Flashback bygger pepparkakshus!
2010-12-28, 14:54
Medlem
bozze4evigts avatar
Hej

Tänkte bolla lite idéer med er här som kan.

Jobbar på en byggfirma. Ca 30 anställda, byggnation, el, måleri, kakel.

Vi har skaffat nya fina lagerlokaler. Min idé är att kunna införa en smart grej för att kolla lagerstatus på vad som finns i lokalerna, vad gäller material och verktyg.

Streckkodhistorian är inte aktuellt.

Skulle behöva ett program eller om man ska göra det i ett excelark (?), där man fyller i vad man har hämtat ut på lagret, och den nya lagerstatusen uppdateras. En funktion skulle även vara att man ska kunna kolla lagerstatus via nätet. Eftersom lagret är placerat vid kontoret, men vi har hela Sverige som arbetsplats ska man inte behöva åka till lagret för att veta om det finns färg eller kakel där, utan kolla detta på internet istället för att hämta ut nytt hos leverantörerna.

Har ni några idéer om hur man går vidare?
Citera
2010-12-28, 15:04
Medlem
Jonny666s avatar
Låter väldigt tungt att köra det i Excel, du måste kolla på något affärssystem typ GARP, AS400, HARMONEY eller liknande.
Citera
2010-12-28, 15:12
Medlem
Der_Richters avatar
Det är knappast nödvändigt att installera en stordatormiljö som AS/400.

Det låter bättre med en web-applikation som använder en lokal databas, exempelvisen enkel servermaskin med Windows Server som står lokalt på lagret, sedan kan man ha en web-frontend till detta som man kan ansluta till.

Faktum är att några av de studenter jag föreläst för på universitet brukar få göra sådana här lösningar som C-arbeten... Gjorde då iaf.

Om du vill ha möjlighet att komma i kontakt med någon utbildningsinstitution som jag har kontakter med kan jag hjälpa... PM:a.

En större firma i branschen, exempelvis den där jag arbetar, tar ganska stora pengar för ett sånt här system med drift. Studenter gör det gratis, vilket vi också utnyttjar ibland
Citera
2010-12-28, 15:32
Medlem
En enkel lösning är FileMaker då kan du bygga en databas som lagrar all data, du kan använda filemaker för att ansluta mot databasen eller ansluta via web med filemakers inbyggda webpublicering.
Citera
2010-12-28, 15:38
Moderator
Protons avatar
Windows -> ÖDIT /Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in