2010-12-29, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
http://jp.dk/indland/krimi/article2290365.ece

http://jp.dk/indland/krimi/article2290630.ece

"Tung beväpning" (vad det nu skulle innebära) behövs knappast om syftet är att mörda så många som möjligt.
Fast det uppenbara syftet var nog att utrota hela arbetsstaben på tidningen. Mycket skrämmande scenario.

Var syftet bara att bära vapen hade man inte haft ljuddämpare.
Citera
2010-12-29, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vet inte om det är en myt eller inte men det sägs ju också att de som gått från att vara kanske närmast icke-troende till att bli radikala är de absolut värsta också. Vilket väl kan säga gör "våra" västerländska terrorister än farligare än de som växt upp i områden där det krig pågår som de vill hämnas för. De här terroristerna har ju själva aldrig blivit utsatta för något annan än att få full försörjning från väst utan litar bara på klipp som de sett på Youtube.

De flesta i väst tycks rekryteras från andra generationens muslimer, de är ofta välutbildade med jobb och familj. De radikaliseras, till skillnad mot föräldrarna som ibland kommer från kaosländer.

Det stämmer som du säger att konvertiter ofta blir radikala, men såvitt jag vet är det ytterst sällsynt att de går så långt som till att utföra terroristattacker. I alla fall än så länge, vi har vår svenske Lennart, eller Abu Usama el Swede som han kallar sig, som sitter och drömmer om att bli martyr. Han är väl förmodligen psykiskt sjuk.
( http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8319645.ab )
Citera
2010-12-29, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Northling
Fast det uppenbara syftet var nog att utrota hela arbetsstaben på tidningen. Mycket skrämmande scenario.

Var syftet bara att bära vapen hade man inte haft ljuddämpare.
Tanken var förmodligen att först binda fast offren för att sedan avrätta en efter en.
Citera
2010-12-29, 20:43
Medlem
air-frances avatar
Anmärkningsvärt hur få attentat som genomförs med ett "lyckat" resultat i västvärlden.
Hur jävla svårt ska det vara att hålla gruppen tight, kommunicera krypterat/anonymt och i koder som gör det omöjligt för utomstående att förstå vad som är på gång?

Jävla pajasar.

Med det sagt så vill jag ge credd till SÄPO och annan underättelsetjänst som faktiskt förhindrade att något hände.
Citera
2010-12-29, 20:43
Medlem
Citat:
Tanken var förmodligen att först binda fast offren för att sedan avrätta en efter en.
Utförandet är jag inte säker på. Men varenda person i byggnaden hade utan tvekan blivit ihjälskjuten.
Citera
2010-12-29, 20:45
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Utförandet är jag inte säker på. Men varenda person i byggnaden hade utan tvekan blivit ihjälskjuten.

Hur vet DU det?
Citera
2010-12-29, 20:45
Medlem
Citat:
Förmodligen tog de inte med sig "plastic-strips" av misstag.
Citera
2010-12-29, 20:46
Medlem
Wittgensteins avatar
De gripna fanns alltså på Säpos terroristlista, enligt Aftonbladet. Det börjar kanske bli dags för våra kvällstidningar att kartlägga och hänga ut alla muslimer på den där listan, precis som man gjorde med "nynazisterna" en gång i tiden. Jag vill veta om jag bor granne med en galen terrorist.
Citera
2010-12-29, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Hur vet DU det?
Kan du inte läsa? Det sa jag nyss. Använder man ljuddämpare är det en självklart slutsats. Använder man det är det inte för att hota. Utan att döda så många som möjligt med största diskretion.

Citat:
Förmodligen tog de inte med sig "plastic-strips" av misstag.
Ah. Då är det ju inte helt orimligt som du skrev.
Citera
2010-12-29, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
De gripna fanns alltså på Säpos terroristlista, enligt Aftonbladet. Det börjar kanske bli dags för våra kvällstidningar att kartlägga och hänga ut alla muslimer på den där listan, precis som man gjorde med "nynazisterna" en gång i tiden. Jag vill veta om jag bor granne med en galen terrorist.

Det är skillnad på extremister och extremister. I medians värld och i politikens värld alltså. Dessa terrorister är ingenting annat än vilsna unga män som lever i utanförskap. Offer för den svenska främlingsfientligheten. Dom skulle aldrig någonsin hängas ut i media.
Citera
2010-12-29, 20:55
Medlem
Plastic stripsen tycker jag tyder på att man även förberedde sig på en eventuell gisslansituation.
Citera
2010-12-29, 20:56
Medlem
är chilenare men jag har bott i sverige så länge jag minns, känner mig svenks. Satt och tittade på chilenska nyheter och där snackade dom skit mer eller mindre om säpo, och dom hyllade Danmarks PET, hade inte tänkt på det men fan va oschysst av säpo att inte gripa dom om dom visste att dom höll på att planera detta, det som var så pinsamt var att dom svenska säpo personerna sa att dom vet om att det bor cirka 200 personer med såna här ider i sverige, men varför gripper dom inte dom. i chile undrade man varför svenska jurnalister inte stormar in i mosken och intervjuar folk, dom kanske hittar en eller annat scoop där.

folk runt om i världen börjar lyfta ögonbrynnen när dom ser hur regeringen sköter detta. pinsam stämpel vi börjar få ute i världen, regeringen borde börja stor städa. till en början kolla upp alla muslimer det är väl inte så svårt.
Senast redigerad av Friscos 2010-12-29 kl. 21:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in