Finns säker längre tillbaka i tråden....
Men, jag är ny när det gäller surströmming, som jag har förstått så vinner det på lite lagring.
Har två burkar från förra året kvar, tänker att de är ok. Men hur länge kan man lagra burkar och hur lång tid är för länge?
Ätit 10-15 år gamla burkar som stått i kyl.
Surströmming vinner inte på att lagras för dom blir mjuka o pösiga
Hej,
Jag har provat surströmming en gång för många år sedan. Den serverades på klassisk vis på tunnbröd, mos (?) etc. Den luktade inget och smakade väldigt salt. Provar mer än gärna igen.
Tack
/Lu
Senast redigerad av Luthera 2025-08-05 kl. 10:08.
Har aldrig ätit surströmming innan men har länge velat testa det.
Jag gillar nästan all mat jag testat så är inte alls orolig över smaken, mest lukten jag fruktar över.
Nu så har jag äntligen blivit medbjuden till en surströmmingsfest!
Hur ska jag lägga upp allt för att få en så bra smakupplevelse som möjligt? Räkna bort nubbe då det inte kommer finnas där då det är 1-2 tidigare alkoholister med.
Fantastiskt gott med surströmming och jag har redan ätit det 5 gånger i år.
Jag tycker tom att det inte ens behövs tillbehör, utan jag äter hela fiskarna efter jag tagit ut inälvorna.
Till en surströmmingsfest behöver man dock rejält med brännvin, minst en 10 nubbar per skalle, gärna mer. På surströmmingsfesten förra helgen drack jag en 20 nubbar och spydde ner mig, men det var bra kul ändå.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!