Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-29, 18:39
Medlem
Hej! är det möjligt att kolla upp Brotts Register på personer över nätet? eller måste man gå till polisen och begära ut den på sig själv eller är det möjligt att kolla upp via nätet? om det finns någon sida med offentliga brotts register

Vet dock inte om denna tråd ska ligga på Organiserad Brottslighet

MvH

2010-12-29, 20:08
Medlem
Rascalizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alimentaire
Hej! är det möjligt att kolla upp Brotts Register på personer över nätet?

MvH

Nej, du kommer inte att hitta folks "Brotts Register" på nätet.
2010-12-30, 00:00
Bannlyst
Det är bara den som är dömd själv som kan få ut sitt eget brottsregister.
2010-12-30, 00:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Painfree
Det är bara den som är dömd själv som kan få ut sitt eget brottsregister.

Det sägs väl att även personalchefer på kommunala och statliga verksamheter kan plocka ut sånt för att kontrollera folk som man har för avsikt att anställa.
Har själv sett massor med privata företag efterfråga utdrag ur brottsregister, men kommunala jobb verkar aldrig fråga. Antagligen för att dom löser det på egen hand?

Sen fifflas det lite med det. När jag fick min anställning - privat - så hade min chef kollat upp mig råkade han avslöja.

Har för övrigt alltid fått jobb som jag sökt privat, har cleant register. Däremot så fort jag söker kommunala eller statliga så får jag inte ens svar.
Börjar ana att dessa personaltomtar på något vis har tillgång även till misstänktregister - för misstänkt har jag varit hundratals gånger.
2010-12-30, 00:24
Medlem
Vukovics avatar
En arbetsgivare, oavsett om den är privat eller kommunal, kan aldrig kolla upp ditt belastningsregister ("brottsregister") på egen hand.
Det krävs att Du själv som privatperson begär ut handlingen från rikspolisstyrelsen i Kiruna. Det behövs t ex om du söker jobb och arbetsgivaren vill se det.
Söker du till polis eller officer etc så intygar du i din ansökan att du ställer dig positiv till att de gör en registerkontroll, då behöver du inte begära ut handlingarna själv.

Med andra ord, ingen annan (förutom polisen) kan kontrollera ditt belastningsregister på egen hand. Det krävs ditt tillstånd.
Och även när Polisen gör det så krävs det särskild auktorisation, om de ska slå på ditt personnummer för att se vad du blivit straffad för när du var 25 (och du idag t ex är 35). Det sker via ett speciellt internt datasystem som bara ett mindre andel poliser har tillgång till.

Aktuella efterlysningar, nyligen begågna brott etc kan poliser enklare kolla upp.
2010-12-30, 01:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vukovic
En arbetsgivare, oavsett om den är privat eller kommunal, kan aldrig kolla upp ditt belastningsregister ("brottsregister") på egen hand.
Det krävs att Du själv som privatperson begär ut handlingen från rikspolisstyrelsen i Kiruna. Det behövs t ex om du söker jobb och arbetsgivaren vill se det.
Söker du till polis eller officer etc så intygar du i din ansökan att du ställer dig positiv till att de gör en registerkontroll, då behöver du inte begära ut handlingarna själv.

Med andra ord, ingen annan (förutom polisen) kan kontrollera ditt belastningsregister på egen hand. Det krävs ditt tillstånd.
Och även när Polisen gör det så krävs det särskild auktorisation, om de ska slå på ditt personnummer för att se vad du blivit straffad för när du var 25 (och du idag t ex är 35). Det sker via ett speciellt internt datasystem som bara ett mindre andel poliser har tillgång till.

Aktuella efterlysningar, nyligen begågna brott etc kan poliser enklare kolla upp.

Det där stämmer givetvis, men jag får känslan av att det läcker - i alla fall till den sorts arbetsgivare som jag har. Kan inte sätta fingret på det, men det är känslan.
Möjligen lite foliehatt, men jag tycker att jag fått bra indikationer på den saken.
2010-12-30, 02:30
Medlem
Dom ville ha ett utdrag från mitt belastningsregister när jag sökte mitt arbete (offentliga sektorn), jag lämnade aldrig in något och dom har inte frågat igen. Kanske hade tur, men men man vet ju aldrig.
2013-02-23, 18:15
Medlem
YoDudes avatar
Säg att man blir dömt för tex. sexuellt ofredande, kan det efterhand försvinna/tas bort från ditt brottsregister?
Jag har inte gjort något, jag svär ^^
2013-02-23, 18:24
Medlem
TommyTurbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YoDude
Säg att man blir dömt för tex. sexuellt ofredande, kan det efterhand försvinna/tas bort från ditt brottsregister?
Jag har inte gjort något, jag svär ^^
Ja. Alla anteckningar försvinner förr eller senare.
Citat:
Ursprungligen postat av Lag (1998:620) om belastningsregister
16 § En uppgift i registret ska gallras
1. om en överrätt genom dom eller beslut frikänt den registrerade för den åtalade gärningen,
2. om en domstol efter resning har meddelat dom eller beslut som avses i 1,
3. om dom, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot har undanröjts,
4. om överrätt har upphävt ett beslut om förvandlingsstraff för böter,
5. om åklagares beslut att meddela åtalsunderlåtelse har återkallats,
6. om kontaktförbud eller tillträdesförbud har upphävts, eller
7. när den registrerade har avlidit. Lag (2011:492).

17 § Utöver vad som följer av 16 § ska uppgifter om
1. fängelse- eller förvandlingsstraff för böter gallras tio år efter frigivningen,
2. fängelsestraff som ska anses helt verkställt genom tidigare frihetsberövande eller från vilket någon genom beslut om nåd helt har befriats gallras tio år efter domen eller beslutet,
3. fängelsestraff som har fallit bort enligt 35 kap. 8 eller 9 § brottsbalken eller förvandlingsstraff för böter som har fallit bort enligt 18 eller 21 § bötesverkställighetslagen (1979:189) gallras fem år efter det att straffet föll bort,
4. skyddstillsyn eller villkorlig dom gallras

a) tio år efter domen eller beslutet, eller
b) fem år efter domen eller beslutet, om uppgiften avser en person som var under 18 år vid tidpunkten för brottet eller brotten,

5. sluten ungdomsvård gallras tio år efter det att påföljden helt verkställts,
6. ungdomsvård eller överlämnande till vård enligt lagen (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall gallras

b) fem år efter domen eller beslutet, om uppgiften avser en person som var under 18 år vid tidpunkten för brottet eller brotten,

7. överlämnande till rättspsykiatrisk vård gallras tio år efter utskrivningen,
8. ungdomstjänst gallras

9. böter gallras fem år efter domen, beslutet eller godkännandet av strafföreläggandet eller föreläggandet av ordningsbot,
10. att någon enligt 30 kap. 6 § brottsbalken har förklarats fri från påföljd gallras

11. åklagares beslut att inte åtala för brott gallras

a) tio år efter beslutet, eller
b) tre år efter beslutet, om uppgiften avser en person som var under 18 år vid tidpunkten för brottet,

12. beslut om kontaktförbud gallras tio år efter beslutet, och
13. beslut om tillträdesförbud gallras fem år efter beslutet. Lag (2011:492).
2013-02-24, 12:01
Medlem
TKD_1337s avatar
Det finns en stor tråd om brottsregister i delforumet Juridik. Ta dina frågor där.

Låser denna. /MOD

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in