2020-08-05, 02:06
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Larva dig inte.

Jag har just nu fem ljudböcker och 64 e-böcker på min mobil plus konto på BookBeat, Nextory, Apple Books, Amazon och Bokus Play.

Dessutom kan alla svenskar som orkar med lite väntetid låna böcker på biblioteket.
Jag var kanske otydlig? På hennes insta lägger hon upp flera bilder om dagen. Alltid med en ny bok framme. Eller flera. Fysiska böcker alltså. Läser du verkligen fem böcker på en dag?
Citera
2020-08-08, 20:41
Medlem
Enligt en blänkare i SvD har hon nån artikel eller bok på gång om Ian Curtis, deppkungen från Joy Division - "jag har alltid identifierat mig med honom". Tänk, jag minns en tid när kulturella och svåra deppmän inom poesi och (rock-)musik var en av de viktigaste måltavlorna för den feministiska våg av unga medietjejer där Linda var en av anförarna.
Citera
2020-08-08, 22:20
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Enligt en blänkare i SvD har hon nån artikel eller bok på gång om Ian Curtis, deppkungen från Joy Division - "jag har alltid identifierat mig med honom". Tänk, jag minns en tid när kulturella och svåra deppmän inom poesi och (rock-)musik var en av de viktigaste måltavlorna för den feministiska våg av unga medietjejer där Linda var en av anförarna.
Men Curtis tog livet av sig (när Linda var typ fem). Är man inte fredad då? En död man behöver inte bekämpas.
Citera
2020-08-08, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Men Curtis tog livet av sig (när Linda var typ fem). Är man inte fredad då? En död man behöver inte bekämpas.

Vad jag minns betraktade 3:e och 4:e-vågen-feministerna (alltså sedan Fittstim och framåt, i Sverige) även unga döda (och depressiva) manliga poeter och musiker som övervärderade patriarker, vilka skulle vräkas åt sidan och ersättas med starka kvinnliga ikoner typ Beyonce, Ebba Witt-Brattström, Kerstin Thorvall och naturligtvis Valerie Solanas.

Kommer inte på några klockrena exempel just nu, men är ganska säker på att den här attityden att "unga manliga konstnärer och författare ska tas ner och hånas, även när de sedan länge är döda" var utbredd i feministlägret under lång tid.

Ja, Anna Serners grova påhopp på Lou Reed är ett slags exempel, men det kom precis i samband med att han dött. Där var hånet mot både artisten och hans fans en mycket tydlig komponent.
Citera
2020-08-08, 22:52
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Vad jag minns betraktade 3:e och 4:e-vågen-feministerna (alltså sedan Fittstim och framåt, i Sverige) även unga döda (och depressiva) manliga poeter och musiker som övervärderade patriarker, vilka skulle vräkas åt sidan och ersättas med starka kvinnliga ikoner typ Beyonce, Ebba Witt-Brattström, Kerstin Thorvall och naturligtvis Valerie Solanas.

Kommer inte på några klockrena exempel just nu, men är ganska säker på att den här attityden att "unga manliga konstnärer och författare ska tas ner och hånas, även när de sedan länge är döda" var utbredd i feministlägret under lång tid.

Ja, Anna Serners grova påhopp på Lou Reed är ett slags exempel, men det kom precis i samband med att han dött. Där var hånet mot både artisten och hans fans en mycket tydlig komponent.

OK, det var mer än jag kom ihåg. Jag fick t.o.m. googla Serners vulgära

“Ledsen om jag kränker någons sorg. Men att det bara är gubbar som kommenterar Lou Reeds död? Hur de lyssnat på honom som 16-åringar i sitt pojkrum osv osv. Gubbslemsvarning.”

Antingen har jag helt missat den eller så har den glidit rakt igenom mig som en i mängden. Serner borde stämplas som antisemit!

Skugge själv blev ju utesluten ur mobbinggänget efter att ha gått ut som moderatröstande. Då faller det sig kanske naturligt att börja tycka tvärtom. Men det hon skrev om Hobert hade faktiskt kunnat gå hem och tryckas år 1995. Då hade han säkert fungerat som "gubbslem", nu är han en pensionerad och ganska bortglömd regissör.

Jag tror inte att hon blir anförare av några fler mediedrev.
Citera
2020-08-23, 14:12
Medlem
Nu borta från AB -dit hon väl nyss hade anlänt?- mycket pga hobert-debaclet:

https://www.expressen.se/kultur/ide/...-mina-uppdrag/

Vilket verkar höra ihop med AB:s nya kulturredaktör Karin Pettersson -som framstår som en sådan där person som en ledning sätter in när de vill ha ”lite stramare tyglar” på kulturredaktionen (efter Åsa Lindeborg) men som inte riktigt har på en kulturredaktion att göra. Praktiserar säkert ett ”modernt ledarskap” men är antagligen grovt föraktad av kollegorna på redaktionen som undrar vad hon gör där.

Jag vägrar ge henne mina klick.
Citera
2020-08-23, 15:29
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Nu borta från AB -dit hon väl nyss hade anlänt?- mycket pga hobert-debaclet:

https://www.expressen.se/kultur/ide/...-mina-uppdrag/

Vilket verkar höra ihop med AB:s nya kulturredaktör Karin Pettersson -som framstår som en sådan där person som en ledning sätter in när de vill ha ”lite stramare tyglar” på kulturredaktionen (efter Åsa Lindeborg) men som inte riktigt har på en kulturredaktion att göra. Praktiserar säkert ett ”modernt ledarskap” men är antagligen grovt föraktad av kollegorna på redaktionen som undrar vad hon gör där.

Jag vägrar ge henne mina klick.
Hon säger att hon själv bestämde sig för att hoppa av Aftonbladet.

Ett litet utsnitt ur Expressen-krönikan:
Citat:
Att skriva en satir om Ranelid kändes plötsligt uteslutet. Men att ha kört de 60 milen i onödan kändes bara allt för futtigt. Så valet föll på en annan äldre vit förmodat lättkränkt man. Regissören. Som jag skrev en väldigt rolig satir om i Aftonbladet och som vi inte behöver gå in på här eftersom texten ledde till ett drama av ett slag jag aldrig kunnat föreställa mig, med hot om stämning och krav på en offentlig ursäkt av mig personligen samt att jag skulle avskedas.

Här minns jag – fortfarande helt nykter – hur ledsen jag blev över tidningens ursäkt som jag inte fick läsa innan tryck. Att ingen ansvarig hade läst min text innan publicering brydde jag mig inte om. Däremot deras ord om att det var en dålig satir. Det gjorde mig så ledsen att jag reagerade på mitt urgamla sätt. Att sluta äta. Att kasta saker. Att gråta. Att känna mig ”så där”. Så som jag aldrig mer vill må. För att det är för svart. För att inget kortison i världen kan täcka det kortisolraset.

"Linda Skugge är författare och skribent på Expressen Kultur. Bland hennes senaste böcker märks 'Ordentliga människor'."
Citera
2020-08-23, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Hon säger att hon själv bestämde sig för att hoppa av Aftonbladet.

Ett litet utsnitt ur Expressen-krönikan:

"Linda Skugge är författare och skribent på Expressen Kultur. Bland hennes senaste böcker märks 'Ordentliga människor'."

Ja, pga följderna av hobert-inlägget och hur AB (dvs högst troligt Karin Pettersson) hanterade det.
Citera
2020-08-23, 15:39
Medlem
vitvalens avatar
Jag repeterar kring Hobert-gate

Hon minns väl fortfarande första fingerpullet till The Cure som höjdpunkten i tillvaron men nu börjar hon undra om det inte var ett övergrepp ändå. Fortsättning följer...
Citera
2020-08-23, 15:52
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Ja, pga följderna av hobert-inlägget och hur AB (dvs högst troligt Karin Pettersson) hanterade det.
Självklart. Lite om den saken (det är en lång krönika):
Citat:
Sedan följde ett antal krissamtal som inte bara innehöll krav på att jag inte skulle uttala mig i branschmedia, samt rensa min Instagram från allt som hade med äppelmust och vältränade skinkor och annat som kunde reta upp den manliga regissören ännu mer och mynnade ut i ett hägrande ”uppföljningsmöte” och en önskan om att jag skulle sluta skriva ”så där personligt” och i stället mer ”kvällstidningsanpassade” krönikor. Lite mer kanelbullens dag. Samma dag som jag uppmanades att sluta skriva ”så där personligt” hörde det stora bokförlaget av sig och bad om/.../
Är det någon som vet vem Fellatiomannen hon nämner i texten är?
Citat:
Som om dramat inte räckte började jag anfäktas av fellatio guy som medan han befann sig ute på en segelbåt satte igång ett febrilt messande. Han som varit min allra största supporter i publiceringen av satiren. Om du lägger dig innebär det att en c-kändis är den som bestämmer över vad som får publiceras, hade han tidigare sagt. Vem äger texten? Vem är ansvarig utgivare, tidningen eller kändisarna? Får du inte vara helt fri i din konst kan du lika gärna lägga av. Men plötsligt krävde han att jag inte fick skriva om honom
Hon gillar nog att han darrar av skräck när han läser det där.
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2020-08-23 kl. 16:00.
Citera
2020-08-23, 15:59
Medlem
Retsinas avatar
Annat var det på 90 talet när hon knaprade MDMA och hängde på docklands.
Fast det har hon nog glömt den fina damen.
Citera
2020-08-23, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Annat var det på 90 talet när hon knaprade MDMA och hängde på docklands.
Fast det har hon nog glömt den fina damen.

Vadå annat? Hon var väl lika dryg på den tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in