2010-12-28, 21:07
Medlem
rovmuns avatar
Jag har en vän som drev ett VVS-företag i Stockholm tills byggkrisen i början av 90-talet, företaget gick i konkurs han hade skatteskulder på runt 250K, efter det har allt gått utför. Han har levt på existensminimum. Arbetat svart och dragit på sig flera skulder och struntat i och betalt även fast kornfogden och inkasso varit på honom.

Han hade ingen aning hur mycket skulder han hade men han trodde det rörde sig om om runt en halv miljon med all ränta och allt, för några veckor sen så kollade vi upp honom på ratsit då stog det att det bara fanns 2 st betalningsanmärkningar. På summa betalningsanmärkningar var det ca 14 tusen och på Summa skuldsaldo ca 17 tusen.

Visar ratsit alla skulder eller kan det finnas flera eller hur kan det komma sig att han trodde 500k?

Om jag skulle hjälpa honom att betala dessa 17 tusen skulle han bli skuldfri och kunna leva ett hyfsat normalt liv då?

Finns det något sätt att hjälpa honom eller är han körd, han fyller 50 nästa år?
Citera
2010-12-28, 21:18
Bannlyst
Nej. bara det som ligger hos kronohoran tror jag.
Hade skuld på 170k till volvia, kollade ratsit och där stod det 1700, vilket va en skuld för att jag åkte moped utan hjälm o körkort när jag var yngre. Ringde krono o dom sa att allt stämmer, senare kom min skuld från volvia till krono o vips såg jag mina skulder på ratsit också.
Citera
2010-12-28, 21:20
Medlem
rovmuns avatar
skatteskulden på 250k är från 90-talet, borde väl gått till kfm?
Citera
2010-12-28, 21:49
Medlem
Skulderna kanske hamnade på företaget och inte hos honom personligen?
Citera
2010-12-28, 22:38
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Skulderna kanske hamnade på företaget och inte hos honom personligen?

Nu var det en enskild firma, så det hamnade tyvärr på honom personligen.

Försvinner verkligen skulder?
Citera
2010-12-28, 22:52
Medlem
starlightcams avatar
Använder inte ratsit själv, men har en kompis som gör det ofta. han har nämnt att skulder som förfallit till fogden hamnar där men att övriga skulder inte syns. Vet dock ej om han har tolkat informationen rätt.
Citera
2010-12-28, 23:17
Medlem
Whiteliess avatar
Det är väl bara att ringa Skatteverket? Men eftersom han bara ligger 17k back hos fogden, har han ens utmätning då på lön?
Citera
2010-12-29, 02:58
Medlem
TinTims avatar
Kolla https://www.minuc.se/ med, tycker den är mycket mer utförlig. Kan göra en egenkoll gratis en gång per år.
Citera
2010-12-29, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
skatteskulden på 250k är från 90-talet, borde väl gått till kfm?

Om skulden uppkom på 90-talet är den med största säkerhet preskriberad, tror att det brukar ta fem år och sen blir skatteskulder preskriberade.
Citera
2010-12-29, 18:12
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitelies
Det är väl bara att ringa Skatteverket? Men eftersom han bara ligger 17k back hos fogden, har han ens utmätning då på lön?

Problemet är att han har inte brytts sig om att ta kontakt och varit rädd för att de ska komma ihåg alla skulder. Han har ingen lön för tillfället eftersom han påstår att kfm tar all lön om han arbetar.

Han säger att flera har försökt kontakta honom genom åren men han har hållit sig undan.

Kan det bli värre om man börjar gräva och kolla upp detta på skatteverket och kronofogdmyndigheten?
Citera
2010-12-29, 18:44
Medlem
Whiteliess avatar
Vad kan bli värre, med tanke på hur han lever sitt liv?

Skatteverket/fogden glömmer inte bort skulder - antingen finns de eller så är de preskriberade. Ring och fråga hur det står till...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in