2004-08-10, 09:36
Höstens stora catfight har precis dragit igång. I ena ringhörnan hittar vi givetvis Linda Skugge (ständigt denna Skugge), i den andra Maria Abrahamsson, ledarskribent på SvD. Abrahamsson gick ut stenhårt förra tisdagen med artikeln "Elitfeminister beter sig som män", där hon får stöd för sina teorier av Annica Dahlström, professor i histologi och neurobiologi. Avslutningen på artikeln slår alla rekord:
Citat:
Skugge kontrade med krönikan "Jag är antagligen hermafrodit" som i stora drag går ut på att jämföra Skugges egna små bröst med Abrahamssons förmodat stora dito. Abrahamssons svar kan läsas här. Sammanfattning:
Till sist, en kanske lite udda fråga, men när jag låg i Lund noterade jag att tjejerna som läste matematik som regel var mer plattbröstade än de som studerade t ex moderna språk. Var det en ren tillfällighet?
- Nej, det tror jag inte. Matematisk begåvning hör ihop med viss testosteronpåverkan under graviditeten, till denna graderade maskulinisering hör även mindre "fruktbarhet".
Förklarade Annica Dahlström, och gav mig anledning att fundera på varför jag i slutbetyg bara fick en tvåa i matte.
- Nej, det tror jag inte. Matematisk begåvning hör ihop med viss testosteronpåverkan under graviditeten, till denna graderade maskulinisering hör även mindre "fruktbarhet".
Förklarade Annica Dahlström, och gav mig anledning att fundera på varför jag i slutbetyg bara fick en tvåa i matte.
Citat:
Sansad nivå på debatten.
Rekordet i dumhet slår som vanligt Expressens feministkolumnist Linda Skugge. Försatt i vild extas av sitt egenhändigt framkallade utbrott skanderade hon i lördags: "Vi vill se, vi vill se Maria Abrahamsson visa pattarna! VISA PATTARNA!"
Visst vet jag att Skugge har betalt för att chocka Expressens läsare med ett tonläge som ständigt måste skruvas upp, och som man därför gör klokt i att slå dövörat till. Men den här gången väcker hennes rabiata utfall mer än vanligt obehagliga associationer. Alla som har sett filmen Anklagad med Jodie Foster i huvudrollen som Sarah minns säkert också att det var den råa hetsen, i filmen frampiskad av barbesökare, som drev på tre grabbar att turas om att våldta Sarah där hon låg fasthållen på ett flipperspel.
Visst vet jag att Skugge har betalt för att chocka Expressens läsare med ett tonläge som ständigt måste skruvas upp, och som man därför gör klokt i att slå dövörat till. Men den här gången väcker hennes rabiata utfall mer än vanligt obehagliga associationer. Alla som har sett filmen Anklagad med Jodie Foster i huvudrollen som Sarah minns säkert också att det var den råa hetsen, i filmen frampiskad av barbesökare, som drev på tre grabbar att turas om att våldta Sarah där hon låg fasthållen på ett flipperspel.