2010-12-28, 21:07
Medlem
rovmuns avatar
Jag har en vn som drev ett VVS-fretag i Stockholm tills byggkrisen i brjan av 90-talet, fretaget gick i konkurs han hade skatteskulder p runt 250K, efter det har allt gtt utfr. Han har levt p existensminimum. Arbetat svart och dragit p sig flera skulder och struntat i och betalt ven fast kornfogden och inkasso varit p honom.

Han hade ingen aning hur mycket skulder han hade men han trodde det rrde sig om om runt en halv miljon med all rnta och allt, fr ngra veckor sen s kollade vi upp honom p ratsit d stog det att det bara fanns 2 st betalningsanmrkningar. P summa betalningsanmrkningar var det ca 14 tusen och p Summa skuldsaldo ca 17 tusen.

Visar ratsit alla skulder eller kan det finnas flera eller hur kan det komma sig att han trodde 500k?

Om jag skulle hjlpa honom att betala dessa 17 tusen skulle han bli skuldfri och kunna leva ett hyfsat normalt liv d?

Finns det ngot stt att hjlpa honom eller r han krd, han fyller 50 nsta r?
Citera
2010-12-28, 21:18
Bannlyst
Nej. bara det som ligger hos kronohoran tror jag.
Hade skuld p 170k till volvia, kollade ratsit och dr stod det 1700, vilket va en skuld fr att jag kte moped utan hjlm o krkort nr jag var yngre. Ringde krono o dom sa att allt stmmer, senare kom min skuld frn volvia till krono o vips sg jag mina skulder p ratsit ocks.
Citera
2010-12-28, 21:20
Medlem
rovmuns avatar
skatteskulden p 250k r frn 90-talet, borde vl gtt till kfm?
Citera
2010-12-28, 21:49
Medlem
Skulderna kanske hamnade p fretaget och inte hos honom personligen?
Citera
2010-12-28, 22:38
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Skulderna kanske hamnade p fretaget och inte hos honom personligen?

Nu var det en enskild firma, s det hamnade tyvrr p honom personligen.

Frsvinner verkligen skulder?
Citera
2010-12-28, 22:52
Medlem
starlightcams avatar
Anvnder inte ratsit sjlv, men har en kompis som gr det ofta. han har nmnt att skulder som frfallit till fogden hamnar dr men att vriga skulder inte syns. Vet dock ej om han har tolkat informationen rtt.
Citera
2010-12-28, 23:17
Medlem
Whiteliess avatar
Det r vl bara att ringa Skatteverket? Men eftersom han bara ligger 17k back hos fogden, har han ens utmtning d p ln?
Citera
2010-12-29, 02:58
Medlem
TinTims avatar
Kolla https://www.minuc.se/ med, tycker den r mycket mer utfrlig. Kan gra en egenkoll gratis en gng per r.
Citera
2010-12-29, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
skatteskulden p 250k r frn 90-talet, borde vl gtt till kfm?

Om skulden uppkom p 90-talet r den med strsta skerhet preskriberad, tror att det brukar ta fem r och sen blir skatteskulder preskriberade.
Citera
2010-12-29, 18:12
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitelies
Det r vl bara att ringa Skatteverket? Men eftersom han bara ligger 17k back hos fogden, har han ens utmtning d p ln?

Problemet r att han har inte brytts sig om att ta kontakt och varit rdd fr att de ska komma ihg alla skulder. Han har ingen ln fr tillfllet eftersom han pstr att kfm tar all ln om han arbetar.

Han sger att flera har frskt kontakta honom genom ren men han har hllit sig undan.

Kan det bli vrre om man brjar grva och kolla upp detta p skatteverket och kronofogdmyndigheten?
Citera
2010-12-29, 18:44
Medlem
Whiteliess avatar
Vad kan bli vrre, med tanke p hur han lever sitt liv?

Skatteverket/fogden glmmer inte bort skulder - antingen finns de eller s r de preskriberade. Ring och frga hur det str till...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in