2010-12-29, 09:57
Medlem
Hej!

Nu är det så att idag fick jag syn på farsans nordea konto och såg att hans privata pensionssparande låg på 350k från början, men hade det här året sjunkit till 260k fast de hade sagt att pengarna skulle tripplas hos de.. Är det rätt att göra det här? 90.000 kronor i förlust är inte lite, vill dessutom att farsgubben ska ha det lyckligt när han snart går i pension..

Ska man göra något åt detta eller är det helt lagligt?
Citera
2010-12-29, 10:29
Medlem
Hur snart går han i pension?
Citera
2010-12-29, 10:43
Medlem
Just nu är han 48 - alltså 17 år.
Citera
2010-12-29, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ginhev
Hej!

Nu är det så att idag fick jag syn på farsans nordea konto och såg att hans privata pensionssparande låg på 350k från början, men hade det här året sjunkit till 260k fast de hade sagt att pengarna skulle tripplas hos de.. Är det rätt att göra det här? 90.000 kronor i förlust är inte lite, vill dessutom att farsgubben ska ha det lyckligt när han snart går i pension..

Ja, varför skulle de inte få göra så? Banken är bara ansvarig för rådgivningen.
Det ska väldigt mycket till för att en bank ska bli fälld för usel rådgivning.
De slutgiltiga placeringsbesluten och allt ekonomiskt ansvar ligger hos din far.

Du och din farsa kan ju kolla igenom hur pengarna är placerade.
35% back är ett fantastiskt dåligt resultat. Låter som att pengarna är placerade i slutet på 2008, precis innan raset.
Citera
2010-12-29, 16:06
Medlem
Oj. En bank som garanterar att pengarna tripplas!!!

Ska nog flytta mina pengar till Nordea.

Kan det inte vara så att ni båda förstår det svenska språket dåligt och missförstod vad banken sa? Inte för att det är kriminellt att vara dum.
Citera
2010-12-29, 17:59
Medlem
Pengarna är väl helt eller delvis placerade i aktiefonder antar jag. Då är det inte mycket att göra, någonstans i det finstilta har han troligen skrivit på att han är medveten om riskerna.

För övrigt är sparande i pensionsförsäkring den sämsta placering jag gjort genom tiderna. Avgifterna och allmänt dåliga förvaltare (Länsförsäkringar) har gjort att ett vanligt bankkonto hade slagit avkastningen med råge. Att man dessutom ska betala högre skatt (inget jobbskatteavdrag) vid uttaget av pengarna, gör det ännu surare.
Citera
2010-12-29, 19:15
Medlem
Är nästan nyfiken på att få veta vilka fonder pengarna är placerade i som har gett så extremt dåligt resultat?
Citera
2010-12-29, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ginhev
Hej!

Jag törs garantera att ingen på banken någonsin sagt att pengarnas värde skulle tripplas, förhoppningsvis hör du själv hur det låter. 300% i avkastning är så att säga en ganska rejäl vinst.

Istället för att gräma dig över din fars taskiga sinne för affärer kan du lära dig något, ha alltid koll på ditt sparande.

Självklart har Nordea handlat enligt lagen och du kommer inte tjäna ett öre på att "göra något åt det här", om du inte syftar på att omplacera pengarna. Ha dock i åtanke att det är många fonder som tappat i värde jämfört med 1-2år sedan och att det nu börjat vända.
Citera
2010-12-29, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Att man dessutom ska betala högre skatt (inget jobbskatteavdrag) vid uttaget av pengarna, gör det ännu surare.

Jag tar för givet att du har ganska många år kvar till pension och kan därför inte låta bli att fråga hur du kan vara så säker på att du kommer få betala mer i skatt? Dessutom pensionssparar du väl inte i ips om du inte betalar statlig skatt?
Citera
2010-12-30, 21:21
Medlem
300% avkastning på pengarna till och med pensionsdagen känns närmre verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in