2010-12-26, 21:39
Medlem
Utöver att allra först bygga upp en buffert: Sätt ihop en månadsbudget. Då ser man var det är värt att lägga sparkrutet.

Efter ett år vet man exakt vilka räkningar som kan dyka upp och hur mycket pengar som går åt på olika aktiviteter. För egen del ser jag då att MATEN är den absolut dominerande posten. Räkningarna snittar 1000/mån, bilen 2000/mån men maten går på ohyggliga 4000/månad. Alltså är det för just mig relevant att skära i matbudgeten om pengar ska sparas. Dvs om jag jagar billig el eller billiga försäkringar så kan jag kanske skära räkningarna från 1000 -> 800 eller 700/mån, men det är ingenting jämfört med om jag ex börjar fixa matlåda och skär maten från 4000 -> 2500.
Citera
2010-12-26, 22:07
Medlem
Blocket.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Varför då?

Det som sker är att man förlorar all kontroll över sin ekonomi och vet inte riktigt vart pengarna tar vägen, ett utmärkt sätt att skuldsätta sig!

Jag brukar betala många räkningar årsvis..
Som Bil och hemförsäkring..
Ofta får man en billigare premie då, några hundra på bilförsäkringen blev det..

Kanske går på ett ut, då jag skulle kunna investera pengarna i någon fond, som förhoppningsvis stiger

Ang autogiro, så tyvker jag att man förlorar kontrollen lite där..
Men e-faktura är kanon..
Citera
2010-12-26, 23:07
Medlem
KungKokoss avatar
Två tunga poster som jag har dragit ner på är att byta bil från Stora BMWn till Nissan Micra, den andra posten är att jag numer kör med Kungssnus, billigt snus , i stället för Swedich match.

Jämför mycket försäkringar och köper gärna begagnat om det fungerar och är bra, om jag verkligen behöver prylarna.

Mat. Bättre planering av inköp då jag lagar all mat själv. Lagar jag en viss rätt vet jag att det säkert blir kokt potatis över, då blir det en rätt med de kokta potäterna ,fast i stekt form, och något annat.
Äter jag ute blir det oftast dagens bufe.

El kan man jämföra på Elskling.se.

Sedan att man inte slänger allt man inte vill ha, det går ofta att sälja på blocket eller tradera
Senast redigerad av KungKokos 2010-12-26 kl. 23:10.
Citera
2010-12-26, 23:30
Medlem
Dubyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pols99
200 spänn räcker inte till en trerätters middag på en fin restaurang.

Nej, det vet jag. Däremot räcker 200 till en huvudrätt med dryck på många schyssta restauranger.
Citera
2010-12-27, 11:34
Medlem
DenGodeDoktorns avatar
Oj då, jag tänkte att vi skulle numrera varje tips så att det till slut blir 1000 punkter. Kanske borde ha skrivit det i startinlägget. Jag gör en liten lista på vad folk har skrivit hittills så kanske vi kan köra på det i fortsättningen.

#1 Undvik skräpmat - Ett givet exempel. Köper man en pizza i veckan för 75:-/måltid blir det 300:- i månaden, vilket årsvis går upp emot 3600:-. På tio år blir det en dubbel "normal" månadslön, 36.000:-. En ganska generös uppskattning då många äter ute oftare än så. Detta är onödiga utgifter för god mat som lätt kan kompenseras med hemmalagad, billigare mat.

#2 Rulla egen tobak - För oss som röker/snusar så går det utmärkt att rullar och göra egen tobak.
Jag sj kör med Cuthof råtobak lite jobb är det med att mala och rulla tobaken men sen kostar det inte mer än 100:-/ vecka. Röker du då som jag ca 40cigg om dagen så är det 2000:- du sparar i månaden.
Cuthof finns även som snus.

#3 Se över årets kontohistorik - Nu när det är slutet på året och allt så är ett bra tips att hämta senaste 12månadernas kontohistorik på det kontot som är bundet till kortet. Sen sortera i bokstavsordning och räkna ihop hur mycket pengar man senaste året lagt på tex donken, pizza, etc etc.. Då tänker man kanske lite extra framöver.. 19,6K på pizza senaste året.. jag kommer köpa lite mindre pizza under 2011..=)

#4 Storhandla i större butiker, undvik närbutiker - Håll utkik efter matbutikernas reklamutskick om nedsatta priser. Skär ned på onödig konsumtion, typ läsk och chips. Kyckling är en billigare proteinkälla än fläskfilé osv. Finns nog mycket om billig mat i Matforumet.

#5 Spara in på elen - Slösa inte onödig el nu när det är mörkt, släck alla lampor i huset och skaffa en pannlampa istället. Jämför elpriser på http://www.elskling.se/

#6 Ring mer än du SMSar - Mitt tips är att ringa mer än man smsar, åtminstone om man inte har fria sms eller väldigt billiga. Om man ska prata vardagliga saker med en kompis så ring för fasen, då tjänar man in ganska mycket pengar.

#7 Slit dina grejjer till max! - Man behöver inte ny dator var 3e år, ny mobiltelefon etc. Man behöver inte highend grejjer av allt heller. budgetmodellerna/förra årets fungerar utmärkt, och mobiltelefoner sliter man ut! Köper du en tjockteve begagnat istället för en ny platt-tv så kan du spara 3000-8000, som du kan köra in på ett räntekonto/investera och tjäna pengar på istället. Kollar man bara på tv så har man väldigt liten användning för en platt HDtv.
Köp torrvaror i bulk, ris, pasta etc.

#8 Ta med matlåda till jobbet, välj billigaste vinet/ölet när det är fest.

#9 Bind dig till de billigare bolagen - Leta upp billigaste hemförsäkringen, A-Kassan, elbolag via t.ex Compricer, kan bli stora pengar. Betala alla räkningar med autogiro/E-Faktura [för att slippa faktura-avgift].

#10 Utöver att allra först bygga upp en buffert: Sätt ihop en månadsbudget - Då ser man var det är värt att lägga sparkrutet.

Efter ett år vet man exakt vilka räkningar som kan dyka upp och hur mycket pengar som går åt på olika aktiviteter. För egen del ser jag då att MATEN är den absolut dominerande posten. Räkningarna snittar 1000/mån, bilen 2000/mån men maten går på ohyggliga 4000/månad. Alltså är det för just mig relevant att skära i matbudgeten om pengar ska sparas. Dvs om jag jagar billig el eller billiga försäkringar så kan jag kanske skära räkningarna från 1000 -> 800 eller 700/mån, men det är ingenting jämfört med om jag ex börjar fixa matlåda och skär maten från 4000 -> 2500.

#11 Släng ingenting som går att sälja begagnat - Det går ofta att sälja på blocket eller tradera

Håll listan levande nu
Citera
2010-12-28, 15:31
Medlem
Självscanna på t. ex. ICA.
Du ser hela tiden vad sakerna kostar samt vilken summa du är uppe i.
Således ingen obehaglig överraskning i kassan.
Citera
2010-12-28, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abouassow
ditt exempel med pizzan är ju idiotiskt. man har ju inte alternativen att äta skräpmat eller att inte äta alls? att äta hemma kostar kanske hälften så mycket istället och då sprar du ju knappast dina 36 tusen...

Dessutom finns det väldigt liten anledning att köpa pizza för 75kr...
Citera
2010-12-28, 15:46
Medlem
meches avatar
Återanvänd kassen när du handlar istället för att köpa en ny varje gång, finns massor av pengar att tjäna där. Många bäckar små
Citera
2010-12-28, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meche
Återanvänd kassen när du handlar istället för att köpa en ny varje gång, finns massor av pengar att tjäna där. Många bäckar små

Eller ännu bättre, spara på armarna och använd ryggsäck! Om du, snåljåp som du är, inte har bil så får man med sig riktigt mycket mat i två kassar och en ryggsäck, på det viset kan man cykla till storaffärn en gång i veckan istället för att gå till lokalbutiken.
Citera
2010-12-28, 18:16
Medlem
Köp mindre eller inget godis och andra sötsaker så kan man få ner matkostnaderna radikalt.
Köp storpack då det kan frysas in eller förvaras så sparar man en hel del pengar.
Citera
2010-12-28, 18:22
Medlem
Clay79s avatar
Drick vatten när man är ute och äter! Mycket nyttigare och ofta godare faktiskt... Vatten är gratis medan en öl kostar 40-60 kr! Går man ut och äter en gång i veckan och tar vatten i stället då blir det ca. 2500 kr om året! Och ärligt.. Hur många dricker EN öl när man är ute?

Låna böcker på bibliotek istället för att köpa nya. Pocket är dessutom billigare än inbundna och priset kan skilja så mycket som 3-4 gånger poketpriset. Måste man köpa en bok finns det ofta jättemycket på second-handbutiker såsom myrorna etc.

Laga mer mat hemma! Att laga mat från grunden blir mycket godare, nyttigare och framförallt billigare. Perfekt att frysa in i portionsförpackningar och ha matlåda sedan.
Citera
2010-12-28, 19:03
Medlem
Något jag inte förstått är hur det funkar med fraktkostnaden vid försäljning på nätet.
Om jag tänkt sälja låt säga en dvd-box, hur mycket vet jag att den kostar att skicka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in