Citat:
Ursprungligen postat av Benares
Vad jag funderar p ibland, och som oroar mig. Det r att vi gr till vra 9 till 5 jobb, fem dagar i veckan fram tills pensionen. Under den hr tiden, som r den bsta s umgs vi med folk som vi tvingas att ha att gra med, och vi tvingas att koncentrera oss p vrt arbete. Men kanske inte ens speciellt gillar mnniskorna eller det som man sysslar med.
Sen nr man kommer hem s ska man kka, stda, ja frst ska man ka hem, och sen till jobbet osv.
Vad blir kvar egentligen? De flesta tittar nog p TV hemma. Man r trtt, hur mycket och hur vettigt kan man egentligen gra? Jag tycker mnniskor verkar tillbakabildas. Nr de var 18 var de uttriktade, nr de r 25 s lyssnar de inte ens p musik lngre, och knappast ny musik. De r inte intresserade av vetenskap, politik eller vad det nu kan vara. Man har brjat d i ngon mening.
Jag tycker det r deprimerande. r det vad livet skulle g ut p? Jobba bort sin bsta tid, och sen aldrig lra sig ngot nytt?
Hela livet frsvinner ju i opersonligt jobbande och TV-tittande. Varje dag r ju livet i miniatyr. Men hur mnga tnker s?
Du kan ju testa att sga upp dig frn ditt jobb och kasta ut TVen, datorn ocks nr du r i farten. Sen kan du sitta och lyssna p musik som du gillar och filosofera ver meningen med livet. Stdar och ter gr du dremot inte. Det tar ju upp s mycket tid.
Bidraget du nu fr rcker vl knappt till hyran s oroa dig inte ver huset som frekvent behver repareras.
Eftersom du tycker att alla borde vara intresserade av (lt mig citera) "vetenskap, politik eller vad det nu kan vara". S tittar du bara p kunskapskanalen och "vetenskapens vrld" p TVen du inte lngre har kvar. P samma stt lser du bara "Vetenskap & humaniora" delen p flashback med din dator du inte heller lngre har kvar. Detta gr du eftersom du inte lngre har rd med din prenumeration av "Forskning och Framsteg".
G ven p krogen med kompisarna och frsk kpa dricka fr pengar du inte har, gr sedan samma sak med mat d du blir hungrig fast du inte har lust att ta. Du anser ju som sagt att de som tar upp fr mycket av din tid.
Du firar inte jul eller fdelsedagar d du inte gillar att samhllet i stor stt krver att du deltar vid dessa hndelser.
Sedan kan du skriva om hur mycket bttre ditt liv r n oss andra som har trkiga 9-5 jobb. Jag kan garantera dig att du kommer hamna p "heta mnen" med en sdan trd. Skapa trden grna i fel forum del precis som du har gjort med vissa av de andra trdar du skapat.
PS. Jag r ett stort fan av dina inlgg, de ger mig s mycket lycka. Vilket r hur bra som helst d jag r hedonist. Jag skojar inte, varje gng jag knner mig nere lser jag dina inlgg och vips s blir jag p bra humr. Jag vet inte vilken sjukdom du har eftersom man inte kan vara helt frisk fr att skriva de inlgg du gr men snlla
SNLLA ta inte din medicin...