2010-12-28, 19:46
Medlem
drugstyles avatar
Hej!

Jag lg inatt och funderade p en tanke om tiden. Tidsrytmen och uppfattningen av denna. Kan det vara s att i sjlva verket, s r det bara en inbillning av att tiden gr snabbt. Faktum r att hjrnan skapar sig en uppfattning om att tiden gr snabbt, kontra sakta beroende p vad du gr och vart du befinner dig. Den biologiska tiden r ju alltid densamma.

Kan det vara s att den tiden som vi sjlva skapar oss, allts den mnskliga tiden endast upplevs att den gr snabbare n vad den i sjlva verket gr och den biologiska tiden frblir densamma alltid. I och med detta s upplever vi att tiden knns kortare n vad den i sjlva verket r.

Lt sga att du tnker dig tillbaka, ett minne av en varm sommardag du minns vl. Kanske fr 6 mnader sedan vilket egentligen r en lng tid. Du skapar dig sjlv en uppfattning om att det inte r s jttelnge sedan eftersom hjrnan minns tillbaka minnet som om det vore igr.

Ytterligare ett exempel. Du sitter hemma hos mormor p julmiddag och knner att du har flera timmar av ddtid framfr dig. I ett annat lge sitter du vid datorn och mr verlag vldigt bra. Skillnaden mellan dessa handlingar r att i det frstnmnda lget knns tiden vldigt lngsam medan i det sistnmnda uppfattas den som fort passerande. I sjlva verket r den biologiska tiden alltid densamma.

Vad har ni fr funderingar kring detta?

Mvh
Citera
2010-12-28, 23:51
Medlem
LightClouds avatar
Ibland.
Citera
2010-12-29, 07:29
Medlem
LightClouds avatar
Ingen som hade intressanta tankar kring detta.

Min personliga sikt r snarlik med det vi pratar om en hel del i verkligheten. Den biologiska tiden r alltid den samma, oavsett. Den mnskliga tiden r dock nog ngot mer t en inbillning eller en sorts illusion som kan uppfattas bde som fort frbrukad kontra lngsamt. Frvisso existerar den mnskliga tiden oavsett, och den r likt den biologiska tiden en bestmd rytm och r inget som gr att frndra. ven ifall den kan upplevas som obefintligt s r det nog bara en tanke som sger att tiden gr snabbt.

Till exempel d s ifall du har kul glmmer du bort tiden och drmed knns det som att den passerar fortare n ifall du sitter och tnker p hur mnga timmar du har framfr dig att dda.

r fr trtt fr att fortstta prata. Kommer inte fram till ngot vettigt.
Citera
2010-12-29, 08:23
Medlem
Nog har du rtt att man kan uppleva att tiden gr olika fort i olika situationer.

Det ingr vl nstan i allmnbildningen att tiden gr snabbare nr man har roligt.

Det r dock intressant att tiden gr s jvla segt nr man vntar p bussen men nr du sedan sitter p bussen minns du att det inte alls tog s lng tid fr bussen att komma.

Tur det, tnk om man skulle minnas all denna sega vntan man har varje dag. Det skulle bli deprimerande...
Citera
2010-12-29, 19:12
Medlem
jag funderade p om tiden ens existerade eller var en illusion frut, tog reda p att det r en fysisk lag som beror p en relativ hastighet. skulle man ka frn jorden i halva ljusets hastighet s skulle tiden p rymdskeppet g hlften s fort framt relativt till jordens
Citera
2010-12-30, 09:29
Bannlyst
Vad jag funderar p ibland, och som oroar mig. Det r att vi gr till vra 9 till 5 jobb, fem dagar i veckan fram tills pensionen. Under den hr tiden, som r den bsta s umgs vi med folk som vi tvingas att ha att gra med, och vi tvingas att koncentrera oss p vrt arbete. Men kanske inte ens speciellt gillar mnniskorna eller det som man sysslar med.
Sen nr man kommer hem s ska man kka, stda, ja frst ska man ka hem, och sen till jobbet osv.

Vad blir kvar egentligen? De flesta tittar nog p TV hemma. Man r trtt, hur mycket och hur vettigt kan man egentligen gra? Jag tycker mnniskor verkar tillbakabildas. Nr de var 18 var de uttriktade, nr de r 25 s lyssnar de inte ens p musik lngre, och knappast ny musik. De r inte intresserade av vetenskap, politik eller vad det nu kan vara. Man har brjat d i ngon mening.
Jag tycker det r deprimerande. r det vad livet skulle g ut p? Jobba bort sin bsta tid, och sen aldrig lra sig ngot nytt?

Hela livet frsvinner ju i opersonligt jobbande och TV-tittande. Varje dag r ju livet i miniatyr. Men hur mnga tnker s?
Citera
2010-12-31, 04:59
Medlem
FaderKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benares
Vad jag funderar p ibland, och som oroar mig. Det r att vi gr till vra 9 till 5 jobb, fem dagar i veckan fram tills pensionen. Under den hr tiden, som r den bsta s umgs vi med folk som vi tvingas att ha att gra med, och vi tvingas att koncentrera oss p vrt arbete. Men kanske inte ens speciellt gillar mnniskorna eller det som man sysslar med.
Sen nr man kommer hem s ska man kka, stda, ja frst ska man ka hem, och sen till jobbet osv.

Vad blir kvar egentligen? De flesta tittar nog p TV hemma. Man r trtt, hur mycket och hur vettigt kan man egentligen gra? Jag tycker mnniskor verkar tillbakabildas. Nr de var 18 var de uttriktade, nr de r 25 s lyssnar de inte ens p musik lngre, och knappast ny musik. De r inte intresserade av vetenskap, politik eller vad det nu kan vara. Man har brjat d i ngon mening.
Jag tycker det r deprimerande. r det vad livet skulle g ut p? Jobba bort sin bsta tid, och sen aldrig lra sig ngot nytt?

Hela livet frsvinner ju i opersonligt jobbande och TV-tittande. Varje dag r ju livet i miniatyr. Men hur mnga tnker s?

Jag...
Citera
2011-01-02, 00:31
Medlem
LightClouds avatar
Citat:

Faktum r att du har rtt. Dessutom tror jag att alla frr eller senare brjar reflektera ver innebrden utav det du sger, men ingen tar tag i det i och med att mnga r rdda fr frndring eller nya saker. Livet r ju det du har, du har en chans och efter att den chansen r frbrukad r du en siffra. Om 200 r kommer ingen komma ihg dig. Det du ser med dina gon r bara en vrld, frutom det s existerar ingenting. Nr du sluter dina gon r du endast fast i ditt eget psyke, men utver det existerar ingenting. Ingenting r relevant p s vis, men det r nd ngot. Livet r trots allt det enda vi vet, men frgan om varfr man inte gr ngot vettigare utav sin TID r det svrt att komma underfund med. Allts s hller jag med dig p punkterna du nmner och jag tnker liknande av vad du gr, men dock s fr det en att bli mentalt instabil att gra det med.
Citera
2011-01-02, 09:47
Medlem
Citat:

Du kan ju testa att sga upp dig frn ditt jobb och kasta ut TVen, datorn ocks nr du r i farten. Sen kan du sitta och lyssna p musik som du gillar och filosofera ver meningen med livet. Stdar och ter gr du dremot inte. Det tar ju upp s mycket tid.

Bidraget du nu fr rcker vl knappt till hyran s oroa dig inte ver huset som frekvent behver repareras.

Eftersom du tycker att alla borde vara intresserade av (lt mig citera) "vetenskap, politik eller vad det nu kan vara". S tittar du bara p kunskapskanalen och "vetenskapens vrld" p TVen du inte lngre har kvar. P samma stt lser du bara "Vetenskap & humaniora" delen p flashback med din dator du inte heller lngre har kvar. Detta gr du eftersom du inte lngre har rd med din prenumeration av "Forskning och Framsteg".

G ven p krogen med kompisarna och frsk kpa dricka fr pengar du inte har, gr sedan samma sak med mat d du blir hungrig fast du inte har lust att ta. Du anser ju som sagt att de som tar upp fr mycket av din tid.

Du firar inte jul eller fdelsedagar d du inte gillar att samhllet i stor stt krver att du deltar vid dessa hndelser.

Sedan kan du skriva om hur mycket bttre ditt liv r n oss andra som har trkiga 9-5 jobb. Jag kan garantera dig att du kommer hamna p "heta mnen" med en sdan trd. Skapa trden grna i fel forum del precis som du har gjort med vissa av de andra trdar du skapat.

PS. Jag r ett stort fan av dina inlgg, de ger mig s mycket lycka. Vilket r hur bra som helst d jag r hedonist. Jag skojar inte, varje gng jag knner mig nere lser jag dina inlgg och vips s blir jag p bra humr. Jag vet inte vilken sjukdom du har eftersom man inte kan vara helt frisk fr att skriva de inlgg du gr men snlla SNLLA ta inte din medicin...
Senast redigerad av vinas003 2011-01-02 kl. 10:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in