2010-12-27, 13:10
Medlem
Jag har en Olympus Kamera E-420
Och en blixt som jag köpte till, den heter ELECTRONIC FLASH FL-36R, Olympus.

Vad jag än ställer in kameran och blixten på, så blir det fel.
När jag trycker ner knappen, och ska ta kort så klickar det till, men sen tar den inte kort. Bara ibland, väldigt sällan. Och då funkar blixten.

Vad ska man ha för inställningar? Kan någon hjälpa mig som är duktig på kameror? tack!
Senast redigerad av trig 2010-12-27 kl. 13:22.
Citera
2010-12-27, 13:16
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trig
Jag har en Olympus Kamera Lens Hood LH-61C

http://www.olympus.se/consumer/21693...-61c_23162.htm

LH-61C är ett motljusskydd. Börja med att skaffa en kamera. (eller ta reda på vilken du har)
Citera
2010-12-27, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
http://www.olympus.se/consumer/21693...-61c_23162.htm

LH-61C är ett motljusskydd. Börja med att skaffa en kamera. (eller ta reda på vilken du har)

oj, haha jag är inte så kunnig. Olympus E-420 heter kameran.
Citera
2010-12-27, 13:46
Medlem
paints avatar
Utan att köra på Olympus system så.

- Sätt blixten på TTL-auto
- Sätt kameran på AUTO-läget

Fungerar det? Sitter blixtskon rätt? Det är inget skit på kontaktytorna?
Vad är det för något som "klickar till"? När händer det?
Råkar det sammanfalla med att du har tagit många bilder i rad? Blixten kanske behöver tid att ladda upp.
Du har inte lekt med någon inställning så du fått fokusprioritet så att kameran inte tar bild om din fokuszon inte är i fokus?

Testa köra manuella lägen
- Sätt blixten i FP-manuell
- Sätt kameran på M-läget. Ställ slutare på 60s och bländare på något lämpligt, kanske 5.6

OM blixten i FP läget låter dig ställa något som liknar ett bländartal så skall du välja samma som på kameran. Sätt den annars på halva styrkan och skjut av en bild. Blir det för ljust så ökar du bländartalet på kameran alt minskar styrkan på blixten och vice versa.
Citera
2010-12-27, 13:50
Medlem
paints avatar
Kom på en sak till. Du har inte gått med kameran utifrån och in några gånger i vinter?
På min första systemare, en D70 så gjorde jag det och sen fick jag lite problem med spegeluppfällningen osv. Möjligtvis hade det kommit kondens i kameran när jag tagit in den kall till ett varmt och fuktigt rum.
Ha för vana att när du går från kallt till varmt att stoppa den i en plastpåse utomhus och sedan inte plocka ut den förrän den är rumstempererad igen. Om du glömt ta ut minneskortet och vill åt det så får du ta ut hela paketet utomhus och göra om proceduren.
Från varmt till kallt är det aldrig några problem.
Citera
2010-12-27, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paint
Utan att köra på Olympus system så.

- Sätt blixten på TL-auto
- Sätt kameran på AUTO-läget

Fungerar det? Sitter blixtskon rätt? Det är inget skit på kontaktytorna?
Vad är det för något som "klickar till"? När händer det?
Råkar det sammanfalla med att du har tagit många bilder i rad? Blixten kanske behöver tid att ladda upp.
Du har inte lekt med någon inställning så du fått fokusprioritet så att kameran inte tar bild om din fokuszon inte är i fokus?

Testa köra manuella lägen
- Sätt blixten i FP-manuell
- Sätt kameran på M-läget. Ställ slutare på 60s och bländare på något lämpligt, kanske 5.6

OM blixten i FP läget låter dig ställa något som liknar ett bländartal så skall du välja samma som på kameran. Sätt den annars på halva styrkan och skjut av en bild. Blir det för ljust så ökar du bländartalet på kameran alt minskar styrkan på blixten och vice versa.

Det funkar inte. Med klick, menar jag att det låter som det ska göra innan man tar kort. Det klickar till som alla kameror gör. Men sen händer inget. Det går att ta kort ibland om man är i rätt ljus, verkar det som.

Men är det några speciella ljusinställningar man ska ha ?
Senast redigerad av trig 2010-12-27 kl. 22:33.
Citera
2010-12-27, 23:24
Medlem
paints avatar
I och med att du har TTL i blixten "Through the Lens" så skall blixten starta och sedan sluta när kameran anser sig ha fått tillräckligt med ljus. Om det är ett mycket ljust objekt som fotograferas kommer det väldigt liten blixt och är det alldeles för mörkt så kommer den att skicka ut ljus till dess att kondensatorn i blixten är tom och motivet förblir mörkt. Jag har faktiskt aldrig hört talas om att den skulle vägra skjuta av.

Till min första systemkamera med film så köpte jag en TTL-blixt, tyvärr visade det sig att jag hade den enda kameran i Nikons serie som inte klarade av TTL. När jag sedan många år senare köpte en digitalkamera så hade man gått över till något som hette iTTL och då kunde jag inte heller använda den. I detta fall sköt inte blixten av alls och bilderna blev således svarta.

- Hur kan det komma sig att den låter? Du är säker på att du inte fått några bilder på kortet, svarta eller ej?
- Min blixt har en knapp så jag kan fyra av en blixt för hand. Kan du göra det så du ser att den fungerar? Min blixt brukar pipa på ett speciellt sätt när den sätts på och laddas.
- Om du sätter kameran på A-läget (bländarstyrd slutarautomatik) och sedan sätter på kameran. Ändras slutartiden (från det den var tidigare till 1/60 sekund)? Ändras den över huvud taget?
- Du har inte ställt in kameran på "no flash"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in