också fördelen att jeansen formar sig efter dig och därför sitter bättre/skönare sen. Men om det är värt allt jobb för ett par jeans är jag lite tveksam till...

Citat:
Ursprungligen postat av GryningsMytomanen
Kille.
Var och provade jeans på solo. Provade ett par ljusa Nudiejeans som jag fastnade för men sedan såg jag att de kostade fasanfulla 1300 kronor.

Vet någon var det finns liknande billigare.

Börja med att fixa en bild... Men billigare jeans, pja Cheap Monday/Jack n Jones/Crocker (JC) osv kanske skulle va nåt?
Citera
2011-02-21, 19:49
Medlem
La märke till ett par jeans på stan tidigare idag.

Det var ett par diesel turbo denim, vilket enligt dom skulle se lika slitna ut efter 30-60 dagar som ett par "vanliga" "otvättade" jeans gör efter 12 månader.

Någon som har några erfarenheter eller vet om dom funkar så bra som utlovat?

Känns lite tungt att sitta med ett par nudie som är 5 månader gamla och se på dom googlade bilderna att dom fått en skön slitning efter bara 30 dagar.
Så undrar om detta bara är ett marknadsknep med dessa "enzymer" som dom tydligen behandlat tyget med eller funkar det?
Citera
2011-02-21, 22:11
Medlem
Rubernsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperor

Vill du ha kvalitet så kan du ju alltid köpa ett par Iron Heart , kostar visserligen en hel del men de flest modeller är av 18-21oz denim. Inget du kommer slita ut i första taget.
http://tinyurl.com/6ayoytt
http://tinyurl.com/6xzgmpd
Citera
2011-02-21, 22:16
Medlem
Rubernsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrimTim

Det var ett par diesel turbo denim, vilket enligt dom skulle se lika slitna ut efter 30-60 dagar som ett par "vanliga" "otvättade" jeans gör efter 12 månader.

Känns lite tungt att sitta med ett par nudie som är 5 månader gamla och se på dom googlade bilderna att dom fått en skön slitning efter bara 30 dagar.
Så undrar om detta bara är ett marknadsknep med dessa "enzymer" som dom tydligen behandlat tyget med eller funkar det?
Eller så kanske dom bara är jävligt kasst färgade? Har aldrig hört talas om dessa jeans men jag har svårt att tro att de är utav samma kvalitet som dina nudie.
Senast redigerad av Rubernstein 2011-02-21 kl. 22:19.
Citera
2011-02-21, 23:38
Medlem
GryningsMytomanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Det absolut bästa för byxorna är om du hoppar ner i ett badkar med jeansen på, ser till att avlägsna fläcken/fläckarna (ev med ett milt rengöringsmedel) och sen låter dom torka på dig. Detta har också fördelen att jeansen formar sig efter dig och därför sitter bättre/skönare sen. Men om det är värt allt jobb för ett par jeans är jag lite tveksam till...

Börja med att fixa en bild... Men billigare jeans, pja Cheap Monday/Jack n Jones/Crocker (JC) osv kanske skulle va nåt?
Mjo, får dra mi iväg till weekday i veckan.
Har ingen bild och det är väl lönlöst att beskriva men det var någon sorts slim fit ljusblå nudie.

Hur är kvaliten på såna?
Som bara är lite färgade, kanske är värt med ett par nudie iallafall...
Citera
2011-02-21, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrimTim

Jag kan inte uttala mig om just denna modell men jag har varit med om något liknande.

Har ett par gamla levis bootcut, kommer ej ihåg modellnamn - tror inte just den görs längre, anyway.. Dessa var behandlade med ett kletigt vaxskikt för att få just den effekten du pratar om. Jag kommer ihåg att jag använde dessa till och från i kanske 3mån utan att tvätta dem. Det mesta av vaxet nöttes så småningom och efterlämnade mycket riktigt subtila slitningar där jeansen hade veckats.

Om det var värt det? Nej. Slitningarna var väldigt subtila och känslan av att gå runt med stela, klibbiga brallor var inte speciellt najs alls.
Citera
2011-02-22, 00:31
Medlem
EzZn0s avatar
Jag har för närvarande 2 par nudie och båda har spruckit i grenen. Jag vet inte om jag ska köpa nudie en gång till eller om jag ska byta till ett annat märke. Hur bra är acnes herrjeans?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in