• 1
  • 2
2010-12-26, 21:07
Medlem
Xombies avatar
Det är så att jag går en utbildning till installationselektriker och nu vill min sambos pappa att jag ska dra elen i rummet som aldrig blev färdigt vid renoveringen.. Han säger att så fort jag vet hur jag ska göra så kan jag göra det även om jag inte har rätt behörigheter på papper. Kan inte detta sänka värdet på huset? eller spelar det någon roll öht förutsatt att det inte blir fel?
Citera
2010-12-26, 21:10
Medlem
sommarlovs avatar
Det beror på hur bra du gör jobbet.
Slarvar du kommer nästa elektriker vägra ha något med huset att göra!
Citera
2010-12-26, 21:13
Medlem
Xombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det beror på hur bra du gör jobbet.
Slarvar du kommer nästa elektriker vägra ha något med huset att göra!

Jo men förutsatt att allting går rätt till, kan det sänka värdet på huset för att en som inte är "yrkesman" har gjort jobbet?
Citera
2010-12-26, 21:16
Medlem
Framförallt är det väl åtalbart att göra elinstalationer som inte inspekterats av fackman?
Citera
2010-12-26, 21:27
Medlem
LiteVilsens avatar
Om det exempelvis börja brinna och de kommer fram till att det är på grund av att någon kabel, eller annat som har med denna elinstallation att göra, är orsaken till branden lär inte försäkringsbolaget vilja betala något då det inte är utfört av en fackman.
Har hört det nånstans så vet dock inte om det är 100% sant, går ju o kolla upp sånt.
Citera
2010-12-26, 21:33
Medlem
Xombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteVilsen
Om det exempelvis börja brinna och de kommer fram till att det är på grund av att någon kabel, eller annat som har med denna elinstallation att göra, är orsaken till branden lär inte försäkringsbolaget vilja betala något då det inte är utfört av en fackman.
Har hört det nånstans så vet dock inte om det är 100% sant, går ju o kolla upp sånt.

Ok, jag förstår ju att det kan bli problem på det planet, låter ju ganska logiskt. Ska försöka prata med honom lite om det iaf.. Om han inte bryr sig så är det ju hans problem
Citera
2010-12-27, 17:21
Medlem
william123s avatar
Men herregud du ska dra el till lite vägguttag och förmodligen lite trappkopplingar lite varstans, det är ju inte som så att du ska bygga om centralen precis.. Verkar inte som att du ska ge dig på att dra någon el alls om du nu är så osäker att du tvivlar på dig själv, måste till en riktigt extrem klåpare för att lyckas orsaka en eldsvåda..

Och hur ska det kunna sänka värdet på huset? visst om det är utanpåliggande installation och kablarna är dragna snett och vint så ja visst det är väl inte så attraktivt i köparnas ögon..
Senast redigerad av william123 2010-12-27 kl. 17:23.
Citera
2010-12-27, 17:41
Medlem
Xombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av william123
Men herregud du ska dra el till lite vägguttag och förmodligen lite trappkopplingar lite varstans, det är ju inte som så att du ska bygga om centralen precis.. Verkar inte som att du ska ge dig på att dra någon el alls om du nu är så osäker att du tvivlar på dig själv, måste till en riktigt extrem klåpare för att lyckas orsaka en eldsvåda..

Och hur ska det kunna sänka värdet på huset? visst om det är utanpåliggande installation och kablarna är dragna snett och vint så ja visst det är väl inte så attraktivt i köparnas ögon..

Har du ens läst det första inlägget? Självklart så vet jag hur jag ska göra, det är inte det som är frågan, frågan är hur bra det är rent juridiskt sett. bl a så kommer inte försäkringen gälla om något blir fel etc. Och hur tänkte du när du säger att jag ska koppla in "lite trappomkopplare" när det är ett rum som ska göras?
Citera
2010-12-27, 20:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xombie
Har du ens läst det första inlägget? Självklart så vet jag hur jag ska göra, det är inte det som är frågan, frågan är hur bra det är rent juridiskt sett. bl a så kommer inte försäkringen gälla om något blir fel etc. Och hur tänkte du när du säger att jag ska koppla in "lite trappomkopplare" när det är ett rum som ska göras?

Nu beror det ju på vad det är för rum du ska göra men vi utgår ju från att det inte är något särskilt komplicerat om det är ett t.ex sovrum.
Citera
2010-12-27, 20:25
Medlem
Xombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Nu beror det ju på vad det är för rum du ska göra men vi utgår ju från att det inte är något särskilt komplicerat om det är ett t.ex sovrum.

Precis, en lampa, en lampknapp och 1 eller 2 vägguttag.. Så det är ju ingenting som är svårt. Problemet är väl bara att jag enligt lag inte får göra en sån installation. Men om husägaren inte bryr sig om det så är det ju hans ansvar.
Citera
2010-12-27, 20:51
Medlem
Folk har väl dragit el "svart" i alla tider, Om du vet hur du ska göra så blir det ju inte fel?
Det är ju inte så att folk som kommer köpa huset kräver papper på vem som dragit elen ellerhur?

Så vet du hur du ska göra så är det väl bara att du kör. Annars så snackar du med nån elfirma i stan om att du köper allt material genom dom och drar grejerna själv. men kanske låter den som jobbar på firman kanske kopplar dosor och i centralen.
Citera
2010-12-27, 23:33
Medlem
Jag har alltid förstått det här med "fackmannamässigt" som att om en
fackman kommer dit i framtiden ska han inte ana oråd när han ser installationen.
Kan man hålla det på den nivån så är det bara en samvetsfråga.
Just med elinstallation är det annars ganska vanligt att själva jobbet
görs av en ej behörig praktikant eller så, och bara godkänns av en behörig
från elfirman.

Jag hade tillfälle en gång att fråga en väldigt erfaren installatör och elkonsult om hur
vanligt det är att folk blir dömda för olaga elinstallation.
Han kände till två som blivit åtalade efter bränder, men båda hade till sist blivit
frikända och fått ut sina försäkringspengar.
Så det verkar inte vara något stort samhällsproblem som man ser allvarligt på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in