2010-12-27, 20:44
Medlem
Hur utförs egentligen hängning via strypning?

Det jag menar är vad som på engelska kallas för "partial hanging", d.v.s. att man bara använder en del av kroppens tyngd för att strypa/hänga sig, och att t.ex. fötterna eller knäa fortfarande kan ha kontakt med golvet.

Så som jag funderar, borde det vara så att man, med hjälp av vikten, långsamt stryper lufttillförsen till huvudet. Man kan alltså andas, även om det känns tungt och blir tyngre ju längre tiden går. Efter ett tag, borde man ju tuppa av och då borde det per automatik bli så att det läggs mer tyngd på repet, vilket skär av lufttillförseln helt och hållet och då fullbordar hängningen.

Eller har jag missat något?
2010-12-27, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie76
Hur utförs egentligen hängning via strypning?

Det jag menar är vad som på engelska kallas för "partial hanging", d.v.s. att man bara använder en del av kroppens tyngd för att strypa/hänga sig, och att t.ex. fötterna eller knäa fortfarande kan ha kontakt med golvet.

Så som jag funderar, borde det vara så att man, med hjälp av vikten, långsamt stryper lufttillförsen till huvudet. Man kan alltså andas, även om det känns tungt och blir tyngre ju längre tiden går. Efter ett tag, borde man ju tuppa av och då borde det per automatik bli så att det läggs mer tyngd på repet, vilket skär av lufttillförseln helt och hållet och då fullbordar hängningen.

Eller har jag missat något?
Du måste mena blodtillförseln till huvudet, spelar ju ingen roll om du kan andas eller ej, när du hänger dig själv så täpper du till blodtillförseln till hjärnan. Det är därför det går så snabbt.

Tror inte att en partial hanging är mindre effektiv än en vanlig. Tror inte det behövs så mycket vikt i snaran för att täppa till helt.
2010-12-27, 20:47
Medlem
piratkaptens avatar
Nej, du har inte missat något. Om du sett filmen på han som gjorde det live här på fb så var det så han gick tillväga.

..Men gör det för guds skull inte..
2010-12-27, 21:00
Medlem
gethundens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepptanz
Du måste mena blodtillförseln till huvudet, spelar ju ingen roll om du kan andas eller ej, när du hänger dig själv så täpper du till blodtillförseln till hjärnan. Det är därför det går så snabbt.

Tror inte att en partial hanging är mindre effektiv än en vanlig. Tror inte det behövs så mycket vikt i snaran för att täppa till helt.

Är tveksam till att svara, vet inte i vilket syfte du vill veta.

Men vid en "vanlig" hängning knäcker du nacken vid fallet och alla nervbanor mellan kropp och huvud bryts = en omedelbar död. (kan liknas vid att få huvudet avhugget)

Det andra (partial) är mer strypning än hängning.

Så nu vet du vid nästa tenta.
2010-12-27, 21:15
Bannlyst
Vid "självmordshängningar" stryper man blodflödet till hjärnan. Det är väl det som du beskriver som "partial hanging". Vissa sexlekar använder samma metodik. Exempelvis "hängde" sig medlemmar ur Baader-Meinhof ligan från ett element.

Kort sagt hänger man inte folk för att luftventilationen ska upphöra. Det är antingen det jag beskev ovan, eller att man öppnar en lucka i golvet och (den avrättade) faller ner och bryter nacken.
Senast redigerad av krigsmat 2010-12-27 kl. 21:18.
2010-12-28, 17:50
Medlem
Men visst borde det väl vara så att även om blodtillförseln till huvudet inte är avskuren helt och hållet (utan man kan fortfarande andas, om än med motstånd), så borde man väl efter en stund tappa medvetandet?
2010-12-29, 04:35
Bannlyst
Citat:
Men visst borde det väl vara så att även om blodtillförseln till huvudet inte är avskuren helt och hållet (utan man kan fortfarande andas, om än med motstånd), så borde man väl efter en stund tappa medvetandet?

Jo. Det är samma som med bergsbestigare som klättrar högt. Även om det finns syre på 8000 meters höjd, bör man ändå ha syrgas för att inte tuppa av.
2011-01-23, 22:35
Medlem
Jag har försökt igen ett par gånger denna veckan. Tidigare mer som "övningsförsök" för att se hur det känns och om det känns tryggt eller inte (vilket det gjorde).

I kväll försökte jag faktiskt mest för att kunna sova eftersom jag hade hoppas på att jag skulle svimma av, men jag har aldrig dragit det så långt. Jag har gjort en speciell (läs enkel) snara som släpper tag så fort där inte är tryck. Men jag vet inte hur långt jag kan dra det. Visst borde man helt sonika tuppa av efter ett tag, utan att man får några men?
2011-01-23, 23:30
Medlem
Trinnits avatar
Citat:
Jag har försökt igen ett par gånger denna veckan. Tidigare mer som "övningsförsök" för att se hur det känns och om det känns tryggt eller inte (vilket det gjorde).

I kväll försökte jag faktiskt mest för att kunna sova eftersom jag hade hoppas på att jag skulle svimma av, men jag har aldrig dragit det så långt. Jag har gjort en speciell (läs enkel) snara som släpper tag så fort där inte är tryck. Men jag vet inte hur långt jag kan dra det. Visst borde man helt sonika tuppa av efter ett tag, utan att man får några men?

Lägg av med det. Att hjärnan går utan syre kan alltid leda till men, det är aldrig nyttigt. Jag skulle inte heller lita på att snaran verkligen släpper.

Är du självmordsbenägen på riktigt- sök hjälp. Jag tolkar det som att du inte är det, men jag känner mig osäker på om jag har tolkat ditt inlägg rätt, och vill vara tydlig med tanke på tidigare händelser på FB. Det finns hjälp att få, saker och ting kan alltid bli bättre. Ett självmord förstör inte bara livet för dig utan även för vänner och anhöriga. Det är ett fegt och ovärdigt slut på livet.

Är du bara nyfiken så för all del läs, men låt bli att experimentera med det, både för din egen och omgivningens skull. Det är en jävligt onödig sak att dö eller hjärnskadas av något bara för att man "ville testa".
2011-01-24, 00:16
Medlem
Eliza CTs avatar
Varje gång blodtillförseln till hjärnan minskas så blir det hjärnskador som inte går tillbaka.
Jag kan bara avråda dej från alla sådana här försök då du aldrig kan vara säker på att klara dej utan skador.
Verkar väldigt knepigt att du vill svimma, somna mm..och tror det ska fungera så med en snara. Varje gång du "svimmar" har du fått syrebrist.
Vad som händer kan vara att någon anhörig hittar dej medvetslös och svårt hjärnskadad och du hamnar i en sjukhussäng ett antal år. Vilket innebär katetrar, blöja och sondmatning.

F.ö. passar detta ämne inte bra vad gäller - medicin och hälsa. Lämpligt om du diskuterar detta på annat håll.
Eliza CT/mod.
2011-01-24, 17:44
Medlem
Eliza: jag kan tyvärr inte hitta något mer lämpligt forumdel. Eftersom det rör sig om kroppens funktioner och dess påverkan på hälsan, tyckte jag att det passade bra.

Hur lång tid kan hjärnan klara sig utan blodtillförsel och därmed syretillförsel innan den tar permanent skada?
Om man "bara" stryper tillförseln så att man fortfarande får blod/syre, men i mindre mängd, förlängs denna tid per automatik då?
2011-01-24, 18:05
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Eliza: jag kan tyvärr inte hitta något mer lämpligt forumdel. Eftersom det rör sig om kroppens funktioner och dess påverkan på hälsan, tyckte jag att det passade bra.

Hur lång tid kan hjärnan klara sig utan blodtillförsel och därmed syretillförsel innan den tar permanent skada?
Om man "bara" stryper tillförseln så att man fortfarande får blod/syre, men i mindre mängd, förlängs denna tid per automatik då?

Jag kan förstå din tankegång och hade jag ansett ämnet passa bättre på annat håll hade jag flyttat det.
Man kan tänka sej det psykologiska forumet. Vill du diskutera det psykologiska i dina "projekt", alltså varför du är intresserad av detta, och hur man hanterar tankarna om död,svimmning, sömn så flyttar vi över tråden. Skicka ett PM.

Hjärnan och centrala nervsystemet tar VARAKTIG skada redan efter någon minut utan syre. 3 minuter en säker skada som du kanske inte ens vaknar till medvetande efter.
Du kan på inget sätt garantera att du "bara stryper delvis" och på så sätt klarar dej längre stund.
Vid syrebrist/medvetslöshet utlöses kramper och reflexer. Detta gör att du inte alls kan hantera en uppkommen syrebrist.

Eddie, du leker alltså med döden i dina experiment. Och det gillar jag absolut inte. Fortsätter du så går det illa förr eller senare.

Jag tror inte heller att intresset för detta är så stort i medicinforumet. Forumet är i första hand till för att hjälpa de som har hälsoproblem med goda råd och hur man bäst kan behålla sin hälsa.
Mvh Eliza CT/mod
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in