2024-03-15, 20:14
Medlem
448s avatar
Ett knep o öppna burkarna utan spray är lägga dom frysen så dom blir nollgradiga eller nära

Annars i en spann med vatten o öppna under ytan
Citera
2024-04-19, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Ett knep o öppna burkarna utan spray är lägga dom frysen så dom blir nollgradiga eller nära

Annars i en spann med vatten o öppna under ytan

Jag öppnar burken under vatten. Jag öppnade en fjolårsburk förra veckan. Första gången jag åt surisar i år och det var himmelskt gott! Det har varit så svårt att få tag i burkar de senaste åren så jag som brukar ha ett litet lager burkar har fått ransonera. Nu har jag bara en stackars burk kvar och den ska ätas vid något högtidligt tillfälle framöver.
Citera
2024-04-19, 11:51
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LitenSynvilla
Jag öppnar burken under vatten. Jag öppnade en fjolårsburk förra veckan. Första gången jag åt surisar i år och det var himmelskt gott! Det har varit så svårt att få tag i burkar de senaste åren så jag som brukar ha ett litet lager burkar har fått ransonera. Nu har jag bara en stackars burk kvar och den ska ätas vid något högtidligt tillfälle framöver.

Nån som testat finhacka surströmming, och blanda med gräddfilen löken mm
Ser inte vitsen med att hålla allt separat förutom potatisen
Lika bra att få balansen direkt

Nä jag är ingen surströmming ätare men visst kan man köra 1 gång pr år bara för traditionen och sällskapet skull som gillar det. De går ner fast motvilligt, smaka mest salt
Citera
2024-04-19, 19:56
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren

Nä jag är ingen surströmming ätare men visst kan man köra 1 gång pr år bara för traditionen och sällskapet skull som gillar det. De går ner fast motvilligt, smaka mest salt

Ne skall vara iaf hyfsat hela bitar i mjukt tunnbröd.
Det är det som är grejen men man kan klippa ned fileerna

Däremot kan man ha surströmming som krydda som i jansonsfresetelse och då kan man köra nån/en file i mixer och hälla i en gratäng som jansonsfrestelse för smaken.

Surströmingsfileer kan man hälla över i en glasburk o förvara i kylen i många månader om man sköter hyginen rätt.
Rena tassar,burk,pincett har man special flavour krydda länge
Citera
2024-04-20, 10:14
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ne skall vara iaf hyfsat hela bitar i mjukt tunnbröd.
Det är det som är grejen men man kan klippa ned fileerna

Däremot kan man ha surströmming som krydda som i jansonsfresetelse och då kan man köra nån/en file i mixer och hälla i en gratäng som jansonsfrestelse för smaken.

Surströmingsfileer kan man hälla över i en glasburk o förvara i kylen i många månader om man sköter hyginen rätt.
Rena tassar,burk,pincett har man special flavour krydda länge

Okej. Varje gång jag ser en sån där konservburk så undrar jag ochså varför man inte sköljer av fisken med allt innanmäte och hyffsat rengör och tar bort lite salt ? Spadet kan du ju ändå använda att reglera sälta (samt sila det först kanske) med gaffelmosad potatis

Ingen som mixat all fisk med spad och sen reducerat ner det med kokning till en buljong eller snarare fond ? Umami liksom fisksås ?

Intressant med jansson frestelse.. Jag har aldrig testat surströmming filer till det eller spad. Hur stor andel surströmmingfisk eller spad rekommenderar du till resten av ansjovisen, skarpsillen el ansjoviskryddad sill ?

Dock har jag kört makrill i tomatsås minus tomatsåsen och sardeller, sardiner och ansjovis blandat
Citera
2024-04-20, 10:36
Medlem
Sladdarens avatar
Liver King (lik Jan Emanuel) äter surströmming som en viking

https://www.youtube.com/shorts/LWa6oU8LGLE
Citera
2024-04-20, 11:57
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:

skulle tro att gräddfilen tar över så smaken av surströmming försviner i ett sådant läge. det ska vara lite av varje ingridjens även potatis i en hårt tunnbröds klämma enligt mig men alla gör ju olika. En surströmming kan man dela på 3 eller 4 bitar skulle jag säga annars blir de för små.
Citera
2024-04-20, 18:31
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
skulle tro att gräddfilen tar över så smaken av surströmming försviner i ett sådant läge. det ska vara lite av varje ingridjens även potatis i en hårt tunnbröds klämma enligt mig men alla gör ju olika. En surströmming kan man dela på 3 eller 4 bitar skulle jag säga annars blir de för små.

Om int annat så är de ju väldigt lös i köttet så allt blir bara smet i en röra som får står sig ett tag
Citera
2024-04-20, 19:26
Medlem
448s avatar
Kan tänka mig att surströmmingsältan funkar på frisk fin sallad me grönt,gurka o tomat

Snittar av vittbröd/tunnbröd me lite sallad o en liten bit surströmming.

Surströmingskebab med sallad istället för lök/pottis

Typ gräddfil som dipp och ostbricka till.

Lyxigare surströmmingskiva

Ska fan testa på en ung näbbgäddebrud med skarpt luktsinne
Citera
2024-04-21, 07:20
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Kan tänka mig att surströmmingsältan funkar på frisk fin sallad me grönt,gurka o tomat

Snittar av vittbröd/tunnbröd me lite sallad o en liten bit surströmming.

Surströmingskebab med sallad istället för lök/pottis

Typ gräddfil som dipp och ostbricka till.

Lyxigare surströmmingskiva

Ska fan testa på en ung näbbgäddebrud med skarpt luktsinne

Hehe lätt roligt med näbbgäddebrud ? Vad betyder det ? :-) Eller är det näbbgädda ?

Ja tillbehören är ju oftast fräscha och uppfriskande som tomat gräddfil så salladsblad gurka, lök såklart borde ju inte gå fel heller .. Osten kan man nog skippa tror jag
Senast redigerad av Sladdaren 2024-04-21 kl. 07:23.
Citera
2024-04-21, 10:21
Medlem
448s avatar
Citat:
Hehe lätt roligt med näbbgäddebrud ? Vad betyder det ? :-) Eller är det näbbgädda ?

Ja tillbehören är ju oftast fräscha och uppfriskande som tomat gräddfil så salladsblad gurka, lök såklart borde ju inte gå fel heller .. Osten kan man nog skippa tror jag

Näbbgädda är typ parishilton prinssessa , surströmming är big nono 🤕
Citera
2024-07-05, 21:47
Medlem
KarlKatts avatar
Finns säker längre tillbaka i tråden....
Men, jag är ny när det gäller surströmming, som jag har förstått så vinner det på lite lagring.
Har två burkar från förra året kvar, tänker att de är ok. Men hur länge kan man lagra burkar och hur lång tid är för länge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in