2010-12-28, 04:35
Medlem
Solaris avatar
Min bror älskar world of warcraft. Därför bestämde jag mig för att köpa honom ett account till honom i julklapp. Vi valde tillsammans ut ett på blocket.se, som var "grymt" enligt honom själv, med fina drakar och demoner eller vad fan det nu är man har.

Sedan tog jag kontakt med säljaren via skype och bestämde ett rimligt pris och betalningssätt. Han vägrade att ge ut någon information om accountet innan han såg pengarna på sitt konto och efter jag läst på lite om hur det hela fungerade kunde jag inte klandra honom.

Efter ett par dagar chattade (jag drygade bara ut på det hela för att försöka tyda om det var en reko kille) så bestämmer vi oss för att genomföra köpet via PayPal. Sagt och gjort skickar jag över 1500kr till hans konto och får ett email tillbaka som bevisar att jag skickat pengarna. Så långt är allt frid och fröjd..

Nu hävdar han att han glömt bort sitt PayPal lösenord och bara måste ta "retrieve password lol" men i samma stund får jag ytterliggare ett mail som bekräftar att köparen har accepterat pengarna.
Jag frågar honom såklart vad fan det är frågan om varpå han försvinner från skype och har inte synts till sedan dess... detta var den 23/12.

Jag har hört av mig till PayPal både via mail och telefon men det är fan som att prata med en vägg..

Jag har killens skype, hotmailadress han använde sig av på PayPal samt annonsen på blocket.
Finns det något jag kan göra? Antar att det är kört att fixa tillbaka pengarna om jag inte hittar den lilla pissråttan

Om det finna NÅGOT sätt, vad som helst, att få tag på hans adress eller liknande så jag kan skrämma upp honom lite får ni gärna pm:a mig.

Förövrigt så fattar jag också att det är idioti att köpa saker på detta sätt men det finns inte mycket att göra åt nu så roliga oneliners, om att jag får skylla mig själv, klarar jag mig utan.
Citera
2010-12-28, 04:43
Bannlyst
Kan inte bidra mycket till situationen men för att förhindra detta till nästa gång: Ta reda på hans namn, kolla upp de på ratsit osv så vet du ju hans adress på förhand
Citera
2010-12-28, 04:52
Medlem
Solaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ponni
Kan inte bidra mycket till situationen men för att förhindra detta till nästa gång: Ta reda på hans namn, kolla upp de på ratsit osv så vet du ju hans adress på förhand

Aldrig mer! Här kommer annonsen förresten så ingen annan blir lurad:
http://www.blocket.se/arjeplog/WTS_G....htm?ca=22&w=3
Citera
2010-12-28, 04:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ponni

+1. Om du måste genomföra en affär på det här viset så ta först reda på vem personen i fråga är, gärna även vilka hans familjemedlemmar är och kolla upp så att uppgifterna som du får stämmer genom att fråga en hel del innan köpet, ringa upp numrerna som han/hon ger dig och kolla upp dem på siter som ratsit till exempel.

OnT: "Anyhow, If you're interested please add me at;
SKPE: brilletryne1 or brill90yo(one for irl one for gaming)
Or
email me at: stefan_oo @hotmail.com
Dont ADD to msn, I'm never there!"

Vad sägs om att vi, Flashback, tar kontakt med killen och utger oss för att vara potentiella köpare och försöker att ta reda på vem den här killen verkligen är? Det får inte vara för uppenbart bara.
Senast redigerad av EastMovement 2010-12-28 kl. 04:56.
Citera
2010-12-28, 04:58
Bannlyst
Inget på ratsit. ring blocket.
Citera
2010-12-28, 05:06
Medlem
Millediablos avatar
Det finns 2 personer med det namnet i Sverige enligt ratsit, 1 bor i Gävle och den andre bor i Tensta. Ålder är 19 respektive 20 år. Om det är någon av dom vet jag vilken av dom jag skulle börja med att kolla upp I annonsen säger sig killen bo i Norge, vet ej om det finns ratsit där? Chattade du på svenska eller engelska med honom, har du otur är det denna http://www.floridamugshots.us/Arrest...sorio_4566142/

Jag sökte på namnet på blocket Stefan Osorio
Senast redigerad av Millediablo 2010-12-28 kl. 05:09.
Citera
2010-12-28, 05:07
Medlem
Phantom042s avatar
Ring Blocket och förklara. De har hans personuppgifter och allt. Dock tror jag att du måste polisanmäla för att få ut något av det, men det är det värt så skadas inte andra av det heller och ungjäveln lär sig en läxa.
Eftersom han verkar vara en blatte som bor i Norge kan det bli lite svårt det här. Hade det varit en svensk så hade du bara kunnat kolla upp på ratsit och fått adress och problemet hade varit lättlöst nu..
Citera
2010-12-28, 05:08
Medlem
Solaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastMovement
+1. Om du måste genomföra en affär på det här viset så ta först reda på vem personen i fråga är, gärna även vilka hans familjemedlemmar är och kolla upp så att uppgifterna som du får stämmer genom att fråga en hel del innan köpet, ringa upp numrerna som han/hon ger dig och kolla upp dem på siter som ratsit till exempel.

Japp, nästa gång ska det lekas detektiv innan några pengar flyttas runt..

Citat:
OnT: "Anyhow, If you're interested please add me at;
SKPE: brilletryne1 or brill90yo(one for irl one for gaming)
Or
email me at: stefan_oo @hotmail.com
Dont ADD to msn, I'm never there!"

Vad sägs om att vi, Flashback, tar kontakt med killen och utger oss för att vara potentiella köpare och försöker att ta reda på vem den här killen verkligen är? Det får inte vara för uppenbart bara.

Ja har redan skapat ett fakekonto men ingen lycka so far. Tänker fan inte ge mig innan någon sorts hämnd. Stör mig något så fruktansvärt mycket att finniga småglin kommer undan med sådant här!
Citera
2010-12-28, 05:11
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlaashBaack
Inget på ratsit. ring blocket.
Vilket namn sökte du på?
Citera
2010-12-28, 05:13
Medlem
Solaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Det finns 2 personer med det namnet i Sverige enligt ratsit, 1 bor i Gävle och den andre bor i Tensta. Ålder är 19 respektive 20 år. Om det är någon av dom vet jag vilken av dom jag skulle börja med att kolla upp I annonsen säger sig killen bo i Norge, vet ej om det finns ratsit där? Chattade du på svenska eller engelska med honom, har du otur är det denna http://www.floridamugshots.us/Arrest...sorio_4566142/

Jag sökte på namnet på blocket Stefan Osorio

Endast på engelska men kan garantera att han är från Sverige,Norge eller iaf att nordiskt land så han stavade fel på exakt sådana saker som han förväntas stava fel på.. nu babblar jag kanske bara men det kändes iaf som om han svar svensk eller norska haha^^

Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Ring Blocket och förklara. De har hans personuppgifter och allt. Dock tror jag att du måste polisanmäla för att få ut något av det, men det är det värt så skadas inte andra av det heller och ungjäveln lär sig en läxa.
Eftersom han verkar vara en blatte som bor i Norge kan det bli lite svårt det här. Hade det varit en svensk så hade du bara kunnat kolla upp på ratsit och fått adress och problemet hade varit lättlöst nu..

Alright! Ska erkänna att jag inte läst igenom deras avtal. Har man några som helst säkerheter där?
Citera
2010-12-28, 05:15
Medlem
Bergsmyntans avatar
Fan va otroligt dålig stil att göra sådär, och det är ju tyvärr sånt som händer väldigt ofta. I vanliga fall finns det nog inte så mycket att göra åt saken när sådant inträffar, men iochmed att du har lite kontaktuppgifter om honom så finns det ett litet hopp om att någon lär honom en rejäl läxa.

Hoppas du/ni får tag i den lilla skitungen som ligger bakom det hela. Lycka till
Citera
2010-12-28, 05:29
Bannlyst
Förstår hur förbanna du måste vara, det var inte dig han lura det var din lillebror!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in