Citat:
Ursprungligen postat av Eddie76
Eliza: jag kan tyvärr inte hitta något mer lämpligt forumdel. Eftersom det rör sig om kroppens funktioner och dess påverkan på hälsan, tyckte jag att det passade bra.
Hur lång tid kan hjärnan klara sig utan blodtillförsel och därmed syretillförsel innan den tar permanent skada?
Om man "bara" stryper tillförseln så att man fortfarande får blod/syre, men i mindre mängd, förlängs denna tid per automatik då?
Jag kan förstå din tankegång och hade jag ansett ämnet passa bättre på annat håll hade jag flyttat det.
Man kan tänka sej det psykologiska forumet. Vill du diskutera det psykologiska i dina "projekt", alltså varför du är intresserad av detta, och hur man hanterar tankarna om död,svimmning, sömn så flyttar vi över tråden. Skicka ett PM.
Hjärnan och centrala nervsystemet tar VARAKTIG skada redan efter någon minut utan syre. 3 minuter en säker skada som du kanske inte ens vaknar till medvetande efter.
Du kan på inget sätt garantera att du "bara stryper delvis" och på så sätt klarar dej längre stund.
Vid syrebrist/medvetslöshet utlöses kramper och reflexer. Detta gör att du inte alls kan hantera en uppkommen syrebrist.
Eddie, du leker alltså med döden i dina experiment. Och det gillar jag absolut inte. Fortsätter du så går det illa förr eller senare.
Jag tror inte heller att intresset för detta är så stort i medicinforumet. Forumet är i första hand till för att hjälpa de som har hälsoproblem med goda råd och hur man bäst kan
behålla sin hälsa.
Mvh Eliza CT/mod