2017-08-17, 14:44
Medlem
Jessigirlies avatar
Hej
Jag fick höra av en kille, att en svälld burk surströmming är bara mer "lagrad" kan det stämma?
Jag hittade en toksvälld gammal konserv på gården. Visserligen utomhus, men går den att käka?
Troligen stått där flera flera år btw
Citera
2017-08-17, 20:06
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jessigirlie
Hej
Jag fick höra av en kille, att en svälld burk surströmming är bara mer "lagrad" kan det stämma?
Jag hittade en toksvälld gammal konserv på gården. Visserligen utomhus, men går den att käka?

Nej. Den går inte att äta. Eller jo. Om du vill bli sjuk eller dö.
Citera
2017-08-17, 22:38
Medlem
Jessigirlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Nej. Den går inte att äta. Eller jo. Om du vill bli sjuk eller dö.
Jaha då hittade han bara på då...
Han sa det var många som ville ha lagrad surströmming 😂
Jag kanske ska försöka få bort den då, lite rädd den smäller o sprutar spad på mig bara.
Kan man flytta en sån under sommaren utan risk? Den har bara stått där hur länge som helst ju
Citera
2017-08-18, 08:49
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Jaha då hittade han bara på då...
Han sa det var många som ville ha lagrad surströmming 😂
Jag kanske ska försöka få bort den då, lite rädd den smäller o sprutar spad på mig bara.
Kan man flytta en sån under sommaren utan risk? Den har bara stått där hur länge som helst ju

Man kan absolut äta en svälld burk, men inte om den stått i flera år och, som jag förstår dig, inte heller i kylskåp.
Citera
2017-08-18, 09:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Hej
1. Jag fick höra av en kille, att en svälld burk surströmming är bara mer "lagrad" kan det stämma?

2. Jag hittade en toksvälld gammal konserv på gården. Visserligen utomhus, men går den att käka?
1. Ja och nej. Har med förvaring att göra. Ifall burken lagras i en jämn och låg temperatur så håller den i många år, i vissa fall upp till 15!

Det som förändras med tiden är framför allt konsistensen. Den blir faktiskt mjällare med tiden. Till en viss punkt förstås. Risken vid allt för lång förvaring är att man står där med "surströmmingsgröt".

Hur som helst. Eftersom det handlar om jäsning och inte förruttnelse så bör sillen inte på något sätt bli giftig eller full med skadliga bakterier ifall burken är intakt och det inte kommer in något syre.

2. "Går" gör det ju. Men som jag skrev tidigare så är det nog ingen större kulinarisk upplevelse .

~Paul~
Citera
2017-08-19, 07:33
Medlem
pelviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Ja och nej. Har med förvaring att göra. Ifall burken lagras i en jämn och låg temperatur så håller den i många år, i vissa fall upp till 15!

Det som förändras med tiden är framför allt konsistensen. Den blir faktiskt mjällare med tiden. Till en viss punkt förstås. Risken vid allt för lång förvaring är att man står där med "surströmmingsgröt".

Hur som helst. Eftersom det handlar om jäsning och inte förruttnelse så bör sillen inte på något sätt bli giftig eller full med skadliga bakterier ifall burken är intakt och det inte kommer in något syre.

2. "Går" gör det ju. Men som jag skrev tidigare så är det nog ingen större kulinarisk upplevelse .

~Paul~

Jag brukar spara minst en burk varje år som man öppnar för "skojs" skull efter 1-5 år för att kolla/smaka/jämföra. I enstaka fall så är fisken t o m bättre än premiäråret men oftast, precis som du säger, rena gröten efter 2år. På youtube finns en film när de öppnar och äter 25 år gammal surströmming som legat ute i takfoten på ett hus om jag minns rätt. Lite småkul
Citera
2017-08-19, 10:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelvis
öppnar och äter 25 år gammal surströmming som legat ute i takfoten på ett hus om jag minns rätt. Lite småkul
Hehe, låter som ett kul projekt .

~Paul~
Citera
2017-08-19, 16:43
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Man kan absolut äta en svälld burk, men inte om den stått i flera år och, som jag förstår dig, inte heller i kylskåp.

Ettårssvällda burkar är toppen och en smakhöjdare!

Tvåårssvällda burkar, då har strömmingen börjat lösa upp sig och är ingen höjdare.

Treårssvälld - Ej prövat. Någon annan som har?
Citera
2017-08-20, 20:26
Medlem
pelviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Ettårssvällda burkar är toppen och en smakhöjdare!

Tvåårssvällda burkar, då har strömmingen börjat lösa upp sig och är ingen höjdare.

Treårssvälld - Ej prövat. Någon annan som har?

Jag har provat många ggr och den äldsta burken har varit 5 år men då är det oftast gröt.
3-4 års burkar kan ibland vara bra men sällan. Jag skulle tro att ca 10% klarar sig så länge utan att bli sörja. Oftast är det bara smaken som är bättre men konsistensen sämre. Av de få burkar som klarar sig så är oftast fisken nästan kolsyrad när det gått för länge. De liksom klarar sig i form av fisk tills de möter tungan och då nästan upplöses direkt. Men gott är det
Citera
2017-08-20, 22:41
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelvis
Jag har provat många ggr och den äldsta burken har varit 5 år men då är det oftast gröt.
3-4 års burkar kan ibland vara bra men sällan. Jag skulle tro att ca 10% klarar sig så länge utan att bli sörja. Oftast är det bara smaken som är bättre men konsistensen sämre. Av de få burkar som klarar sig så är oftast fisken nästan kolsyrad när det gått för länge. De liksom klarar sig i form av fisk tills de möter tungan och då nästan upplöses direkt. Men gott är det

Tack! Mycket intressant att höra!
Citera
2017-08-24, 17:25
Medlem
pelviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Tack! Mycket intressant att höra!

Jag har två burkar från 2011 i kylen, ska nog öppna en idag. Fick ett plötsligt surströmmingsug, om inget annat får man väl dricka innehållet direkt ur burken 😂
Citera
2017-08-26, 13:19
Medlem
Conams avatar
Igår sänkte vi ett par burkar Oscars, för att aldrig har provat förut så tyckte jag väl att lukten var väl inget att bry sig om, smaken... ja inte kommer ja väl att springa benen av mig för att få tag på en burk, men nog går väl nån strömming ner alltid!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in