2010-12-29, 19:58
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det börjar kännas angeläget att få reda på vari den "tunga" beväpningen bestod. Var det granatgevär? Granatkastare? Salvpjäser eller vad?

Jag har ingen konkret källa, men tror det handlade om automatvapen, typ UZI eller liknande med tillhörande ljuddämpare, tror CNN skrev om det här: http://www.cnn.com/2010/WORLD/europe...sts/index.html
Citera
2010-12-29, 19:59
Medlem
Feedthedamnhorses avatar
Och det viktigaste att diskutera är skillnaden mellan "svenskar" och "svenska medborgare" i en artikel?
Tror ni inte att resten ut av världen har tillräckligt med hjärna för att kunna första att det handlar om islamistiska fundamentalister? Bara svenskar skulle bry sig så mycket. Jag sitter bara här och skakar för rädslan, tanken om hur nära min familj, mina systrar och min mor detta kunde ha hänt. Jag är besviken och känner att jag saknar stöd från mitt broderland
Citera
2010-12-29, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Getenn
Självklart var det ett terrordåd som planerades.

"Svenskarna" tillhörde ju de 200 våldsbejakande extrema islamisterna, från SÄPOs rapport.

Säpo uppgraderade risken för en terrorattack i början av oktober. Det verkar överensstämma med hur länge de haft de skäggiga männen under uppsikt, eller snarare hur länge de känt till planerna.

Säpo har nog bra koll på de 200 dårarna. Faran är betydligt värre med de som inte finns under uppsikt, som bombaraben på Drottninggatan.
Det är omöjligt att hålla koll på de 100.000-tals muslimer som idag inte är terroristbenägna - för att kunna följa hur de istället ansluter till terroristlägret på samma sätt som Taimour gjorde. Han tippade över ganska snabbt för att ansluta sig till radikal islam. Terrorister rekryteras från moderata muslimer - de föds inte färdiga med helskägg i bergen, i en grotta tillsammans med en get att sätta på.
Citera
2010-12-29, 20:07
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Säpo uppgraderade risken för en terrorattack i början av oktober. Det verkar överensstämma med hur länge de haft de skäggiga männen under uppsikt, eller snarare hur länge de känt till planerna.

Säpo har nog bra koll på de 200 dårarna. Faran är betydligt värre med de som inte finns under uppsikt, som bombaraben på Drottninggatan.
Det är omöjligt att hålla koll på de 100.000-tals muslimer som idag inte är terroristbenägna - för att kunna följa hur de istället ansluter till terroristlägret på samma sätt som Taimour gjorde. Han tippade över ganska snabbt för att ansluta sig till radikal islam. Terrorister rekryteras från moderata muslimer - de föds inte färdiga med helskägg i bergen, i en grotta tillsammans med en get att sätta på.

Att säpo skulle missat en sådan radikal som Taimour håller jag för helt uteslutet.
Citera
2010-12-29, 20:09
Medlem
Man undrar ju om det var bl a detta man fick "varningar" om från fångar i Irak innan jul?
Det skulle väl till någon terroroffensiv mot bl a Europe under julhelgerna enligt dem?
Citera
2010-12-29, 20:10
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta

Vet inte om det är en myt eller inte men det sägs ju också att de som gått från att vara kanske närmast icke-troende till att bli radikala är de absolut värsta också. Vilket väl kan säga gör "våra" västerländska terrorister än farligare än de som växt upp i områden där det krig pågår som de vill hämnas för. De här terroristerna har ju själva aldrig blivit utsatta för något annan än att få full försörjning från väst utan litar bara på klipp som de sett på Youtube.
Citera
2010-12-29, 20:10
Medlem
Sälklubbarns avatar
Har inte hunnit läsa allt ännu, men är det bara en slump att terroristerna var på väg till Jyllandsposten samma dag som kronprins Frederik skulle dit, eller har man bekräftat nåt samband?
Citera
2010-12-29, 20:15
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Det måste vara rätt svårt för Säpo att ha koll på alla dessa, så man blir faktiskt lite imponerad. Säpo har ca 1000 anställda. Det tråkiga är att rätt många hundra av dessa numera är uppbundna på att följa muslimerna i vårt land, istället för att t.ex. ägna sig åt organiserad brottslighet och motorcykelgäng.

Följden blir alltså att det blir "fritt fram" för övrig omstörtande brottslighet att frodas. Ännu ett "tack" till mångkulturen...
Citera
2010-12-29, 20:21
Medlem
Amen va fan. Jag vill veta vilka terroristerna är. Inte läsa vad en massa foliehattar och rasister har att säga. Är det verkligen inte någon som vet något?
Citera
2010-12-29, 20:29
Medlem
cheeffs avatar
Men era nötter! Man får tro och spekulera i vad dessa personer har för kopplingar till för olika organisationer. Men att spekulera i 9/11 har fan inte med ämnet att göra.
/Mod
Citera
2010-12-29, 20:34
Medlem
densistasovjets avatar
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ha...an_5836749.svd

Någon som vet vem det är?
Citera
2010-12-29, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det börjar kännas angeläget att få reda på vari den "tunga" beväpningen bestod. Var det granatgevär? Granatkastare? Salvpjäser eller vad?
Citat:
Der er i forbindelse med anholdelserne i Danmark gennemført ransagninger, hvorunder der blandt andet er beslaglagt plastic-strips, der kan anvendes som håndjern, samt en maskinpistol med tilhørende lyddæmper og skarp ammunition.
http://jp.dk/indland/krimi/article2290365.ece

Citat:
Lars Erslev Andersen, seniorforsker ved Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS), hæfter sig blandet andet ved, at informationerne fra PET er så konkrete og detaljerede.

Det slår ham også, at det afværgede terrorforsøg har lighedspunkter med terrorangrebet i Mumbai i 2008, hvor flere terrorister blandt andet skød løs omkring sig på et stort hotel.

”Det var den taktik, som man benyttede sig af i Mumbai ved den store massakre i 2008. Flere var indblandet med flere våben. Men teknikken er den samme,” siger Lars Erslev Andersen til TV 2 News.

http://jp.dk/indland/krimi/article2290630.ece

"Tung beväpning" (vad det nu skulle innebära) behövs knappast om syftet är att mörda så många som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in