2013-11-03, 13:34
Medlem
xeroc81s avatar
Ett litet tillägg till mitt tidigare inlägg, gör en budget för hela året, själv använder jag smartbudget.se som är gratis.
Med importerting av kontoutdrag så är det lätt att få en överblick på vad för utgifter du har, och sedan kan du lägga upp en budget för utgifter och sparande, på så sätt kan du den 25:e se hur mycket som ska gå in på sparkontot varje månad.
Citera
2014-02-11, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Dessutom finns det väldigt liten anledning att köpa pizza för 75kr...

Eller så köper man tillsammans med sambon en lite vräkigare pizza för 75-80 spänn, tar hem och delar på två. Man blir oftast mätt ändå. Blir man det inte tar man en knäckemacka till.

OM man nu måste äta pizza förståss.. Men det år ett bra sätt att halvera kostnaden.
Citera
2014-02-13, 02:35
Medlem
Bbobis avatar
Kolla veckans erbjudanden för fler än en butik.

Även om alla butiker har veckans erbjudanden så kan de även ha sina egna. Framförallt de mindre butikerna som coop nära. Ofta väldigt generösa erbjudanden under några få dagar.

Fick 3,2kg lantkorv för 40kr hos mig. Räcker till 8 dagar, med lite potatis och ketchup landar vi väll på 10kr/dag däromkring.
Citera
2014-03-16, 23:56
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi

Även om alla butiker har veckans erbjudanden så kan de även ha sina egna. Framförallt de mindre butikerna som coop nära. Ofta väldigt generösa erbjudanden under några få dagar.

Fick 3,2kg lantkorv för 40kr hos mig. Räcker till 8 dagar, med lite potatis och ketchup landar vi väll på 10kr/dag däromkring.

Otroligt egentligen, man brukar ju säga att man är "extremt fattig" när man lever på en dollar om dagen och hittar man sådana där erbjudanden är man ju inte långt ifrån och då äter man ju sig samtidigt mätt!
Sen så använder man väl elektricitet för att tillaga maten i fråga och man bör ju ta en dusch då och då men det är ju ingenting som till exempel barn i Afrika får erfara så ofta.

Hur illa det är att leva på 1 dollar om dagen handlar helt klart mycket om var man befinner sig
Citera
2014-03-19, 03:38
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi

Instämmer till fullo, hos mig brukar det finnas 50% på kyckling/köttfärs osv som standard någon gång i veckan. Sen har vi prisbomberna då affären säljer ut varorna för 5-15kr, oftast på glass(1liter), kladdkaka, ägg, bacon, blodpudding och diverse random varor. Ett av mina bättre köp var fläskfilé för 25kr kilot, det tråkiga med dem erbjudandena är ju att varorna tar slut på en halv dag så om man måste vara på universitetet/jobbet tills det är rätt sent så brukar varorna vara slut .

Blir ganska kul att leta såna erbjudanden i butiken också, lite som en tävling och så köper man oftast rätt varierade varor.

Kan tipsa om standardtipsen nudlar och havregryn, kanske inte så kul till middag men som mellanmål/nightsnack så funkar det ypperligt då det inte bara gör sitt jobb utan även är billigt och varje portion kostar typ 2-3kr (jämför med minipizzor, mackor, choklad etc). Annars så är mjölk ett bra substitut till saft/måltidsdryck/läsk, särskilt om affären har lokala märken (oftast så har de erbjudanden på dem, typ 3liter för 10-15kr).
Citera
2014-03-21, 14:57
Medlem
När jag var ung och dum lade jag mkt tid och pengar på kläder min frisyr mm.
Nu köper jag mest kläder som håller och som inte är så trendkänsliga
Jag klipper mig billigt hos en invandrare
Har lärt mig att tycka bättre om mig själv som jag är och det sparar pengar
Citera
2014-03-22, 12:25
Medlem
Investera! Spara allt som blir över efter varje månad och lägg in i eventuella fonder eller dylikt
Citera
2014-03-22, 12:50
Medlem
JGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananpyret
Investera! Spara allt som blir över efter varje månad och lägg in i eventuella fonder eller dylikt

Ett tips är att starta månaden med att spara i en fond eller dylikt. Sällan man gör det islutet av månaden. Bättre att anpassa utgifter efter man gjort ett utlägg för sparandet.
Citera
2014-03-23, 21:58
Medlem
Thelonegunmans avatar
Ät mycket vegetariskt. Istället för att handla billigt fulkött kan man för samma peng få råvaror med bra näring. Linser, bönor kan man blötlägga själv och har man ett gott hand med baskryddor kan man dessutom göra det riktigt gott. Grönsaker kan man handla efter säsong då de är extra billiga och näringsrika. Nyttigt, miljövänligt och billigt.
Citera
2014-03-24, 02:21
Medlem
Regina.Spektors avatar
Mitt tips: låt din budget styra - inte bankkontot!

Gör en budget och titta alltid på den innan du gör ett inköp (istället för att titta på hela saldot på bankkontot). Exempel: du har budgeterat för 500 kr nöje/fritid och du har använt 450 kr. När du vill gå på bio tittar du på budgeten och ser att du har 50 kr kvar och beslutar att ta det nästa månad, oavsett hur många tusenlappar som ligger på kontot.

Detta kräver förstås att man skriver ner och kategoriserar alla utgifter, vilket i sig är en mycket nyttig och lärorik övning om man kommer på sig själv att undra var pengarna tar vägen ibland. En del banker har sådana funktioner inbyggda i appar/internetbanken och det finns andra tjänster som kan hämta ditt kkontoutdrag automatiskt, t.ex. Qapital.se
Citera
2014-03-25, 13:22
Medlem
Waldschrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Ät mycket vegetariskt. Istället för att handla billigt fulkött kan man för samma peng få råvaror med bra näring. Linser, bönor kan man blötlägga själv och har man ett gott hand med baskryddor kan man dessutom göra det riktigt gott. Grönsaker kan man handla efter säsong då de är extra billiga och näringsrika. Nyttigt, miljövänligt och billigt.

Det här var riktigt dåliga råd. Varför istället inte skaffa kunskap om vilda matväxter? Närproducerade, ekologiska och gratis ... med betydligt högre näringsvärde än all skit du köper i butiker.

Grönsaker behöver man inte handla alls mellan maj och november.

Varför ska det vara miljövänligt att handla mat i butik? Även närproducerad mat har åkt en viss sträcka och belastat miljön. Vem garanterar dig att de svindyra "ekologiska" grönsakerna verkligen är ekologiska? Står du bredvid fältet?
Citera
2014-09-07, 13:19
Medlem
Kryzeks avatar
Knipsa av skott från växter på jobbet/universitetet istället för att köpa växter i butik, om man vill ha det lite fint hemma. Men säkerställ först att det inte finns några bevakningskameror eller att någon ser dig då det skulle vara extremt pinsamt att bli ertappad med detta .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in