• 1
  • 2
2010-12-29, 17:15
Medlem
Okey, så jag vill i princip ha flera shell-sessioner öppna samtidigt men inte behöva öppna tex flera ssh anslutningar till samma server.

Ta emacs som exempel, där kan du mycket enkelt ha flera filer öppnade samtidigt, se dom samtidigt och enkelt växla mellan dom.

Förstår att den här funktionen antagligen finns någonstans, tror inte jag kan vara ensam om att tycka det är irriterande att öppna nya sessioner hela tiden..

Jag kör ubuntu 10.10 på servern, Windows 7 på desktop.
(programmet "screen" var nästan rätt, men det kan inte visa flera shells samtidigt?)

Några idéer?
Citera
2010-12-29, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av net4all
Några idéer?

KDE har ju 'konsole' som låter dig ha flera 'tabade' (som i firefox) sessioner öppna samtidigt.
Finns också 'mrxvt' som skall göra det.
Citera
2010-12-29, 17:55
Medlem
Alfaslangs avatar
Du kan ha varit inne på rätt spår med screen redan.

Du kan t.ex. dela den aktuella vyn horisontellt med Ctrl+a S (OBS! Stort S) eller vertikalt med Ctrl+a | (pipe)

Därefter kan du hoppa mellan dem med Ctrl+a Tab och starta nya skal med Ctrl+a c

Kanske inte vad du var ute efter, men man vet aldrig.
Citera
2010-12-29, 18:30
Medlem
Jag rekommenderar Terminator för ändamålet. Det är en underbart smidig och välfungerande terminal-emulator som även har tabs.

http://en.wikipedia.org/wiki/Termina...minal_emulator)
http://software.jessies.org/terminator/

Konsole som nämnts ovan fungerar säkert också, men KDE-program utanför KDE brukar ju dra med sig en massa dynga vid installation.
Citera
2010-12-29, 18:33
Medlem
glootus avatar
Låter verkligen som natt det är gnuscreen du ska lära dig. Jag är en novis på screen än så länge. Har inte börjat pilla med delade vyer än. Kolla lite djupare på screen så ska du nog hitta funktionerna du är ute efter.

Ett tips är att kolla in hardstatus. Det gör att du kan få upp en list med alla screens du har igång, ungefär som aktivitetsbaren i windows.
Citera
2010-12-29, 19:03
Medlem
Alfaslang slog huvudet på spiken med screen, måste missat den delen i man pages..

frinken: Hade varit fint om jag körde linux på desktop-datorn
81er: Nästan, men verkar inte kunna se flera flikar samtidigt?

glootu: Hardstatus var ett mycket bra tips!

Tack för hjälpen!
Citera
2010-12-29, 20:25
Medlem
psykotiskpsykiatrikers avatar
tmux finns också som alternativ till screen. Finns en del fördelar framför screen, kika in det på http://tmux.sourceforge.net/
Citera
2010-12-29, 20:35
Medlem
boppaloozs avatar
Ett sätt är att installera cygwin på desktopen, och starta den X11-server som ingår i den. Sen kan du logga in på servern med ssh antingen med t.ex putty eller ett cygwin-shell och sätta $DISPLAY till din desktop och köra så många xterm du vill på servern, alla kommer upp i varsitt fönster på desktopen.
Citera
2010-12-29, 22:04
Medlem
Ska kolla lite på tmux, har ju inte hunnit lära mig screen än så blir ju inte svårt att byta.

Cygwin känns lite overkill för det här, men tack ändå.
Citera
2010-12-30, 03:24
Medlem
R.W.Cheeses avatar
När du skriver att du behöver flera sessioner öppna tänker jag som andra att du ska använda en terminal med tabbfunktion (ctrl+shift+t i gnome-terminal). Men för att hålla sig i samma shell använder jag alltid POSIX kommandona för jobbkontroll (job control, sök i Bash's manual):
  • Ctrl-Z för att pausa och lägga aktuell "process" i bakgrunden,
  • jobs för att lista jobb och deras status,
  • bg [jobb-ID] för att återuppta körning av valt jobb i bakgrunden,
  • fg [jobb-ID] för att göra synligt och fortsätta köra valt jobb.

Sjysst att kunna integrera i sina småskript dessutom

Edit:
Ksh (OpenBSD) vill att man använder ett procenttecken innan jobb-ID, annars tolkas $1 som process-ID. Det undviker jag genom följande i mitt loginskript:
Citat:
alias j='jobs'
f(){
fg %$1
}
b(){
bg %$1
}
Senast redigerad av R.W.Cheese 2010-12-30 kl. 03:40.
Citera
2010-12-30, 13:29
Medlem
R.W.Cheeses avatar
Det är såklart också möjligt att starta subskal, kör bash så vips börjar du på nytt. Jobben i föräldraskalet stannar nog upp, och vad jag vet går det inte att byta mellan skal i samma terminal på samma sätt som med jobb i samma skal. Ctrl-D stänger aktuellt skal, om det är det sista så stängs terminalen/tabben. sudo su är bra om man måste göra mycket som root ett tag (men undvik att lämna su-skal öppna i onödan).
Citera
2010-12-30, 16:58
Medlem
Jo, det ungefär så jag har gjort förut, men då har du problemet att du inte kan se vad som händer i dom andra skalen.

Jag kör ofta "interaktiva" program eller servrar där jag vill kunna se resultaten hela tiden.
Därför duger inte riktigt tabb-baserade lösningar heller eftersom du inte ser dom andra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in